EPN-V2

Supervision and Mentoring in Schools, Level 1–13 Programme description

Programme name, Norwegian
Veilederutdanning for skole 1.-13. trinn
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Studiet er internasjonalt orientert og tar i bruk internasjonal forskning og faglitteratur. Noe av pensumlitteraturen er på engelsk. Noe av undervisningen kan også forekomme på engelsk. Det kan være aktuelt med gjesteforelesere, fra utenlandske institusjoner.

    Studenter kan søke om praksisopphold i utlandet dersom samarbeid ligger til rette for gjeldende studieår. Dette vil bli opplyst ved praksisforberedelser.

  • Target group

    Målgruppa for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring med ulike veiledningsfunksjoner i skolen, med særlig vekt på praksislærerfunksjonen og veiledning av nyutdannede.

  • Admission requirements

    Opptakskrav er godkjent lærerutdanning innrettet for undervisning i skolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må i tillegg dokumentere PAPS 1+2 eller GLSM 60 studiepoeng. I tillegg kreves minst to års yrkeserfaring som lærer.

    Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta del i undervisning.

    Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.

  • Learning outcomes

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning. Se OsloMets nettsider: www.oslomet.no

    Det skilles mellom underveisvurdering og avsluttende vurdering. Underveisvurdering skal bidra konstruktivt til læring og videreutvikling hos studenten. Den avsluttende vurderingen skjer ved eksamen. I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Bestått/ikke bestått benyttes for praksisopplæringen.

    Muntlig eksamen skal sensureres av to sensorer. Det er kun formelle feil som kan påklages ved muntlig eksamen. Andre eksamensformer kan ha en sensor og kan påklages.

    Studieprogresjon

    Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått emne 1 er før studenten starter på emne 2. Dette gjelder både pedagogikk og fagdidaktikk. Studenter som ikke har bestått en eksamen etter ny/utsatt prøve, bør følge undervisningen i faget på nytt og gå opp til neste ordinære eksamen. Unntak fra bestemmelsene ovenfor kan innvilges av instituttledelsen etter søknad dersom særskilte grunner skulle tale for det.

    Utsatt/ny eksamen

    Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres i Studentweb etter gjeldende frister. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt tidlig i påfølgende semester. For studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått blir det arrangert ny eksamen. For studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen blir det arrangert utsatt eksamen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Nærmere informasjon om oppmelding til og tidspunkt for ny/utsatt eksamen finnes på Studentweb.

  • Content and structure

    Veilederutdanning for skole, 1.–13. trinn (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner, ett fellesemne (15 studiepoeng) og ett valgt emne (15 studiepoeng) for videre spesialisering inn mot veiledning av studenter, nyutdannede eller kollegagrupper. Alle studenter gjennomfører fellesemnet i første semester, før de går videre til enten emne 2a eller 2b i andre semester. Valg av emne 2 gjøres når det søkes om opptak til studietilbudet.

    Totalt avlegges eksamen tilsvarende 30 studiepoeng.

    Studiets oppbygging

    • Emne 1: Veiledning skolen (15 studiepoeng)
    • Emne 2a: Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede (15 studiepoeng)

    eller

    • Emne 2b: Profesjonsveiledning: prosessveiledning for kvalitetsutvikling (15 studiepoeng)

    For utfyllende informasjon, se den enkelte emneplan.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    Professional Qualification: Supervision and Mentoring for Students and

    1. semester

    Supervision and Mentoring in Professions: Process Facilitation and Qua

    1. semester

  • Teaching and learning methods

    Studiet er organisert som et samlings- og nettbasert deltidsstudium over to semestre. En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det forutsettes at den enkelte student deltar aktivt i nettbaserte læringsaktiviteter og gruppearbeid mellom samlingene og har nettilgang og datamaskin. Studiet kan ta i bruk nettbaserte forelesninger, instruksjonsvideoer og diskusjoner. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning og vurdering. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole i studietiden.

    Å bli en kompetent veileder, forutsetter inngående kunnskap om pedagogisk veiledning som tilegnes blant annet gjennom praktiske erfaringer med veiledning på egen arbeidsplass, deltakelse i øvelser, refleksjon over eget og andres arbeid og diskusjon med andre. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer.

    Studiet legger vekt på å skape sammenhenger mellom forskningsbasert kunnskap, teoretiske begreper og praktiske metoder. Egne erfaringer fra veiledningsøvelser vil danne utgangspunkt for analyse og refleksjon, og lyd- eller videopptak av veiledningssamtaler kan inngår som materiale i arbeidskrav.

  • Work requirements

    Arbeidskrav

    Emnene omfatter arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse.

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Godkjente arbeidskrav er en forutsetning for å få avlegge eksamen.

    Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    En vesentlig del av læringen er knyttet til utvikling av praktisk veiledningskompetanse og erfaringsdeling. Dette kan ikke tilegnes bare ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om obligatorisk deltakelse på alle samlinger samt i basisgruppearbeid mellom samlingene. Fravær utover 20% kan unntaksvis kompenseres etter avtale med emneansvarlig. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse.

  • Assessment

    Emne 1 VESK6100: Veiledning i skolen (15 stp), høst

    Eksamensform: Individuell skriftlig semesteroppgave

    Vurderingsuttrykk: A - F

    Emne 2a: VESK6200 Profesjonskvalifisering: Veiledning av studenter og nyutdannede (15 stp), vår

    Eksamensform: Individuell muntlig eksamen; omfang om lag 30 minutter.

    Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått

    Emne 2b: VESK6300 Profesjonsveiledning: Prosessveiledning for kvalitetsutvikling (15 stp), vår

    Eksamensform: Individuell muntlig eksamen; omfang om lag 30 minutter.

    Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått

  • Other information

    Programplan for veilederutdanning for skole, 1.–13. trinn

    Supervision and Mentoring in Schools, Level 1–13

    Videreutdanning, deltid. 30 studiepoeng

    Studieprogramkode: VESKO

    Emnekoder: Emne 1: VESK6100; emne 2a: VESK6200; emne 2b: VESK6300

    Godkjent i utdanningsutvalget 16.03.2020

    Gjeldende fra høstsemesteret 2020

    Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

    Institutt for yrkesfaglærerutdanning

    Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning