EPN-V2

YDEP6100 Vocational didactics and sustainability in the working life Course description

Course name in Norwegian
Yrkesdidaktikk og bærekraft i arbeidslivsfaget
Study programme
Vocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working life
Vocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working Life
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Start-up is dependent on a sufficient number of students registering for the course.

Recommended preliminary courses

Ingen

Required preliminary courses

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student is familiar with

  • the Plan for Development and Operation of a petroleum deposit (PDO)
  • seismology, surveying for potential oil deposits below the seabed
  • the drilling process, drilling in test wells and production wells
  • field tests, the composition of oil
  • the design of a production platform, jack-up, GBS, floater or ship
  • the design of the process
  • wellheads/chokes
  • sand traps in processed oil and gas
  • separation trains, separation of oil and the gas phases
  • stabilisation and gas processing trains
  • water cleaning facility for produced water
  • utility systems
  • power generation
  • the metering system, fiscal metering of oil and gas production
  • export systems, compressors, pumps and pig launchers
  • stranded gas, processing deposits without pipe infrastructure
  • the control system, all control and security systems on-board a production platform
  • communication, on the platform, between platforms, and to land remote control
  • refineries or processing of petroleum products

Skills

The student

  • is familiar with the principles relating to conferring licenses and the use of these
  • can differentiate between the major equipment units
  • can differentiate between processing equipment and safety equipment
  • can evaluate safety and risks

General competence

The student

  • recognises all the modules on a platform
  • can differentiate between the various platform types
  • has basic knowledge in the field of oil and gas

Learning outcomes

Lectures covering theory and project work.

Content

  • Yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk
  • Tverrfaglige temaer i arbeidslivsfaget
  • Planlegging og gjennomføring av undervisning i arbeidslivsfaget
  • Veiledning og vurdering i arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver
  • Bærekraftige arbeidsprosesser, produkter og tjenester
  • Helse, miljø og sikkerhet
  • Fag- og yrkesopplæring

Teaching and learning methods

None.

Course requirements

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må følgende tre arbeidskrav være vurdert til godkjent

  1. Studentene skal skrive et refleksjonsnotat hvor de reflekterer over egen kompetanse opp mot læreplanen i arbeidslivsfag og yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske perspektiver. Individuelt skriftlig notat. Omfang 800 ord +/- 10 %
  2. Studentene skal i gruppe på 2 - 3 studenter planlegge og gjennomføre en yrkesdidaktisk praktisk oppgave ved en skole. Bærekraft og HMS skal være en del av planlegging og gjennomføring. Arbeidet skal dokumenteres digitalt og presenteres for medstudenter. I presentasjonen skal gruppen reflektere over eget arbeid. Presentasjonene skal samlet ha et omfang: 8-10 minutter.
  3. Studentene skal i en individuell skriftlig oppgave utarbeide en undervisningsplan for en praktisk oppgave med vekt på veiledning og vurdering av en praktisk arbeidsprosess, og begrunne dette med aktuell teori. Omfang: 1200 ord +/- 10% (vedlegg kan komme i tillegg)

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Hensikten med arbeidskravene er at studentene skal reflekter over utvikling av egen kompetanse og vise at de ser sammenhengen mellom teori og praksis. Studentene skal også vise praktiske ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Det er lagt stor vekt på arbeid i grupper og presentasjoner for medstudenter. Deling av kunnskap og eksempler på praktisk gjennomføring vil bidra til at studentene etter endt studie, har yrkespedagogiske metoder og verktøy for å undervise i arbeidslivsfaget. Arbeidskravene skal bidra til et helhetlig læringsutbytte i emnet.

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse. Se nærmere omtale av arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i programplanen

Assessment

All aids are permitted.

Permitted exam materials and equipment

Grade scale A-F.

Grading scale

Two internal examiners. External examiners are used regularly.

Examiners

The course builds on MEK1000 Mathematics 1000.