EPN-V2

Further Education in Emergency Medical Dispatch Programme description

Programme name, Norwegian
Videreutdanning i medisinsk nødmeldetjeneste
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Formålet med dette studiet er å heve kompetansen hos helsepersonell ved den medisinske nødmeldetjenesten. Den medisinske nødmeldetjenesten består av legevaktsentraler (LVS, telefon 116 117) og akuttmedisinske kommunikasjonssentraler (AMK, telefon 113). Den medisinske nødmeldetjenesten tar imot telefon fra pasienter, publikum og helsepersonell når det er mistanke om akutt sykdom og skade. De gir råd om førstehjelp, vurderer alvorlighetsgrad (triagering) og fordeler ressurser (blant annet sende ambulanse, legeundersøkelse eller rådgivning). Nødmeldetjenestene spiller med dette en nøkkelrolle for å sikre gode pasientforløp utenfor sykehus i Norge. Endret demografi, begrensede ressurser, flere spesialiserte helsetjenester samtidig med at flere og sykere pasienter følges opp utenfor sykehus, vil føre til at nødmeldetjenestens rolle blir enda viktigere i fremtiden. I Norges offentlige utredning (NOU) 2015: 17: Først og fremst, beskriver akuttutvalget den medisinske nødmeldetjenesten som «navet» i den akuttmedisinske kjeden. Utvalget fant at det var varierende grad av kunnskap og kompetanse i tjenesten og så behovet for et høyere utdanningstilbud innen medisinsk nødmeldetjeneste.

Etter fullført videreutdanning kan studenten bidra til å sikre kunnskapsbasert praksis ved egen arbeidsplass, samt bidra til videreutvikling av fagområdet medisinsk nødmeldetjeneste.

Studentene får en dypere forståelse av den medisinske nødmeldetjenestens rolle i den akuttmedisinske kjeden generelt, og økt innsikt i likheter og forskjeller mellom legevaktsentraler (LVS) og akuttmedisinske kommunikasjonssentraler (AMK). Dette vil bidra til god samhandling som igjen er en forutsetning for gode pasientforløp. Studentene vil også få en innføring i kommunikasjon og beslutningsprosesser, og hvordan bruke dette for å gjennomføre et strukturert mottak av en nødmelding.

Studiet har hjemmel i Lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Relevans for arbeidsliv

Utdanningen skal heve kompetansen hos helsepersonell ved den medisinske nødmeldetjenesten. Studiet er spesielt relevant for ansatte som jobber med veiledning, fagutvikling eller ledelse.

Relevans for videre utdanning

Videreutdanning i medisinsk nødmeldetjeneste ligger på masternivå og kan være et utgangspunkt for videre masterstudier ved OsloMet – storbyuniversitetet eller andre utdanningsinstitusjoner. Dette innebærer at studenten, ved et eventuelt senere opptak til et masterprogram, kan søke den aktuelle institusjonen/programmet om innpassing av videreutdanningen som del av mastergraden.

Target group

Målgruppen for studiet er autorisert helsepersonell som ønsker økt kompetanse innen medisinsk nødmeldetjeneste.

Admission requirements

Opptakskrav er fullført bachelorgrad i sykepleie, bachelorgrad i paramedisin eller profesjonsstudiet i medisin og minst to års yrkespraksis etter autorisasjon.

Tilleggspoeng

Det gis tilleggspoeng for relevant yrkespraksis utover minstekravet (maksimalt 2,5 poeng). Med relevant yrkespraksis menes legevakt, akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK), akuttmottak, responssenter (trygghetsalarm) og ambulansetjenesten.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Learning outcomes

Etter fullført utdanning har kandidaten følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om den akuttmedisinske kjeden, og den medisinske nødmeldetjenestens bidrag til prehospital håndtering av tidskritiske tilstander og sårbare pasientgrupper
  • har inngående kunnskap om kommunikasjonsteori, -strategier og -metoder som er relevant for medisinsk nødmeldetjeneste
  • har inngående kunnskap om beslutningsteori og ulike beslutningsstøtteverktøy som benyttes i medisinsk nødmeldetjeneste
  • har inngående kunnskap om nødmeldetjeneste sin rolle og funksjon i samvirke med andre nødetater ved små og store hendelser
  • har inngående kunnskap om arbeidsrelatert stress, emosjonell førstehjelp og krisehåndtering

