Programplaner og emneplaner - Student
UTVA6200 Educational Options and Development Course description
- Course name in Norwegian
- Karrierelæring og livsmestring
- Study programme
-
Facilitators of Educational options
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gradert skala A-F.
Required preliminary courses
Alle besvarelser vurderes automatisk og kontrolleres av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekk omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurderinger komme alle studentene til gode.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utdanningsvalg i et samfunnspolitisk og systemperspektiv
- har kunnskap om karrierelæring på ulike arenaer
- har kunnskap om mangfold, sosial inkludering og utenforskap i dagens samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan bygge nettverk og utforske muligheter og krav i et arbeidsliv i endring
- kan initierer og gjennomføre utviklingsarbeid knyttet til valgkompetanse og tverrfaglig samarbeid på egen arbeidsplass
- kan lede gode prosesser på egen arbeidsplass hvor kollegaer sammen utfordrer ungdom og voksne til refleksjon og utforskning
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for endring og utvikling i en lærende organisasjon og hvordan endringer kan implementeres
- kan anvende faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder innen utdanningsvalg
- kan reflektere over ulike etiske utfordringer i møte med ungdom og voksne
Content
- endrings- og utviklingskompetanse i en lærende organisasjon
- utdanningsvalg og systemforståelse
- livslang læring, nettverk og arbeidslivskunnskap
- etiske perspektiver
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Course requirements
Arbeidskrav
I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen / aktuell arbeidsplass med fokus på karrierelæring og livsmestring. Dette arbeidet danner grunnlag for både arbeidskrav og eksamen. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt på egen/aktuell arbeidsplass. Utviklingsarbeidet kan gjennomføres i gruppe der det er faglig hensiktsmessig på 2-3 studenter, dette avklares med emneansvarlig.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Skriftlig utarbeidelse av problemstilling og en prosjektskisse for utviklingsarbeidet. Omfang: 600-750 ord.
- Utviklingsarbeidet presenteres muntlig for medstudenter. Presentasjonen skal inkludere prosjektets teoretiske forankring. Omfang: 10-15 minutter pr presentasjon.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
Individuell prosjekteksamen*
* Prosjekteksamen kan gjennomføres i grupper på 2-3 studenter der det er faglig hensiktsmessig, dette avklares med emneansvarlig.
Eksamen består av å dokumentere et utviklingsarbeid. Dokumentasjonen skal bestå av en rapport med beskrivelse av planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeidet, og være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for emnet. Omfang: 3000 - 3500 ord. Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt, men det skal benyttes korrekt kildehenvisning
Grading scale
Eksamen vurderes til A-F.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.