EPN-V2

YPDFO6100 Principles and methods of occupational and professional differentiated training Course description

Course name in Norwegian
Prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
Study programme
Professional-relevant and vocational-differentiated training in line with the subject renewal
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Ingen

Required preliminary courses

Emnet utgjør et nødvendig grunnlag for påfølgende emner innen masterprogrammet. Temaer som inngår er: lineær algebra, med fokus på abstrakte indreproduktrom, similaritetstransformasjoner og diagonalisering, samt kvadratiske former og positiv definithet. Vektoranalyse med anvendelser i termodynamikk. Klassifisering og løsning av ordinære og partielle differensiallikninger, med fokus på Laplace- og Fouriertransformer. Variasjonsregning med anvendelser.

Learning outcomes

I dette emnet gjennomfører studenten et nærmere spesifisert prosjektarbeid under veiledning av en vitenskapelig tilsatt. Gjennom prosjektarbeid og teoretisk refleksjon over dette arbeidet skal studenten tilegne seg innsikt og ferdigheter i prosjektarbeid innenfor feltet. Prosjektet kan være et arbeid som er relevant for fagmiljøet ved Institutt for journalistikk og mediefag, eller utvikles i forbindelse med studentens arbeidsplass for å gi arbeidslivskompetanse.

Studenten kontakter selv prosjektleder og melder inn ønsket prosjekt. Prosjektleder vurderer om prosjektet er relevant og gjennomførbart. Studentene ved emnet deltar i et kort introduksjonsprogram. Det lages en avtale om innholdet i prosjektarbeidet, som i omfang skal tilsvare 6 uker fulltidsstudier. En faglig ansvarlig veileder studenten i henhold til avtalen i for- og etterkant av arbeidet. Arbeidet skal ende i en faglig relevant produksjon.

Undervisningen foregår på campus. Veiledningen kan foregå som en kombinasjon av fysiske og digitale møter.

Content

Tore Flåtten

Teaching and learning methods

None

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
  2. Planlegge, gjennomføre og vurdere et yrkesrettet undervisningsopplegg på egen skole. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10% ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

6 timer skriftlig eksamen under tilsyn.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A – F

Grading scale

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av både del 1 og del 2.

Examiners

Birgitte Kjos Fonn