EPN-V2

Further education for teachers in design, arts and crafts Programme description

Programme name, Norwegian
Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
0 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Kroppsøving er det tredje største faget i skolen målt i antall timer. Faget er obligatorisk for alle elever fra 1. klasse i grunnskolen til 3. klasse i videregående skole. Som et praktisk-estetisk fag har kroppsøving et særlig ansvar for å ivareta elevers kroppslige læring og dannelse. Forskning viser at kroppsøving er et populært fag blant de fleste av skolens elever. Samtidig vet man at noen elever mistrives i faget og at jo eldre elevene blir, jo mindre er de engasjert i kroppsøving, idrett og fysisk aktivitet. Det er derfor viktig å utdanne lærere som har kompetanse til å undervise hele spekteret av elever på en inkluderende måte. Faglærerutdanningen er også rettet mot undervisning på idrettsfag i videregående skole. Idrettsfag er et studieforberedende utdanningsvalg som retter seg mot ungdom som er spesielt interessert i idrett, friluftsliv, trening, fysisk aktivitet og helse i teori og praksis. I idrettsfagene skal elevene undervises i allsidig bevegelseslæring i idrett, friluftsliv og basistrening, samt ferdighetsutviklende trening og læring i valgfagene. De skal oppøve kunnskap om idrett og samfunn, treningslære og om ledelse av andre i idrettsaktivitet. Å være lærer i kroppsøving og idrettsfag krever dybdekunnskap og kompetanse i en stor bredde av teoretiske og praktiske-metodiske fag. Å undervise i kroppsøving og idrettsfag er derfor en utfordrende og spennende oppgave.

    Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag gir studentene kompetanse til å kunne jobbe med barn og ungdoms læring, utvikling og erfaring i, om og gjennom bevegelsesaktiviteter. Utdanningen kvalifiserer til å kunne undervise kroppsøving på alle trinn, samt på idrettslinjer på videregående skoler.

    Utdanningen skal være profesjonsrettet og integrert. Det betyr at studentene vil bli engasjert i profesjonsrelevante læringsformer, slik at de kan drive variert og motiverende undervisning. Utdanningen skal også være praksisnær og relevant. Hvert semester har studentene veiledet praksis i skolen. Det blir lagt spesiell vekt på å integrere studentenes erfaringer og læring fra praksis inn i den øvrige undervisningen, og motsatt.

    Studentene skal utvikle en kunnskapsbasert tilnærming til det å undervise i kroppsøving og idrettsfag. Utdanningen skal derfor tilby forskningsbasert undervisning som aktivt forholder seg til både publisert og pågående forskning. Gjennom å møte undervisning som er basert på forskning skal studenten utvikle evne til kritisk tenkning.

    Faglærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag skal ha høy kvalitet og være krevende. I tråd med gjeldende regler blir studentene løpende vurdert om de er skikket for læreryrket. Skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentenes faglige, fagdidaktiske, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærere.

  • Admission requirements

    Målgruppe for studiet er personer som ønsker en faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag. Fullført studium kvalifiserer for undervisning i kroppsøving i grunnskolen, videregående opplæring og på folkehøgskole. I tillegg kvalifiserer utdanningen for annet opplærings- og formidlingsarbeid knyttet til barn, unge og voksne innenfor idrett og andre frivillige organisasjoner.

    Utdanningen vil kvalifisere for fortsatte studier innenfor kroppsøving/idrett og utdanningsvitenskap på mastergradsnivå. Fullført og bestått studium (180 studiepoeng) resulterer i vitnemål i «Bachelor - Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag». Studiet gir også muligheter til å bygge på med andre undervisningsfag i lærerutdanningen.

  • Content and structure

    Opptakskrav er generell studiekompetanse. I tillegg stilles det krav om:

    • Minimum karakter 3 i norsk og matematikk
    • Minst 35 skolepoeng

    Det stilles ingen spesielle krav til idrettslige ferdigheter, men det er en fordel å være i normalt god fysisk form ved studiestart.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    1. semester

  • Teaching and learning methods

    Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    KUNNSKAP

    Studenten

    • har grunnleggende pedagogiske kunnskaper, faglig dybde innen kroppsøving og idrettsfag
    • har inngående fagdidaktiske kunnskaper i de ulike praktisk-metodiske aktivitetsområdene som er relevante for kroppsøving og idrettsfag
    • har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og kroppsøving som skole-, kultur-, og forskningsfag
    • har kunnskap om lovgrunnlag, herunder skolens formål, verdigrunnlag, læreplaner og rettigheter og plikter for elevene og skolen
    • har bred kunnskap om klasse- og gruppeledelse, læringsmiljø og utvikling av gode relasjoner til og mellom elever
    • har bred kunnskap om arbeidsmetoder, læringsstrategier, læringsressurser og ulike læringsarenaer og om sammenhengen mellom mål, innhold, arbeidsmåter, rammebetingelser og vurdering
    • har kunnskap om individuell og skolebasert vurdering med vekt på utfordringene for vurderingsarbeidet i kroppsøving og idrettsfag
    • har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø og barne- og ungdomskultur, livsløpsutvikling og identitetsarbeid
    • har kunnskap om barn og unge i vanskelige situasjoner og og om deres rettigheter i et nasjonalt og intenasjonalt perspektiv
    • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen og kroppsøving og idrettsfag, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

