EPN-V2

UTVA6200 Educational Options and Development Course description

Course name in Norwegian
Karrierelæring og livsmestring
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Formålet med emnet er at studenten skal videreutvikle sin kompetanse til å drive utviklingsarbeid på tvers av fagområder som fremmer karrierelæring i et systemperspektiv. Studenten skal kunne legge til rette for handlingsorienterte læringsaktiviteter som fremmer selvstendig tenkning og omstillingsevne hos ungdom og voksne.

  • Required preliminary courses

    Emnet UTVA6100, eller tilsvarende emne, må være fullført og bestått for å kunne ta eksamen på UTVA6200.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om utdanningsvalg i et samfunnspolitisk og systemperspektiv
    • har kunnskap om karrierelæring på ulike arenaer
    • har kunnskap om mangfold, sosial inkludering og utenforskap i dagens samfunn

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bygge nettverk og utforske muligheter og krav i et arbeidsliv i endring
    • kan initierer og gjennomføre utviklingsarbeid knyttet til valgkompetanse og tverrfaglig samarbeid på egen arbeidsplass
    • kan lede gode prosesser på egen arbeidsplass hvor kollegaer sammen utfordrer ungdom og voksne til refleksjon og utforskning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har forståelse for endring og utvikling i en lærende organisasjon og hvordan endringer kan implementeres
    • kan anvende faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder innen utdanningsvalg
    • kan reflektere over ulike etiske utfordringer i møte med ungdom og voksne
  • Content

    • endrings- og utviklingskompetanse i en lærende organisasjon
    • utdanningsvalg og systemforståelse
    • livslang læring, nettverk og arbeidslivskunnskap
    • etiske perspektiver

  • Teaching and learning methods

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Course requirements

    Arbeidskrav

    I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen / aktuell arbeidsplass med fokus på karrierelæring og livsmestring. Dette arbeidet danner grunnlag for både arbeidskrav og eksamen. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt på egen/aktuell arbeidsplass. Utviklingsarbeidet kan gjennomføres i gruppe der det er faglig hensiktsmessig på 2-3 studenter, dette avklares med emneansvarlig.

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Skriftlig utarbeidelse av problemstilling og en prosjektskisse for utviklingsarbeidet. Omfang: 600-750 ord.
    2. Utviklingsarbeidet presenteres muntlig for medstudenter. Presentasjonen skal inkludere prosjektets teoretiske forankring. Omfang: 10-15 minutter pr presentasjon.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Assessment

    Individuell prosjekteksamen*

    * Prosjekteksamen kan gjennomføres i grupper på 2-3 studenter der det er faglig hensiktsmessig, dette avklares med emneansvarlig.

    Eksamen består av å dokumentere et utviklingsarbeid. Dokumentasjonen skal bestå av en rapport med beskrivelse av planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeidet, og være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for emnet. Omfang: 3000 - 3500 ord. Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.

    Ny/utsatt eksamen

    Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt, men det skal benyttes korrekt kildehenvisning

  • Grading scale

    Eksamen vurderes til A-F.

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.