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjennomføre et strukturert mottak av en nødsamtale ved bruk av beslutningsstøtteverktøy
  • kan gjennomføre samhandling internt og eksternt ved mottak av nødsamtale
  • kan veilede ansatte og gjennomføre simulering i medisinsk nødmeldetjeneste
  • kan kritisk anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan kritisk reflektere over hva som kjennetegner et godt og sikkert pasientforløp innenfor prehospital akuttmedisin
  • kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger som kan oppstå ved mottak av en medisinsk nødmelding

Content and structure

Videreutdanningen består av to obligatoriske emner og gjennomføres på deltid over to semestre. Utdanningen er i hovedsak nettbasert, men med en samling på campus av to dagers varighet hvert semester (oppstartseminar i første semester og simuleringsøvelsen i andre semester). Det forventes en arbeidsinnsats på ca. 18 timer pr. uke. Gjennomført studium gir 30 studiepoeng.

Emnet VMNT6000 Medisinsk nødmeldetjeneste og den akuttmedisinske kjeden (10 stp.) gjennomføres i høstsemesteret, og emnet VMNT6200 Mottak av medisinske nødmeldinger (20 stp.) gjennomføres i vårsemesteret.

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

I en nettbasert utdanning er studentenes studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om de oppnår læringsutbyttene. Studiet vil bestå av forelesningsdager, selvstudie, gruppeoppgaver og seminarer. I studiet inngår også observasjonspraksis og to dager med simuleringsøving, se nærmere informasjon om dette i emneplanen for VMNT6200.

Forelesninger

Innen hvert emne vil det være enkelte dager med digitale oversiktsforelesninger.

Gruppearbeid

Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, hvor studentene diskuterer hverandres bidrag og deler kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. De får øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger. Digital samskriving brukes for å dele kunnskap, reflektere sammen og utvikle faglige tekster i fellesskap.

Webseminar

Webseminar er felles samlinger som foregår nettbasert. På webseminar vil studentene presentere resultatet fra sine gruppeoppgaver. Gjennom webseminar får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.

Work requirements

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til vurdering/eksamen og/eller gjennomføre praksisstudier. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene tilknyttet hvert emne fremgår i den enkelte emneplan. Hensikten med arbeidskrav er å:

  • bidra til at studenten oppnår læringsutbyttene i emnene
  • fremme progresjon og faglig utvikling i utdanningen
  • stimulere til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap
  • legge til rette for samhandling og kommunikasjon om faglige spørsmål

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er obligatorisk tilstedeværelse innenfor områder som er vesentlige for videreutdanningen, og hvor studenten ikke kan tilegne seg kunnskap og ferdigheter gjennom selvstudier alene. Dette medfører at det er obligatorisk tilstedeværelse på følgende aktiviteter:

  • Oppstartsseminaret
  • Webseminar
  • Observasjonspraksis
  • Simuleringsøvelsen

Det kan også være krav om obligatorisk tilstedeværelse i andre aktiviteter. Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles innen de fristene som er angitt. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel skriftlige individuelle oppgaver. Dersom fraværet ikke kan kompenseres, må studenten følge neste kull. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.

Skriftlige arbeider

Emnene har obligatoriske skriftlige oppgaver og refleksjonsnotater som arbeidskrav. Tilbakemelding forutsetter at det skriftlige arbeidet er levert til fastsatt tid. Skriftlige arbeider som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan ikke studenten fremstille seg til ordinær eksamen/vurdering.

Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Dersom tredje gangs innlevering ikke godkjennes må studenten gjennomføre emnet med neste kull. Nærmere bestemmelser om krav til skriftlige arbeider, frister etc. fremgår av emneplanen for det enkelte emne.

Assessment

The master’s programme is designed to be comprehensive, and the academic content and educational tools are interlinked, showing a clear context between learning outcome descriptions, learning activities and forms of assessment.

The Master’s Degree Programme in Health Sciences has three or four compulsory common courses, depending on the chosen specialisation. In addition to these, there are at least two compulsory specialisation courses for each specific specialisation, and a master’s thesis worth either 30 or 50 ECTS credits, depending on the specialisation. The students can also choose one or more elective courses depending on their chosen specialisation. This does not apply to the specialisations cancer nursing, public health nursing, and mental health and addictionas they only have compulsory courses in their programme structures.

The courses in the programme description build to some extent on each other to ensure progress, with increasing requirements for knowledge and understanding within each specialisation. The courses are mainly taken over the course of the semester, with start-up at the start of the semester and examinations towards the end. The exceptions are certain compulsory specialisation courses that include external supervised practical training.

