Programplaner og emneplaner - Student
Further education for teachers in design, arts and crafts Programme description
- Programme name, Norwegian
- Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 0 ECTS credits
- Duration
- 1 semester
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
OsloMet–storbyuniversitetet har inngått en avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om et videreutdanningstilbud for skoleledere. Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet. Studiet skal gi skoleledere økt kunnskap og ferdigheter de trenger for å kunne løse konkrete utfordringer ved implementering av et nytt læreplanverk som skal gjøre barn og unge bedre i stand til å møte fremtidens utfordringer i et samfunn preget av større kompleksitet, stort mangfold og rask endring. Emnet baserer seg på rammeverket for rektorutdanningen og de krav og forventninger som stilles til rektor. Det innbefatter samarbeid med skoleeier. Fagområdet vektlegger fordypning i form av kunnskaper i lærings- og læreplanarbeid og tilsvarende ferdigheter i å lede konkret forbedring og endring på den enkelte skole.
Det nye læreplanverket introduserer et nytt kompetansebegrep som forutsetter aktive elever som tar ansvar for egen læring gjennom blant annet å fordype seg i utvalgte læringstemaer. Tilsvarende vil ideene i det nye læreplanverket utfordre lærerrollen. I arbeidet med lærings- og læreplanarbeidet vil rektor derfor måtte utvikle og lede skolens profesjonsfellesskap på en måte som skaper motivasjon og endringsvilje gjennom erfaringsdeling og erfaringslæring. En kritisk fase i arbeid med læreplananalyse er at samtalene om læreplanen blir på et abstrakt nivå og ikke fører til ny praksis. For å kunne lede lokalt læreplanarbeid må derfor skoleledere kjenne til og identifisere de ulike læreplannivåene; ideenes læreplan, den formelle læreplan, den oppfattede læreplan, den operasjonaliserte læreplan, og den erfarte læreplan. Disse læreplannivåene eller læreplanens ulike ansikter gir en god analytisk tilnærming til læreplanarbeidet. Det understreker at en læreplan er noe langt mer enn et dokument. Emnet skal være forskningsbasert og samtidig være praksisrettet. Det vil derfor i studiet bli lagt vekt på anvendelse av kunnskap gjennom ledelse av konkret utprøving av tiltak samt etablering av en sterk forebyggende kapasitet i egen organisasjon. I tillegg skal studiet forberede studentene på å gjennomføre konkrete intervensjoner i egen organisasjon med formål å sikre at regelverkets intensjoner om et trygt og godt skolemiljø for elevene realiseres i daglig virksomhet. Studiet er basert på at studentene er ansatt som skoleleder i grunnskole eller videregående opplæring, og at de kombinerer studium og arbeid.
Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap er en videreutdanning på mastergradsnivå. Etter bestått eksamen kan emnet inngå som del av en masterutdanning i utdanningsledelse. Kandidater som ønsker at emnet skal kunne inngå som del av et slikt masterstudium, må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått studium i ledelse av lærings- og læreplanarbeid.
Det er opp til den enkelte institusjon å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.
Admission requirements
Generell studiekompetanse / realkompetanse.
Content and structure
General university entrance certification and a minimum of 60 ECTS in civil or mechanical engineering or related disciplines, for example in marine engineering, aeronautical engineering, or similar.
1st year of study
Teaching and learning methods
After completing the PhD programme, the candidates are expected to have gained the following knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The candidate:
- is at the cutting edge of knowledge within his/her field of specialization and can relate the subject area to philosophy of science issues (K1)
- can evaluate the expediency and application of different methodological approaches and processes to the development of researchable questions in the subject area (K2)
- can contribute to the development and production of new knowledge, theory and methods in the field of study (K3)
Skills
The candidate:
- can function as independent researchers planning and carrying out research in their field of study, including formulating problems and research questions and assessing the appropriateness of various theories and methods (S1)
- can carry out research at a high international standard (S2)
- can deal with complex academic questions and challenge existing knowledge and practice in the field of study and/or in the professional field (S3)
General competence
The candidate:
- can identify and reflect on ethical issues in their own and others’ research and carry out his/ her research with scholarly integrity (GC1)
- can undertake or contribute to complex interdisciplinary assignments and projects (GC2)
- can disseminate research through recognized national and international scholarly and/or professional publication channels, and to the professional field(s) and the general public in popular science form (GC3)
- can participate in debates in the field in international forums and present research at national and international research conferences (GC4)
- can assess the need for, initiate and practice innovation (GC5)
In addition, the programme will have learning outcomes related to the use of references and proper citation practices.
References
Correct use of source references and verifiability are required in all research. Candidates must comply with the guidelines for correct referencing and use of quotations in both their training component and research component. Inadequate references can be deemed to constitute plagiarism and cheating, and can constitute a breach of research ethics guidelines, cf. the Act relating to Universities and University Colleges Sections § 4-13. (R1)
Other information
Se emneplanen.