    FERDIGHETER

    Studenten

    • kan, med utgangspunkt i styringsdokumenter og forsknings- og erfaringsbasert kunnskap, planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning, alene og i samarbeid med andre
    • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter
    • kan reflektere over egen faglige utøvelse og justere denne under veiledning samt vurdere behov for HMS-tiltak
    • kan tilrettelegge for utfoldelse, opplevelse og erkjennelse samt veilede og samarbeide med kolleger for å styrke de praktiske og estetiske dimensjonene i alle fag og i skolen som helhet
    • kan motivere og veilede elevene, og tilpasse opplæringen til elevenes evner og anlegg, interesser og sosiale og kulturelle bakgrunn
    • kan vurdere elevers læring og utvikling i forhold til opplæringens mål, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
    • kan finne, vurdere, bruke og henvise til relevant forsknings- og utviklingsarbeid, og annet aktuelt fagstoff, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling

    GENERELL KOMPETANSE

    Studenten

    • har innsikt i relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger, og kan bidra i et profesjonelt fellesskap og til utvikling av skolen
    • kan beherske norsk muntlig og skriftlig og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
    • kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
    • kan bidra til et godt samarbeidet skole - hjem og inngå i tverrfaglig samarbeid med andre faglige instanser
    • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre

  • Other information

    Faglærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag integrerer tre fagområder: praktisk-metodisk aktivitetslære, basisfag og profesjonsfag.

    I praktisk-metodisk aktivitetslære skal studentene tilegne seg en bred erfaring med og praktisk kunnskap innen et utvalg av individuelle aktiviteter, lagaktiviteter, dans og friluftsliv. Studentene møter ulike bevegelseskulturer og -sjangre og skal øve seg i å utvikle egne ferdigheter. Målet med den praktisk-metodiske aktivitetslæren er at studentene skal kunne lede elevers læring, utvikling og meningsdanning innenfor et bredt spekter av aktivitetsområder.

    Basisfag består av både natur- og samfunnsvitenskaplige perspektiver på bevegelse. En viktig hensikt med basisfaget er å gi økt forståelse for innhold og betydning av kroppsøving- og idrettsfag, både i et individuelt og samfunnsmessig perspektiv. Studentene skal tilegne seg bred kompetanse i trenings- og bevegelseslære, sosiologi, filosofi og historie. Arbeidet med basisfag skal sikre et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring og didaktisk refleksjon.

    Profesjonsfaget skal gi et nødvendig faglig grunnlag for profesjonell utøvelse av læreryrket og bidra til at studenten utvikler kompetanse til å videreutvikle skolen som en institusjon for kunnskap, læring og dannelse i et demokratisk og flerkulturelt samfunn. Pedagogikk og fagdidaktikk skal til sammen bidra til at studenten tilegner seg teoretiske kunnskaper for yrkesutøvelse, analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle skole og profesjon. Danning og danningsidealer vil også være tematisert innenfor profesjonsfaget.

    Utdanningen skal integrere disse tre fagområdene gjennom de ulike emnene:

    1. semester:

    FK1100. Barn og unge i natur og nærmiljø. 15 stp. Praktisk-metodisk aktivitetslære

    FK1200. Fra læreplan til undervisning. 15 stp. Profesjonsfag. Praktisk-metodisk aktivitetslære. 2 uker praksis.

    2. semester:

    FK1300. Kroppen. 15 stp. Praktisk-metodisk aktivitetslære. Basisfag.

    FK1400. Mangfold og inkludering i kroppsøving. 15 stp. Praktisk-metodisk aktivitetslære. Profesjonsfag. 2 uker praksis.

    3. semester:

    FK2100. Læring og vurdering i kroppsøving. 15 stp. Profesjonsfag. Praktisk-metodisk aktivitetslære. 2 uker praksis.

    FK2200. Helse i kroppsøving. 15 stp. Basisfag. Praktisk-metodisk aktivitetslære.

    4. semester:

    FK2300. Undervisning på idrettsfag. 15 stp. Profesjonsfag. Basisfag. Praktisk-metodisk aktivitetslære. 2 uker praksis.

    FK2400. Klasserommet ute. 15 stp. Praktisk-metodisk aktivitetslære.

    5. semester:

    FK3100. Lærerprofesjonell utvikling. 15 stp. Profesjonsfag. Basisfag. Praktisk-metodisk aktivitetslære.

    FK3200. Kroppslig læring, erfaring og dannelse. 15 stp. Praktisk-metodisk aktivitetslære. Profesjonsfag. 3 uker praksis.

    6. semester:

    FK3300. Fordypning i praktisk-metodisk undervisning. 15 stp. Praktisk-metodisk aktivitetslære. Profesjonsfag. 3 uker praksis.

    FK3900. Bacheloroppgave. 15 stp. Profesjonsfag.