Programplaner og emneplaner - Student
IDE6100 Design and idea development Course description
- Course name in Norwegian
- Design og idéutvikling
- Study programme
-
Design and Idea DevelopmentFurther education for teachers in design, arts and crafts
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Individuell muntlig eksamen. Ca. 45 minutter.
Eksamen tar utgangspunkt i innlevert og godkjent arbeidskrav 20, som danner grunnlaget for muntlig eksamen i emne 3100.
Del 1 på YLEF3900 (bacheloroppgaven) må være bestått for å kunne ta eksamen i YLEF3100. Dette fordi vurderingsgrunnlaget i YLEF3900 inngår i samme muntlige eksamen.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Required preliminary courses
Ingen hjelpemidler
Learning outcomes
Gradert skala A-F
Teaching and learning methods
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet
Course requirements
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Dokumentasjon av hjemmeeksamen (YF/PF)
- Muntlig eksamen (YF/PF)
- Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
- Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
- Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
- Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
- Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
- Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
- Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
- Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter, og skolen som organisasjon (PF)
- Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (PF/YF)
- Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (PF/YF)
- Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (PF/YF)
- Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (PF/YF)
- Opplæringssystemenes historie, nå situasjonen og fremtidsperspektiv (PF/YF)
- Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (PF/YF)
- Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (PF/YF)
- Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF)
- Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
- Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)
Assessment
Eksamen i emnet er todelt:
1. Muntlig prosjektoppgave som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:
- En modell/prototyp i valgfritt modellmateriale, basert på et eget utviklet konsept, samt dokumentasjon av designutviklingsprosessen. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for oppgaven.
- En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.
Muntlig prosjektoppgave teller 60 prosent av sluttkarakteren.
Muntlig eksamen kan ikke påklages.
2. En individuell skriftlig oppgave
I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord sider) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.
Individuell skriftlig oppgave teller 40 prosent av sluttkarakteren.
Eksamensresultat på den skriftlige oppgaven kan påklages.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne. De to eksamensdelene gir én sammenlagt sluttkarakter.
Permitted exam materials and equipment
None
Grading scale
Bilde og samfunn retter seg mot undervisning i design, kunst og mediefag i grunn- og videregående skole, slik det kommer fram i gjeldende læreplaner.
Emnet skal belyse hvordan man kan bruke bilder og digitale medieuttrykk som foto, video og illustrasjon til å formidle samfunnsaktuelle temaer og hvordan en kan bruke dramaturgiske og formale virkemidler til å nå en bestemt målgruppe. Her inngår også bruk av generativ tekst-til-bilde med kunstig intelligens.
Emnet gir en introduksjon til aktuelle digitale verktøy for produksjon av ulike medieuttrykk. Kunstig intelligens, programmering og ny teknologi kan være en del av det faglige innholdet. I emnet inngår også bevissthet om historiefortelling, teknikk, metode, idéutvikling og arbeidsprosess.
Emnet har en fagdidaktisk innretning og dekker aktuelle undervisningsområder innen bilde og samfunn i skolen og andre læringsarenaer
Examiners
Bestått lærerutdanning (grunnskole-, fag- eller barnehagelærerutdanning), eller bachelorgrad i visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Annen relevant bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng innen kunst- eller mediefaglige emner kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering.
Admission requirements
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hvordan bilder og digitale medieuttrykk kan brukes til å formidle samfunnsaktuelle temaer.
- kan beskrive hvordan dramaturgiske og formale virkemidler kan brukes for å nå bestemte målgrupper.
- kjenner til anvendelser av generativ tekst-til-bilde teknologi i undervisning.
- har kunnskap om trender og utvikling innen digitale medieuttrykk, relevante for skole og gjeldende læreplaner.
- har innsikt i fagdidaktiske problemstillinger knyttet til bilde og samfunn
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende relevante digitale verktøy og teknikker for produksjon av foto, video og illustrasjon.
- kan bruke visuelle ferdigheter til å formidle samfunnsaktuelle spørsmål på en engasjerende måte.
- kan integrere kunstig intelligens og ny teknologi i kreative prosesser og undervisning
- kan reflektere kritisk over fagdidaktiske problemstillinger og tilpasse undervisningen deretter.
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til å holde seg oppdatert på endringer og ny utvikling innen digitale medieuttrykk.
- har innsikt i opphavsrett, personvern og etiske problemstillinger knyttet til bruk av bilder og digitale medier.
- kan anvende teori og praksiserfaringer i refleksjon og utvikling av undervisning og formidling i bilde og samfunn