EPN-V2

Introduction to Special Needs Education Programme description

Programme name, Norwegian
Innføring i spesialpedagogikk
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Likeverdig opplæring er et sentralt prinsipp for all virksomhet i barnehage og skole. Opplæringen skal ta hensyn til mangfoldet i gruppen og tilrettelegges etter den enkeltes behov. Barn og unge som ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæring har rett til individuelle tilpasninger, også kalt spesialundervisning eller spesialpedagogisk hjelp. Studiet Innføinrg i spesialpedagogikk er begrunnet i behovet for spesialpedagogisk kunnskap for de som arbeider i barnehage, skolefritidsordning eller på ulike trinn i opplæringsforløpet og som ikke har pedagogisk utdanning på høgskolenivå. Denne yrkesgruppen har et stort ansvar og derav behov for spesialpedagogisk kunnskap for bedre å kunne tilrettelegge arbeidet med barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov.

Studiet skal bidra til å ivareta likeverdig og individuell tilrettelegging i all opplæring slik at barn og unge kan ta del i et sosialt, faglig og inkluderende fellesskap. Barn og unge skal i størst mulig grad utvikle kompetanse og holdninger for å kunne mestre livene sine, delta og være inkludert i samfunnets fellesskap. Opplæringen skal fremme livsmestring og folkehelse som overordnede og tverrfaglige temaer. Barn og unge har rett til et trygt og godt psykososialt miljø som legger til rette for trivsel og utvikling ut ifra individuelle forutsetninger og behov.

Target group

Målgruppe for studiet er primært ansatte i barnehage, skolefritidsordning eller på ulike trinn i opplæringsforløpet, uten pedagogisk utdanning på høgskole- eller universitetsnivå. Studiet er aktuelt også for andre som arbeider med opplæring eller med tilrettelegging for barn, unge eller voksne med særskilte behov for eksempel innen idrett og annen frivillig virksomhet. Studiet åpner også for søkere med ulike utdanninger på høgskole- eller universitetsnivå.

Admission requirements

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:

  • Fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
  • Minimum fem års relevant yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.

Learning outcomes

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om og forståelse for spesialpedagogisk tilrettelegging av opplæring
  • har forståelse for og innsikt i tiltak for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov
  • ha kunnskap om barn og unges psykososiale miljø

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan nyttiggjøre seg individuelle opplæringsplaner og forstå innholdet i planene
  • kan reflektere over ulike tiltak som gjennomføres i samarbeid med andre faggrupper

Generell kompetanse

Kandidaten

  • viser evne til samarbeid, ansvarlighet og kritisk tenkning
  • kan reflektere over spesialpedagogisk tilrettelegging av opplæring i tråd med etiske krav og retningslinjer, og i lys av teori- og erfaringsbasert kunnskap
  • viser forståelse for likeverdig opplæring for barn og unge med ulike behov

Content and structure

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Studiet består av to emner, hvert på 15 studiepoeng:

  • SPIN7100 Grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidet
  • SPIN7200 Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov

Temaene i emnebeskrivelsene er ment å være konkretiserende og veiledende i forhold til læringsutbyttet. Vektlegging og rekkefølge av temaene tilpasses de enkelte studentgrupper og dagsaktuelle problemstillinger. Helhet og sammenheng i studiet er vesentlig selv om studiet er organisert i to emner. Noen temaer kan introduseres i emne SPIN7100 og utdypes i emne SPIN7200.

Opptak til SPIN7200 forutsetter bestått SPIN7100 eller tilsvarende.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

Teaching and learning methods

Masterstudiet i økonomi og administrasjon er et toårig fulltidsstudium som kvalifiserer til å utføre økonomiske og administrative oppgaver og utredningsarbeid på høyt nivå i næringsliv og offentlig forvaltning. En stor del av kandidatene fra masterstudiet i økonomi og administrasjon går inn i ledende stillinger eller stillinger med personalansvar. Studiet kvalifiserer også til doktorgradsstudier og forskerkarriere.

Det tilbys fire studieretninger:

  • Regnskap og revisjon – MRR (separat opptak)
  • Finansiell økonomi
  • Strategi, organisasjon og ledelse
  • Økonomisk analyse

Etter fullført studium får studenten tildelt mastergrad i økonomi og administrasjon eller mastergrad i regnskap og revisjon. De som får opptak til studieretning Regnskap og revisjon – MRR oppnår mastergrad i regnskap og revisjon. De som tas opp til de tre øvrige studieretningene oppnår mastergrad i økonomi og administrasjon (felles opptak til disse). Kandidatene oppnår samtidig siviløkonomtittelen, også de som tas opp til studieretning regnskap og revisjon - MRR.

Gradens engelske tittel er Master of Science in Business Administration, og Master of Science in Business Administration, specialization Accounting and Auditing for dem som tar MRR.

Mastergrad i regnskap og revisjon kan inngå som grunnlag for å bli godkjent som statsautorisert revisor.

Work requirements

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring og bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

Assessment

Opptak og rangering av søkere skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet.

Det er felles opptak til studieretningene Finansiell økonomi, Strategi, organisasjon og ledelse og Økonomisk analyse, men eget opptak til studieretning regnskap og revisjon – MRR.

Opptakskravet er det samme for studieretning regnskap og revisjon – MRR, og for de andre studieretningene. Det kreves fullført bachelorgrad i økonomi og administrasjon, bachelorgrad i regnskap og revisjon eller tilsvarende bachelorgrad, med gjennomsnittskarakter C eller bedre. For at graden skal regnes som tilsvarende og oppfylle opptakskravet, må den tilfredsstille minimumskravene i den nasjonale planen for bachelor i økonomi og administrasjon (vedtatt 2018), herunder 120 studiepoeng i økonomisk-administrative fag med blant annet:

• minst 30 studiepoeng bedriftsøkonomiske fag,

• minst 30 studiepoeng administrative fag,

• minst 15 studiepoeng samfunnsøkonomiske fag,

• minst 20 studiepoeng metodefag, og

• minst 7,5 studiepoeng etikk, samfunnsansvar og bærekraft

Minimumskravene i sin helhet fremgår av UHRs nettside. De økonomisk-administrative kravene må inngå i selve bachelorgraden for at den skal oppfylle minimumskravene. