EPN-V2

UTVA6100 Youth and Motivation, Opportunities and Skills Mastery Course description

Course name in Norwegian
Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som veileder og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmetoder for læringsaktiviteter og utvikle sin veiledningskompetanse. Emnet tar også opp temaer som identitet, livsmestring og kompetanse i å ta valg.

  • Required preliminary courses

    ingen

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om prosesser knyttet til identitet og danning
    • har kunnskap om arbeidslivet i endring og utvikling
    • har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan veilede ungdom og voksne om fremtidige ønsker om utdannings- og karrieremuligheter
    • kan legge til rette for valgkompetanse på individ- og gruppenivå gjennom meningsfulle læringsaktiviteter
    • kan legge til rette for at ungdom skal utforske egne interesser, egenskaper og verdier

    Generell kompetanse

    Studentene

    • kan bidra til kreative læringsprosesser for å fremme livslang læring
    • kan bidra til karrierelæring på individ- og gruppenivå
    • kan anvende relevant forskning som grunnlag for karrierelæring
  • Content

    • Veiledning av læringsprosesser i et karriereperspektiv
    • Ungdomskunnskap, ungdomskultur og livsmestring
    • Karrierelæring i et livslang perspektiv

  • Teaching and learning methods

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Course requirements

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til studiet og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres gjennom en multimodal tekst.
    2. Studentene skal planlegge og gjennomføre to tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karrierelæring på aktuell arbeidsplass. Dette dokumenteres ved et individuelt, skriftlig notat. Omfang: 1000-1500 ord.

    Et av tiltakene/undervisningsoppleggene danner grunnlag for eksamensbesvarelsen.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Assessment

    Individuell prosjekteksamen. Eksamensbesvarelsen skal inneholde vurdering av et gjennomført tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karrierelæring på aktuell arbeidsplass. Vurderingen skal være teoretisk forankret og knyttes opp mot studiets læringsutbytte. Omfang: 3000-3500 ord.

    Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensbesvarelsen er ved avslutning av emnet

    Ny/utsatt eksamen

    Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen, ved senere forsøk må det skrives ny prosjekteksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Grading scale

    Bestått / ikke bestått

  • Examiners

    To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.