The academic year is 40 weeks long, and the expected workload for a full-time student is 40 hours per week. This includes scheduled activities, students’ own study activity and examinations. The course descriptions provide more details about learning outcomes, work methods, coursework requirements and examinations.

Content of compulsory common courses

The programme includes a compulsory common course MAVIT4100 Quality Improvement and Implementation of Evidence-based Practice, 10 ECTS credits. The purpose of this course is to enable students to actively contribute to promoting safe and high-quality health and care services. By health and care services is meant both public and approved private services, as well as health promoting work in the public and private sectors. The course introduces students to the organisation and management of health and care services. It also gives students experience of interprofessional quality improvement cooperation. Through the course, the students will learn about different quality improvement models and the interaction between user knowledge, experience-based knowledge and research-based knowledge in clinical decision-making processes.

There are also three common courses in the theory of science and research methods: MAVIT4050 Theory of Science and Research Methods, 10 ECTS credits, MAVIT4060 Qualitative and Quantitative Research Methods, 10 ECTS credits and MAVIT4070/MAEMP4070 Research Design and Project Description, 10 ECTS credits. These courses aim to help the student to read, understand and critically assess research literature, to critically assess various sources of knowledge that form part of clinical decision-making processes, to acquire in-depth knowledge of qualitative and quantitative research methods, and lead up to the development of a project description for their master’s thesis.

In the first course, MAVIT4050, the students are introduced to theory of science and research methods and research ethics.

The second course, MAVIT4060, provides students with a deeper understanding of qualitative and quantitative research methods. These two courses are compulsory for all students taking the programme.

The third course, MAVIT4070/MAEMP4070, is compulsory for students on most specialisations. The students will work more thoroughly with their chosen method and develop a project description for their master’s thesis. This is to ensure that the students get to grips with work on their master’s thesis at an early stage.

Master’s thesis – 30 and 50 ECTS credits

The master’s thesis in the programme is worth 50 ECTS credits (MAVIT5900/MAEMP5900) or 30 ECTS credits (MAVIT5910/MAVITD5910), respectively. Whether the students are able to choose the scope of their master’s thesis depends on the specialisation they have been admitted to. Normally students will develop a project description as part of the course MAVIT4070/MAEMP4070 Research Design and Project Description, 10 ECTS credits. The project description is developed with the support of the lecturer, who quality assures the project with respect to scope and degree of difficulty.

The same requirements apply to scientific and research-related work regardless of the length of the thesis. Students can choose to write the master’s thesis individually or in pairs. Students can also apply to write the master’s thesis with students from other specialisations, provided that the scope of the master’s thesis is the same. On application, interdisciplinary innovation projects can be written in groups of up to four students. Students are encouraged to contact potential supervisors about possible project ideas.

Elective courses

In the course of the master’s programme, the students can choose one or more elective courses depending on their chosen specialisation. This does not apply to the specialisations cancer nursing, public health nursing and mental health and addiction as they only have compulsory courses in their programme structures. Which elective courses that are available will vary. These elective courses cover a broad area of the health sciences. Students must apply for a place on elective courses no later than the semester before, subject to specific deadlines. More information about the elective courses can be found here https://student.oslomet.no/valgemner-master-helsevitenskap

There will be an upper limit for places on each elective course. Elective courses could be cancelled by the Faculty if enrolment is below the minimum of 20 students.

The following courses are elective for all students taking the Master’s Programme in Health Sciences:

  • MAFAR4100 Innovation within Healthcare, 10 ECTS credits
  • MAKLI4200 Practical Ethics, 10 ECTS credits
  • MAVIT4400 Clinical Neuropsychology, 10 ECTS credits
  • MAVIT4600 Supervision / Counselling, 10 ECTS credits
  • MAVIT4700 Food, Health and Sustainability, 10 ECTS credits
  • MAVIT4800 Personalised Nutrition, 10 ECTS credits
  • MAVIT4900 Quality of Life, 10 ECTS credits
  • MAVIT5100 Health communication 10 ECTS credits
  • MAVIT5300 Knowledge Translation, 10 ECTS credits
  • MAVIT5500 Adolescent Health, 10 ECTS credits.
  • MAVIT5600 Physical Activity and Exercise in a Life Course Perspective and with a Special Focus on Aging, 10 ECTS credits
  • MAVIT5700 Pain – Multidimensional Assessment and Health Professional Interventions, 10 ECTS credits
  • MAVIT5800 Introduction to Clinical Studies for Healthcare Personnel, 10 ECTS credits
  • MAPSY4400 Mental Health of Migrants and Minorities, 10 ECTS credits
  • MSLV4200 Collaboration and collaborative management, 10 ECTS credits
  • MAVIT4400 Clinical Neurophysiology, 10 ECTS credits
  • VSHSO6000 Sexual Abuse - Prevention, Detection and Follow up, 10 ECTS credits
  • VSHFS6000 The Impacts of Disability and Illness on Sexual Health, 10 ECTS credits
  • HETEK4300 Bacteriology and Antimicrobial Resistance, 10 ECTS credits
  • MARAD4300 Medical Use of Radiation, 10 ECTS credits.

