EPN-V2

YPDFO6200 Evaluation, quality and development of relevant documentation Course description

Course name in Norwegian
Vurdering, kvalitet og utvikling av hensiktsmessig dokumentasjon
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Emnet legger vekt på å utvikle kvaliteten av undervisnings-, vurderings- og dokumentasjonsarbeidet i yrkesretting av programfagene og yrkesfaglig fordypning.

  • Required preliminary courses

    Bestått emne YPDFO6100 / YPDF6100 eller tilsvarende

  • Learning outcomes

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap Studenten har

    • kunnskap om ulike vurderings- og dokumentasjonsformer som er relevant for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring

    Ferdigheter Studenten kan

    • tilrettelegge for grunnleggende ferdigheter på det enkelte fagets premiss
    • bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av yrkesrelevant opplæring og kompetanse
    • involvere elevene aktivt i vurderingsarbeidet
    • vurdere og videreutvikle egen vurderingspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
    • velge og utvikle hensiktsmessige dokumentasjonsformer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
    • vurdere kvalitet på arbeid og kompetanse basert på dokumentasjon

    Generell kompetanse Studenten kan

    • arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
    • bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av opplæring og kompetanse
    • bruke IKT på en etisk forsvarlig måte
  • Content

    • Vurdering av yrkeskompetanse og analyse av behov for grunnleggende ferdigheter i lærefag som inngår i utdanningsprogrammet
    • Dokumentasjon som grunnlag for vurdering (inklusive grunnleggende ferdigheter, prosjekt til fordypning, fellesfag og felles programfag i skolen)
    • Hensiktsmessig hverdagsdokumentasjon i skolen
    • Etiske perspektiver ved bruk av IKT
    • Vurdering av kvalitet på opplæringen i skole og bedrift
    • Elevenes medvirkning i vurderingsarbeidet
    • Vurdering i et individperspektiv, i et fag-/ bransjeperspektiv og i et samfunnsperspektiv
    • Utvikling av egen skoles vurderingskultur for og av lærling

  • Teaching and learning methods

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Kartlegge vurderings- og dokumentasjonspraksis i ulike yrker og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager.

    Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Individuell oppgave. Omfang pr logg: 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.

    2. Planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen skole. Oppgaven gjennomføre individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10 % ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer

  • Assessment

    Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 +/-10% ord.

    Ny/utsatt eksamen

    Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Grading scale

    Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

  • Examiners

    To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.