EPN-V2

VMNT6200 Communication and decision making in Emergency Medical Dispatch Course description

Course name in Norwegian
Mottak av medisinske nødmeldinger
Study programme
Further Education in Emergency Medical Dispatch
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Part 1: The midway and final assessments are made by the practical training supervisor. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.

Part 2: All answers are assessed by one examiner. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Required preliminary courses

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for relevante kommunikasjonsteorier og kommunikasjonsstrategier som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste
  • kan gjøre rede for relevante beslutningsteorier og beslutningsstøtteverktøy som benyttes i medisinsk nødmeldetjeneste
  • kan gjøre rede for hvordan de ulike kommunikasjonsmetodene (journal, telefon, video og nødnett) kan øke kvaliteten på kommunikasjons- og beslutningsprosesser i medisinsk nødmeldetjeneste
  • kan gjøre rede for risiko for arbeidsrelatert stress, hvordan dette oppstår og hvordan dette kan forebygges i medisinsk nødmeldetjeneste
  • kan gjøre rede for bruk av lydlogger for å øke kvaliteten på beslutning og kommunikasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan kommunisere og videreformidle vurderinger, prioriteringer og rådgivning til pasienter og ulike samarbeidspartnere
  • kan planlegge og gjennomføre øvelser i kommunikasjon og beslutningstagning ved hjelp av simulering
  • kan anvende ulike arbeidsmetoder som benyttes innen emosjonell førstehjelp og krisehåndtering
  • kan bruke relevante arbeidsmetoder for faglig utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
  • kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper og evaluere læringsutbyttet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over særlige kommunikasjonsutfordringer ved medisinsk nødmeldetjeneste, herunder kommunikasjon med barn, fremmedspråklige, personer med nedsatt syn, hørsel eller talevansker
  • kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger som oppstår i medisinsk nødmeldetjeneste
  • kan fremme god praksis ved å tilrettelegge for læring gjennom veiledning og simulering i medisinsk nødmeldetjeneste
  • kan anvende og oppdatere egen kunnskap på nye områder innenfor medisinsk nødmeldetjeneste

Teaching and learning methods

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Course requirements

Sentrale temaer i emnet:

  • Systemforståelse og lærende nettverk
  • Læring og utvikling i arbeidslivet
  • Gruppeprosesser og gruppeveiledning
  • Mangfold og utenforskap i karriereveiledning og karrierelæring
  • Utviklingsarbeid i karriereveiledning og karrierelæring

Assessment

Skriftlig prosjektoppgave i gruppe på 3-6 studenter. Omfang: 3000 ord (+/- 10 prosent). Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått), har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert karakterskala A-F.

Examiners

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.