Programplaner og emneplaner - Student
VMNT6200 Communication and decision making in Emergency Medical Dispatch Course description
- Course name in Norwegian
- Mottak av medisinske nødmeldinger
- Study programme
-
Further Education in Emergency Medical Dispatch
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring er delt i to emner 1. studieår; Barns utvikling, lek og læring 1 (1. semester) og Barns utvikling, lek og læring 2 (2. semester).
Emnet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning. Pedagogikk vektlegges som sentralt og sammenbindende fag i emnet. Emnet tar utgangspunkt i barnehagens verdigrunnlag og skal bidra til den faglige innsikt som er nødvendig for å kunne arbeide pedagogisk med lek, læring, omsorg og danning i barnehagen. Emnet omfatter pedagogikkfaglige temaer som bidrar til studentenes kunnskaper for å skape trygge, lekne og omsorgsfulle fellesskap i barnehagen. Herunder vektlegges barn som selvstendige aktører med rett til å bli sett, hørt og inkludert i fellesskapet og til å påvirke barnehagens innhold og medvirke i egne lærings- og danningsprosesser. Kunnskap om barn i forskjellige livsfaser, barns emosjonelle utvikling og tilknytningsbehov, blant annet ved overganger til og innad i barnehagen, inngår i emnet.
Emnet skal bidra til studentenes selvdanning og utvikling av kunnskaper om barnehagelærerrollen, barnehagens egenart, historie, verdigrunnlag og samfunnsmandat. Syn på barn og barndom ses herunder i lys av historiske og samtidige perspektiver og legges til grunn for profesjonsfaglige refleksjoner. Forskningsbasert undervisning og erfaringer fra praksis i barnehagen danner grunnlag for kritisk tenkning rundt egen profesjonsutøvelse knyttet til individ, relasjoner og system. Kunnskap om observasjon og øvelse i observasjonsmetoder inngår i emnet. Etisk og kritisk vurdering knyttet til observasjon som metode i arbeid med barn og barnegruppe vil bli vektlagt.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om barnehagelærerrollen, barnehagens egenart, historie, verdigrunnlag og samfunnsmandat
- har kunnskap om teorier og forskning knyttet til barns utvikling, lek og læring
- har kunnskap om teorier og forskning knyttet til omsorg, tilknytning og barns emosjonelle utvikling, samt om overgang til og overganger innad i barnehagen
- har kunnskap om barnehagens helhetlige læringssyn og relasjonelle samspill, herunder barns vennskapsrelasjoner
- har kunnskap om barns medvirkning i demokratiske barnehageprosesser
- har kunnskap om observasjon og observasjonsmetoder i barnehagepedagogisk arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn
- kan samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid og relasjonelle forhold i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
- kan delta i lek sammen med barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, samt bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø
- kan bidra til å fremme barns deltakelse og medvirkning i barnehagens hverdagsliv
- kan anvende ulike observasjonsmetoder som grunnlag for refleksjon rundt relasjonelle samspill og i pedagogiske prosesser i barnehagen
- kan vise evne og vilje til ledelse av seg selv i studentrollen både relasjonelt, etisk, faglig og praktisk
- kan reflektere over egen væremåte og samspill med barn, barnehagepersonalet, foreldre/foresatte, medstudenter, samt ansatte på campus i lys av fremtidig yrkesrolle
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
- kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns lek og vennskapsrelasjoner
- kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon rundt barns integritet, trivsel og velvære
- kan vise grunnleggende forståelse og kjennskap til sentrale teorier og aktuell litteratur knyttet til barns utvikling, lek og læring
Learning outcomes
Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse
- Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering
- Forberedelse til og deltakelse i begrepsseminar med fokus på sentrale pedagogiske begreper
- Forberedelse til og deltakelse i dialogseminar med fokus på sentrale pensumtekster fra emnet
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, webseminarer, digitalt gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen er organisert som simuleringsøvelser.
Observasjonspraksis
Studenten skal ha to dager eller vakter med observasjonspraksis, en dag ved Legevaktsentral (LVS) og en dag ved Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK). Hver dag eller vakt består gjennomsnittlig av 7,5 timer. Studenten må totalt ha gjennomført og dokumentert 15 timer med observasjonspraksis. Studenten kan ikke gjennomføre praksis ved sin egen arbeidsplass. Observasjonspraksis er ikke veiledet, men studenten skal beskrive og reflektere over sine erfaringer i et refleksjonsnotat. Studenten må selv ordne praksisplasser ved Legevaktsentral (LVS) og Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK).
Simuleringsøvelse
Simuleringsøvelsen er en praktisk øvelse som går over to dager på slutten av emnet. Studenten skal øve på å temaer som er gjennomgått i emnet, med vekt på kommunikasjon og beslutningstaking. Studenten får også en innføring i simulering som pedagogisk metode og hvordan lede simuleringsøvelser (fasilitere).
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse på webseminar og simuleringsøvelser
- 90 % tilstedeværelse i observasjonspraksis
- individuelt refleksjonsnotat basert på observasjonspraksis
- 2 fagnotat i gruppe på 3-6 studenter, á 1000 ord (+/- 10 %). Fagnotatene presenteres på webseminarene med tilbakemelding fra lærer og medstudenter
Assessment
Skriftlig prosjektoppgave i gruppe på 3-6 studenter. Omfang: 3000 ord (+/- 10 prosent). Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått), har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert karakterskala A-F.