EPN-V2

VESK6300 Supervision and Mentoring in Professions: Process Facilitation and Quality Development Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsveiledning: prosessveiledning for kvalitetsutvikling
Study programme
Supervision and Mentoring in Schools, Level 1–13
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Emnet 2b bygger på emne 1, Veiledning i skolen (15 studiepoeng). Emnet har fokus på profesjonsveiledning, prosessveiledning og kvalitetsutvikling, og utforsker organisasjonen som en læringsarena der det kan legges til rette for å skape viten og profesjonell utvikling gjennom veiledning. Det vektlegges at veiledning kan være en måte å drive systematisk lærings- og utviklingsarbeid på, i organisasjonen. Det kreves at kandidatene utfordrer seg selv til å videreutvikle egen kompetanse gjennom aktivt utviklingsarbeid i egen praksis. Emnet gir formell og praktisk kompetanse. Emnet vil introdusere studentene i å drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i egen organisasjon på masternivå og utvikle kunnskaper om vitenskapsteori relevant for emnet.

Required preliminary courses

Opptak på programmet.

Learning outcomes

Studiepoeng fra rammeplan er:

  • Hovedemne 1 - 2 stp.
  • Hovedemne 2 - 7 stp.
  • Hovedemne 3 - 3 stp.
  • Hovedemne 4 - 3 stp.

Content

Bestått-ikke bestått.

Teaching and learning methods

Opptak til studiet.

Course requirements

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i psykisk helsearbeid, herunder terapeutisk samhandlingsaktivitet og miljøterapi
  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på psykiske lidelser og psykisk helsearbeid: relasjonens betydning, yrkesetikk, estetikk og verdighet og integritet i samhandling med pasient og pårørende
  • har kunnskap om mestringsstrategier og bedringsprosesser (pasientperspektiv, brukermedvirkning og empowerment)
  • har kunnskap om psykiske og psykososiale problemer hos flyktninger og innvandrere: traume, tap, sorg og identitet
  • har kunnskap om sammenheng mellom rus og psykiske lidelser
  • har kunnskap om psykisk helse i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om hvordan psykiske lidelser som psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst og stemningslidelse påvirker pasientenes grunnleggende behov, samt spesielle forhold ved alderspsykiatri
  • har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
  • har kunnskap om tvangsbestemmelser ut fra helselovgivningen for kommune- og spesialisthelsetjenesten

Ferdigheter

Studenten

  • kan observere, vurdere og utføre sykepleie til pasienter med psykiske lidelser og reflektere over egen faglig utøvelse overfor mennesker med psykiske lidelser
  • behersker relevant legemiddelhåndtering
  • kan delta aktivt i tverrfaglig samarbeid
  • kan anvende teori om personlighetspsykologiske faktorer, kognitive funksjoner, ego-funksjoner, identitet, selvbilde og stemningsleie
  • kan anvende teori om terapeutisk kommunikasjon og samhandlingsprinsipper, og teori om tilrettelegging av terapeutisk klima
  • kan anvende relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid i møte med og i behandling av mennesker med psykiske lidelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleieintervensjoner knyttet til pasienter innen psykisk helsearbeid og rusbehandling
  • kan utveksle synspunkter som bidrar til fagutvikling i praksis

Assessment

Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, seminarer, skriftlige oppgaver, logg, veiledning og selvstudier.

Studentene gjennomfører først ca. to uker med praksisforberedende kurs, før 8 uker praksis med direkte pasientkontakt. I de to teoriukene vil det bli tilrettelagt for at studentene får innføring i norsk forståelse av kommunikasjon med pasienter og pårørende, opplæring i SF-enheten, teknisk utstyr ol., tilrettelagt for den praksisperioden de skal ut i.

Grading scale

Alle praksisstudier innehar forskjellige obligatorisk aktiviteter og oppgaver i gjennomføringen. Se kapittel om praksisstudier.

Examiners

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

  • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
  • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
  • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.

Admission requirements

Ikke relevant.