Students can also choose some compulsory specialisation courses from other specialisations as elective courses. This is on condition that the student meets the prerequisite requirements given in the relevant course description and that there is a place on the course. This applies to:

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences.

  • MAEMP4100 Public Health, Empowerment and Health Promotion, 10 ECTS credits
  • MAEMP4200 Health Pedagogy, 10 ECTS credits
  • MAHAB4100 Coping and Participation in the Rehabilitation Process, 10 ECTS credits

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences and hold authorisation as healthcare personnel.

  • MAERN4100 Energy and Nutrients, 10 ECTS credits
  • MERG4200 Complex Interventions in Work and Everyday Life, 10 ECTS credits

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences and hold authorisation as a general nurse.

  • MAKRE4100 Nursing and Treatment for Patients with Cancer, 10 ECTS credits

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences and hold authorisation as an occupational therapist.

  • MERG4100 The Knowledge Base for Occupation and Participation, 10 ECTS credits

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences and hold authorisation as a physiotherapist.

  • MABU4100 Physiotherapy for Children and Adolescents - Part 1, 10 ECTS credits
  • MAELD4100 Physiotherapy for Home-dwelling Older Adults, 10 ECTS credits

Study progress

MAVIT4070/MAxxx4070 must be passed before the student can start their master's thesis. All compulsory courses in the programme must be passed before the student can submit their master's thesis for assessment.

Some courses may have separate progress requirements; see the individual course descriptions.

Other information

Varied and student-active teaching methods are used in the programme. Good learning outcomes are first and foremost dependent on the students’ own efforts. The number of hours of adapted teaching at the university will be relatively low. Own effort means both benefiting from teaching and academic supervision and following this up with independent work in the form of theoretical studies and, if relevant, practical skills training. Normal study progress requires students to make great personal efforts. The most important work and teaching forms used in each course in the programme are described below. The individual course descriptions state which work methods each course employs. Practical training is described in a separate chapter; see below.

Web-based work and teaching methods

Several forms of digital learning resources are used in the programme, such as digital textbooks, digital lectures, video clips, podcasts, tests, learning pathways and assignments. These resources can be used to prepare for teaching sessions, during seminars using the flipped classroom method, and as part of self-study. This form of teaching requires the students to meet prepared for the scheduled teaching sessions. Interaction can also take place digitally, in the form of Skype meetings, webinars etc.

Self-study and student cooperation/group work

Learning requires a high degree of own activity and self-study, including both individual work and cooperation with fellow students. Through activities such as exchanging ideas, presentations, discussions, writing assignments and problem-based assignments, students will be stimulated to learn by communicating knowledge and experience, expressing their own opinions and, together, reflecting on their own attitudes, actions and understanding of the field. Students are encouraged to take initiative to schedule and actively participate in study groups to promote learning.

Lectures

Lectures are primarily used to introduce new subject matter, provide an overview and highlight main elements and links within different topics, and also to communicate relevant issues.

Seminars

Seminars emphasise dialogue and discussion between the subject teacher(s) and students in order to stimulate the student's academic development. Verbal presentations by students and discussions are emphasised.

In connection with the master's thesis, seminars are held where the master's theses are presented and discussed. The students receive feedback from their fellow students and teachers, which enables them to learn from each other. Research-related issues, methods and academic supervision are among the topics discussed in the seminars. Seminars can also take place on digital collaboration platforms.

Written assignments and academic supervision

Through written assignments and the master's thesis, students will formulate research questions for assignments and work on them over time, either individually or in cooperation with other students. They will learn theory and develop skills in using and referencing sources, analysis, discussion and written and oral communication. The primary purpose of this is to develop their ability to reflect critically, see elements in context and develop a deeper understanding of a subject.

Developing academic writing skills is a key aspect of all parts of the programme. Supervision is an important component of the work on the master's thesis. The supervision is intended to ensure that the project complies with research ethics principles and help students to formulate the research question and ensure quality in the collection and analysis of data.