Programplaner og emneplaner - Student
VESK6200 Professional Qualification: Supervision and Mentoring for Students and Newly Educated Teachers Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede lærere
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Practical training consists of both practical training, activities along the way and supervised practical training that takes place during the practical training period. The practical training period (8 weeks) in nursing home supervised by a practical training supervisor and contact teacher. Other practical training and activities (1 week) can be, simulation and skills training, lectures and seminars with a contact teacher where relevant topics based on the learning outcomes are highlighted.
-
Required preliminary courses
For practical training, there is a requirement for 80% attendance in theory, activities and practical training that is marked compulsory in the timetable, as well as 90% attendance during the practical training period itself. The student fills in the self-assessment for the start of the practical training, the rotating schedule during the first week of practical training and the self-assessment form no later than two working days before the agreed mid- and final assessment. Other compulsory assignments included in the overall assessment of the course are:
- Assignment 1 Clinical assessment processes and documentation in nursing related to a primary patient
- Assignment 2 Knowledge-based practice (KBP)
-
Learning outcomes
Assessment of clinical training
The assessment takes its point of departure in given criteria based on learning outcomes for the course, criteria for failing the practical training, criteria for suitability assessment and compulsory activities carried throughout the entire course. During the practical training period, a minimum of 90 percent attendance is required to pass the practical training. For more information, see the general part of the programme description about the assessment of practical training.
If the student has failed the practical training, the whole practical training course must be retaken. This includes associated requirements.
-
Content
Emne 2a drøfter følgende tema, som er gjennomgående gjennom studiet.
Tema 1: Profesjonskunnskap og pedagogisk veiledning
- Profesjonskunnskap, lærerrolle og veilederrolle
- Kunnskap om tradisjoner og teorier i pedagogisk veiledning
- Didaktisk analyse som grunnlag for pedagogisk arbeid
- Profesjonsetiske perspektiver og dilemmaer i veiledning av studenter og nyutdannede
- Lovverk, forskrifter og styringsdokumenter for lærerutdanning, grunnopplæring og veiledning i skolen.
Tema 2: Praksislærerrollen og veilederrollen
- Veilederens valg av strategi og forløp
- Observasjon som grunnlag for veiledning
- Underveisvurdering og sluttvurdering, skikkethetsvurdering i lærerutdanningen
- Skolen som læringsarena - veiledningens rolle i kvalifisering og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap
Tema 3: Studenten og den nyutdannede
- Studenters og nyutdannedes individuelle og kollektive læringsprosesser
- Danningsaspektet i veiledning
- Veiledning individuelt og i grupper
- Redskaper til refleksjon
- Vanskelige samtaler med studenter og nyutdannede
-
Teaching and learning methods
Not relevant.
-
Course requirements
Arbeidskrav
Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver på egen arbeidsplass og i basisgruppa som skal dokumenteres etter gitte kriterier. Dokumentasjonen danner utgangspunkt for arbeidskrav gjennom studiet. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Nærmere informasjon om arbeidskravene utleveres i løpet av studiet.
Individuelle arbeidskrav
- Studenten skal lage en didaktisk plan for et veiledningsforløp for studenter eller nyutdannede. Planen dokumenteres i en fagtekst med omfang 1500 ord +/- 10%, og presenteres muntlig på samling etter gitte kriterier.
- Arbeidsoppgave som bygger på erfaringer fra veiledning. Valgfri dokumentasjonsform (skriftlig notat 3-5 sider, podkast 10-15 minutter, film 5-10 minutter, eller digital historiefortelling e.l.) som utføres etter nærmere kriterier. Oppgaven presenteres muntlig for en gruppe medstudenter.
- Gjennomføre enten én observasjon av veiledning av studenter/nyutdannede individuelt eller i gruppe (30-45 minutter) eller ett intervju med studenter/nyutdannede om veiledningserfaringer (om lag 30 minutter). Dette danner så utgangspunkt for innledning til en faglig diskusjon i basisgruppa og med kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med et skriftlig notat med faglige refleksjoner over diskusjonene. Omfang 1500 ord +/- 10 %
Gruppearbeidskrav
- Basisgruppa holder et framlegg for medstudenter over et selvvalgt tema knyttet til studiets innhold. Varighet 20-30 minutter. Basisgruppa leverer et fellesnotat som grunnlag for fremlegget, omfang om lag 350 ord. Temaet belyses med pensumlitteratur.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
I tråd med studiets arbeids- og undervisningsformer er det obligatorisk deltakelse på samlinger. I tillegg er det to obligatoriske møter (fysisk eller digitalt) mellom hver samling i basisgruppene.
For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.
-
Assessment
Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter. Eksamen består av to komponenter. Komponent 1 er en forberedt del på om lag 10 minutter. Komponent 2 er en fagsamtale om sentrale temaer i emnet på om lag 20 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
-
Grading scale
Bestått / ikke bestått
-
Examiners
Some of the content overlaps with the courses SYBA/SPRA1, 2 and 6.
-
Target group and admission
Se programplanen.