EPN-V2

Introduction to Special Needs Education Programme description

Programme name, Norwegian
Innføring i spesialpedagogikk
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Likeverdig opplæring er et sentralt prinsipp for all virksomhet i barnehage og skole. Opplæringen skal ta hensyn til mangfoldet i gruppen og tilrettelegges etter den enkeltes behov. Barn og unge som ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæring har rett til individuelle tilpasninger, også kalt spesialundervisning eller spesialpedagogisk hjelp. Studiet Innføinrg i spesialpedagogikk er begrunnet i behovet for spesialpedagogisk kunnskap for de som arbeider i barnehage, skolefritidsordning eller på ulike trinn i opplæringsforløpet og som ikke har pedagogisk utdanning på høgskolenivå. Denne yrkesgruppen har et stort ansvar og derav behov for spesialpedagogisk kunnskap for bedre å kunne tilrettelegge arbeidet med barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov.

    Studiet skal bidra til å ivareta likeverdig og individuell tilrettelegging i all opplæring slik at barn og unge kan ta del i et sosialt, faglig og inkluderende fellesskap. Barn og unge skal i størst mulig grad utvikle kompetanse og holdninger for å kunne mestre livene sine, delta og være inkludert i samfunnets fellesskap. Opplæringen skal fremme livsmestring og folkehelse som overordnede og tverrfaglige temaer. Barn og unge har rett til et trygt og godt psykososialt miljø som legger til rette for trivsel og utvikling ut ifra individuelle forutsetninger og behov.

  • Target group

    Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, oppgaveløsning og øvelser.

    Utvikling av egne lederferdigheter organiseres rundt tre ulike komponenter:

    • Atferd
    • Kunnskap
    • Fordypningsoppgave

    I atferdsdelen vil det settes fokus på den enkelte students ledelsesatferd. I forbindelse med dette skal hver enkelt student innhente tilbakemeldinger på sin lederatferd fra over- og underordnede. På bakgrunn av disse tilbakemeldingene, skal studenten prioritere hvilke områder han/hun ønsker å arbeide videre med.Studentene organiseres i grupper med egen prosessveileder i dette arbeidet.

    Kunnskapsdelen omfatter en kritisk gjennomgang og drøfting av sentrale temaer fra pensumlitteraturen anvendt på studentenes egen yrkessektor.

    I den individuelle fordypningsoppgaven skal studentene til slutt analysere og reflektere rundt egen arbeidssituasjon, med utgangspunkt i ledelsesutfordringene fra atferdsdelen og ved hjelp av det teoretiske verktøyet fra kunnskapsdelen. Fordypningsoppgaven skal normalt ha et omfang på inntil 15 sider.

  • Admission requirements

    Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøver og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. I dette studiet inngår følgende arbeidskrav:

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Første, tredje og sjette samling er obligatoriske.

    Fordypningsoppgave

    I løpet av studiet må studenten skrive en fordypningsoppgave knyttet til egne ledelsesutfordringer. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent må studenten omarbeide oppgaven før ny innlevering. Studenten har rett til to forsøk på arbeidskravet. Dersom andre gangs innlevering ikke godkjennes, må studenten gjennomføre emnet på nytt med neste kull.

  • Learning outcomes

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Ny/utsatt eksamen har samme utforming som ordinær eksamen.

  • Content and structure

    Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

    Studiet består av to emner, hvert på 15 studiepoeng:

    • SPIN7100 Grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidet
    • SPIN7200 Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov

    Temaene i emnebeskrivelsene er ment å være konkretiserende og veiledende i forhold til læringsutbyttet. Vektlegging og rekkefølge av temaene tilpasses de enkelte studentgrupper og dagsaktuelle problemstillinger. Helhet og sammenheng i studiet er vesentlig selv om studiet er organisert i to emner. Noen temaer kan introduseres i emne SPIN7100 og utdypes i emne SPIN7200.

    Opptak til SPIN7200 forutsetter bestått SPIN7100 eller tilsvarende.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

  • Teaching and learning methods

    Studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på utvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Studentenes egenaktivitet og medansvar for utvikling av egen spesialpedagogisk kompetanse er grunnleggende. Studentene skal gjennom hele studiet delta i studieevaluering med sikte på en kontinuerlig utvikling av studiet.

    Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Aktuelle arbeidsformer:

    • undervisning/forelesninger
    • gruppearbeid og gruppediskusjoner
    • skriftlige arbeider
    • utprøvinger i praksis
    • litteraturstudier
    • veiledning
    • bruk av IKT

    Arbeidskravene i studiet skal bidra i studentenes spesialpedagogiske kompetanseutvikling og danne grunnlag for arbeidet med eksamensinnleveringene.

  • Work requirements

    Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring og bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

    Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

    Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

  • Assessment

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen og utfyllende bestemmelser til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    Eksamen er ved avslutning av hvert emne og beskrives i den enkelte emneplan.

    Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høgskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    Studentens rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.