EPN-V2

Vocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working Life Programme description

Programme name, Norwegian
Yrkesdidaktikk og entreprenørskap i arbeidslivsfaget
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Studiet Realkompetansevurdering er en videreutdanning på masternivå og skal kvalifisere studentene til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.

Med realkompetanse menes både formell, uformell og ikke-formell kompetanse som er likeverdig med kompetanse oppnådd gjennom det norske utdanningssystemet. Erfaring, kunnskap og kompetanse bygges på flere steder og på ulike måter. Studiet omhandler en helhetlig vurdering av enkeltpersoners kompetanse som kvalifisering til arbeid eller som opptak til offentlig godkjente utdanninger.

Arbeidsmarkedet er i rask endring og dette fører til krav om kontinuerlig oppdatering av kompetanse både i arbeid og gjennom utdanningssystemet. Det er også et økende antall innvandrere som ikke har kompetanse fra det norske utdanningssystemet. Resultatet er en økning av søkere til utdanningstilbud på alle nivåer i utdanningssystemet med et annerledes utdannings- og erfaringsgrunnlag. Realkompetansevurdering er en metode og et system for å ivareta likeverdig vurdering av tilegnet kompetanse i forhold til krav som stilles for opptak til og gjennomføring av en offentlig godkjent utdanning.

Verdsetting av realkompetanse skjer som resultat av en prosess der flere aktører er involvert. Studiet vil derfor vektlegge et tett samarbeid mellom aktørene i realkompetansevurderingsprosessen som studentene er i kontakt med i sin arbeidshverdag.

Studieprogrammet kan inngå som del av aktuelle masterstudier. Interesserte må da søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det enkelte studium. Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av det gjennomførte og bestått studium i «Realkompetansevurdering». Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Target group

Målgruppe for studiet er personer som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse i ulike sammenhenger som grunnskole, fag- og yrkesopplæring, voksenopplæring, fagskole, universitets- og høgskolesektoren, arbeidslivet, karrieresentre og arbeidsformidling.

Personer som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse på nivå videregående opplæring for voksne (VOV) og forberedende opplæring for voksne (FOV) vil bli prioritert ved opptak til studiet. 

Admission requirements

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av 180 studiepoeng omfang og minst ett års relevant yrkespraksis innen fagområder hvor det er relevant med realkompetansevurdering. 

 Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering. Kompetansen som vurderes er dokumentert utdanning samt erfaring med opplæring i og vurdering av arbeidslivs- og organisasjonskompetanse. Søkere som ikke har generell studiekompetanse, må oppfylle følgende krav for å være kvalifisert realkompetansesøker: 

1: Søker må være 25 år eller eldre i opptaksåret og må dokumentere ett av følgende punkter,   

  • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis  
  • minimum fem års relevant yrkespraksis 

Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. 

2: Søker må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søker må i tillegg også ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene. Yrkespraksis og utdanning under dette punkt kommer i tillegg til yrkespraksis og utdanning nevnt under punkt 1. 

3: Søkere som har generell studiekompetanse må oppfylle følgende krav for å være kvalifisert realkompetansesøker: Søker må ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.   

Søkere som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse på nivå videregående opplæring for voksne (VOV) og forberedende opplæring for voksne (FOV) blir prioritert og får 5 tilleggspoeng. Det må vedlegges arbeidsattest hvor relevante arbeidsoppgaver innen VOV og FOV fremkommer.

 Det gis tilleggspoeng for relevant yrkespraksis utover opptaksgrunnlaget til alle kvalifiserte søkere. Med relevant yrkespraksis menes yrkespraksis som innebærer jobbformidling, kompetanseutvikling, karriereveiledning, vurdering og kartlegging av realkompetanse, undervisning i (voksen)opplæring eller tilsvarende. 

Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn ledige studieplasser, blir søkere rangert etter rangeringsregler i Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Learning outcomes

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering av praktiske arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver
  • har kunnskap om hvordan entreprenørielle metoder kan fremme innovasjon, læring og utvikling
  • har kunnskap om fagets innhold og utvikling, og behovet for mer praktiske ferdigheter hos elever i grunnskolen
  • har kunnskap om bærekraft i arbeidslivsfaget
  • har kunnskap om hva de tverrfaglige temaene innebærer i undervisning og yrkesveiledning i arbeidslivsfaget

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap for å planlegge, gjennomføre og vurdere praktiske arbeidssituasjoner
  • kan ivareta bærekraft og Helse, Miljø og Sikkerhet i praktisk undervisning
  • kan sette seg inn i ukjente produksjonsmetoder, teknikker, og tjenester
  • kan lede entreprenørielle læreprosesser i elevgrupper og anvende ulike entreprenørielle strategier for læring og utvikling
  • kan samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med yrkesdidaktiske problemstillinger og entreprenørskap i arbeidslivsfaget
  • kan formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig
  • kan delta aktivt i det profesjonelle læringsfelleskapet for å utvikle faget

Content and structure

Studiet består av to emner på 15 studiepoeng hver, og organiseres som et deltidsstudium over ett studieår. Studiet tilbys som samlings- og nettbasert, med en blanding av samlinger på campus og nettbaserte samlinger.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

Teaching and learning methods

Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming med vekt på studentaktive læringsformer. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til ulike læringsarenaer og digitale plattformer. Forelesninger, dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, individuelle oppgaver, digitale metoder, og gruppeoppgaver er aktuelle arbeidsformer.

Universitetets læringsplattform brukes i studiet, og alle studenter må derfor disponere pc med kamera og tilgang til internett.

Work requirements

Det er knyttet arbeidskrav til hvert emne. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk og vil miste retten til å gå opp til eksamen.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Krav om deltakelse

Studiet er prosessorientert og bygger på aktiv deltakelse, praktiske øvelser og samarbeid med andre studenter. praktiske øvelser er en forutsetning for teorien. Det stilles derfor krav om 80% tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20% medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver.

Assessment

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.

  • Første semester: Yrkesdidaktikk og bærekraft i arbeidslivsfaget (YDEP6100) - 15 stp - skriftlig individuell hjemmeeksamen - vurderingsuttrykk: A-F

  • Andre semester: Entreprenøriell læring i arbeidslivsfaget (YDEP6200), 15 stp - Multimodal presentasjon i gruppe - vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått

Nærmere beskrivelse av den enkelte eksamen finnes i emneplanene.