EPN-V2

YDEP6200 Entrepreneurship in the Subject Skills for Working life Course description

Course name in Norwegian
Entreprenøriell læring i arbeidslivsfaget
Study programme
Vocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working life
Vocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working Life
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Dette emnet legger vekt på utvikling av den entreprenørielle lærerkompetansen, som innebære å arbeide med kreative, innovative og induktive læringsformer i skapende og utforskende prosesser

Required preliminary courses

YDEP6100

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om pedagogisk og sosialt entreprenørskap
  • har kunnskap hvordan entreprenørielle holdninger, ferdigheter og kreativitet utvikles i individet
  • har kunnskap om ulike entreprenørielle metoder og innsikt i hvordan disse metodene kan fremme utvikling av arbeidslivsfaget
  • har kunnskap om bærekraftig entreprenørskap

Ferdigheter

Studenten:

  • kan lede entreprenørielle læreprosesser i elevgrupper
  • kan anvende ulike entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter i samarbeid med nærmiljøet og lokalt arbeidsliv
  • kan anvende de tverrfaglige temaene i det entreprenørielle arbeidet
  • kan anvende sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre entreprenørielle metoder i undervisning ut ifra teori om entreprenørskap
  • har kunnskap om til entreprenørskap som metode for nytenkning, bærekraft og innovasjonsprosesser i opplæring
  • kan bidra til utvikling av arbeidslivsfaget ved egen skole og sammen med andre utdanningsinstitusjoner

Content

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. På samlingene vil det være forelesninger med introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling og litteraturstudier. Det forutsetter at deltakerne er aktive på samlingene og bidrar med erfaringer og refleksjoner i det læringsfellesskapet studiegruppen utgjør. Mellom samlingene arbeider deltakerne individuelt og gruppevis med oppgaver i tilknytning til de ulike fasene og rollene i realkompetansearbeidet. Litteraturstudier og bruk av nettressurser inngår også.

Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og relevante for arbeid med realkompetanse. Studieopplegget inkludert arbeidskravene skal bidra til forståelse for rolle og ansvar, egenvurdering og refleksjon rundt egen praksis samt profesjonalisering av arbeidet med alle faser i realkompetansevurdering.

Teaching and learning methods

The course provides a systematic introduction to the fundamentals of X-ray images. The course is divided into three main parts. The first part focuses on advance anatomy and pathology in light of diagnostic imaging. The second part gives students an in-depth introduction to diagnostic imaging and projection theory. The third part deals with the technology of conventional X-ray equipment from the point of view of post-processing, optimisation and exposure technique.

Course requirements

Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Radiography. The course is also offered as an individual course, with the same admission requirements as for the specialisation.

Assessment

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can account for and assess different theories and procedures in conventional radiography
  • can critically assess the representation of relevant anatomy and pathology in the imaging material
  • can account for relevant additional projections for special examinations and consider whether these are relevant
  • can critically assess quality and patient safety in the health service
  • can critically assess procedures adapted to different groups of patients, for example in geriatrics and paediatrics
  • can assess causal connections between post-processing algorithms, radiation doses and image quality

Skills

The student

  • can assess image criteria and image quality independently
  • can apply post-processing algorithms independently
  • can apply methods for quality development work, including patient safety
  • can assess different methods of diagnosis in the field of medical diagnostic imaging
  • can evaluate their own practice

General competence

The student

  • can convey and discuss issues in the field with colleagues, for example radiographers, radiologists, physicists, clinicians and others with whom it is natural to cooperate
  • can make ethically and professionally justified assessments and decisions in professional practice
  • can formulate, analyse and assess practical and subject-related issues in an independent, systematic and critical manner and on the basis of science
  • can identify and assess their own need for competence development and specialisation
  • can serve as a resource and driver in development work in the workplace
  • can lead optimisation projects and make professional decisions based on systematically obtained research and experience-based knowledge
  • can work to safeguard the universal right to equitable health services by focusing on quality and the development of procedures
  • can contribute to phasing out and implementing methods, technology and sustainable innovation intended to improve the quality of services

Permitted exam materials and equipment

Studiet "Realkompetansevurdering" er en videreutdanning på masternivå og skal kvalifisere studentene til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.

Med realkompetanse menes både formell, uformell og ikke-formell kompetanse som er likeverdig med kompetanse oppnådd gjennom det norske utdanningssystemet. Erfaring, kunnskap og kompetanse bygges på flere steder og på ulike måter. Studiet omhandler en helhetlig vurdering av enkeltpersoners kompetanse som kvalifisering til arbeid eller som opptak til offentlig godkjente utdanninger.

Arbeidsmarkedet er i rask endring og dette fører til krav om kontinuerlig oppdatering av kompetanse både i arbeid og gjennom utdanningssystemet. Det er også et økende antall innvandrere som ikke har kompetanse fra det norske utdanningssystemet. Resultatet er en økning av søkere til utdanningstilbud på alle nivåer i utdanningssystemet med et annerledes utdannings- og erfaringsgrunnlag. Realkompetansevurdering er en metode og et system for å ivareta likeverdig vurdering av tilegnet kompetanse i forhold til krav som stilles for opptak til og gjennomføring av en offentlig godkjent utdanning.

Verdsetting av realkompetanse skjer som resultat av en prosess der flere aktører er involvert. Studiet vil derfor vektlegge et tett samarbeid mellom aktørene i realkompetansevurderingsprosessen som studentene er i kontakt med i sin arbeidshverdag.

Studieprogrammet kan inngå som del av aktuelle masterstudier. Interesserte må da søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det enkelte studium. Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av det gjennomførte og bestått studium i «Realkompetansevurdering». Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Grading scale

Opptak til emnet, se programplanen.

Examiners

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har utvidet kunnskap om

  • realkompetanse i et samfunnsperspektiv
  • realkompetansevurdering og kulturelle kontekster
  • lover og regler knyttet til realkompetanse
  • føringer og retningslinjer for realkompetansevurdering
  • fasene i et realkompetansearbeid nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten kan

  • veilede søkere til å dokumentere kompetanse
  • bygge relasjoner basert på tillit og aksept
  • velge hensiktsmessige metoder for kartlegging og vurdering av realkompetanse
  • utøve skjønn basert på egen fagkompetanse
  • vurdere helhetlig kompetanse
  • samarbeide med andre involverte i realkompetansearbeidet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til nytenking og innovasjon i realkompetansearbeidet
  • veilede flerfaglige grupper i utvikling av realkompetansevurdering
  • reflektere kritisk over egen rolle og kompetanse i realkompetansearbeidet
  • anerkjenne kompetanse på tvers av kulturer
  • forklare sammenhengen mellom realkompetansevurdering og arbeidslivets kompetansekrav