Programplaner og emneplaner - Student
Facilitators of Educational options Programme description
- Programme name, Norwegian
- Karrierelæring og utdanningsvalg
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- har kunnskap om fagets funksjon og plass i samfunnet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- kan forklare komplekse prosesser i eget yrke, og kritisk vurdere gode løsninger i et bærekratsperspektiv
- kan vurdere yrkesfagets muligheter og behov for en samfunnstjenlig utvikling
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre komplekst yrkesfaglig arbeid innen eget yrkesområde i et bærekraftperspektiv
- anvende kunnskaper om bærekraft i eget yrkesfaglige arbeid og i egen undervisning
- kritisk vurdere bærekraftperspektiver i eget yrke og egen undervisning
- gjennomføre og dokumentere evaluerings- og utviklingsarbeid som grunnlag for langsiktig bærekraftig fagutvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende forskning som grunnlag for vurdering av komplekse arbeider i eget yrke og eget lærefag/yrkesområde i et virksomhets- og bærekraftig samfunnsperspektiv undervisning
- bidra til en samfunnstjenlig fagutvikling, sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- vurdere og ta hensyn til etiske perspektiver ved bærekraft i eget fagområde og undervisning
-
Target group
Studiet består av to emner à 15 studiepoeng. Normal studieprogresjon er 15 studiepoeng pr. semester. Studiet kan enten organiseres som et samlingsbasert studium eller helt nettbasert, uten fellessamlinger, etter avtale med oppdragsgiver. Arbeidskrav og hospitering i tre-fem dager per emne inngår i studiet. Hospiteringen skal skje i egen bransje eller yrke og organiseres av studentene selv. Arbeidskravene knyttes til hospitering.
-
Admission requirements
Studentene arbeider individuelt og eventuelt i grupper med fagstoff og utvikling av undervisningsopplegg. I tillegg til studentenes egen kompetanseutvikling, skal studiet bidra til organisasjonsutvikling og endring av praksis på egen arbeidsplass. I forbindelse med arbeidskravene skal studentene dele erfaringer, oppdagelser og refleksjoner med hverandre og kollegaer.
Det forventes at deltakerne følger den oppsatte progresjonen, deltar i nettbasert samhandling og gjennomfører hospitering i egen bransje eller yrke. Samarbeid og felles kompetanseutvikling innen dybdekompetanse og bærekraft står sentralt i studiet. Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon på egen arbeidsplass. Det legges også vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante i tråd med de krav som stilles til yrkesfaglærere, faglige ledere og instruktører som organiserer yrkesopplæring.
Studentene skal gjennomføre og dokumentere hospitering tre til fem dager per emne i eget yrke/bransje. Dette skal danne grunnlag for å analysere bærekraftighet innen arbeidsprosesser, bruk av teknikker, materialer og råstoff. Studentene skal gjennom hospiteringen, med tilhørende oppgaver, opparbeide kompetanse i å utvikle og vurdere kvalitet på faglig arbeid og undervisning sett fra bærekraftperspektiver.
-
Learning outcomes
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne
-
Content and structure
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Innlevering av eksamensoppgave er ved avslutning av hvert emne og er beskrevet i emneplanene.
- BÆR6100 - Bærekraftig utvikling i eget yrke - 15 stp - Individuell semesteroppgave
- BÆR6200 - Bærekraftsperspektiver i egen undervisning - 15 stp - Individuell prosjekteksamen
For informasjon om bruk av sensorer, se de enkelte emneplanene.
Studentenes rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
2. semester
-
Teaching and learning methods
Godkjent av prodekan for studier 02.04.2020
Endringer godkjent av prodekan for studier 27.01.2021
-
Work requirements
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjente før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og kollegaer, og ved tilstedeværelse på samling. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse på samlingene. Fravær utover 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.
-
Assessment
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Se nærmere informasjon i emneplanene.
-
Other information
Godkjent av prodekan for utdanning 25. juni 2014
Redaksjonelle endringer 23.06.2017
Endringer godkjent av prodekan LUI 20.02.2019
Godkjent av prodekan for utdanning 17. desember 2019
Gjeldende fra høstsemesteret 2020
Endringer godkjent i UU 13.11.2023