Programplaner og emneplaner - Student
VMNT6200 Communication and decision making in Emergency Medical Dispatch Course description
- Course name in Norwegian
- Mottak av medisinske nødmeldinger
- Study programme
-
Further Education in Emergency Medical Dispatch
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Part 1: The midway and final assessments are made by the practical training supervisor. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.
Part 2: All answers are assessed by one examiner. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Required preliminary courses
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for relevante kommunikasjonsteorier og kommunikasjonsstrategier som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for relevante beslutningsteorier og beslutningsstøtteverktøy som benyttes i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for hvordan de ulike kommunikasjonsmetodene (journal, telefon, video og nødnett) kan øke kvaliteten på kommunikasjons- og beslutningsprosesser i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for risiko for arbeidsrelatert stress, hvordan dette oppstår og hvordan dette kan forebygges i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan gjøre rede for bruk av lydlogger for å øke kvaliteten på beslutning og kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan kommunisere og videreformidle vurderinger, prioriteringer og rådgivning til pasienter og ulike samarbeidspartnere
- kan planlegge og gjennomføre øvelser i kommunikasjon og beslutningstagning ved hjelp av simulering
- kan anvende ulike arbeidsmetoder som benyttes innen emosjonell førstehjelp og krisehåndtering
- kan bruke relevante arbeidsmetoder for faglig utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
- kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper og evaluere læringsutbyttet
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over særlige kommunikasjonsutfordringer ved medisinsk nødmeldetjeneste, herunder kommunikasjon med barn, fremmedspråklige, personer med nedsatt syn, hørsel eller talevansker
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger som oppstår i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan fremme god praksis ved å tilrettelegge for læring gjennom veiledning og simulering i medisinsk nødmeldetjeneste
- kan anvende og oppdatere egen kunnskap på nye områder innenfor medisinsk nødmeldetjeneste
Teaching and learning methods
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Course requirements
Sentrale temaer i emnet:
- Systemforståelse og lærende nettverk
- Læring og utvikling i arbeidslivet
- Gruppeprosesser og gruppeveiledning
- Mangfold og utenforskap i karriereveiledning og karrierelæring
- Utviklingsarbeid i karriereveiledning og karrierelæring
Assessment
Skriftlig prosjektoppgave i gruppe på 3-6 studenter. Omfang: 3000 ord (+/- 10 prosent). Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått), har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert karakterskala A-F.
Examiners
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.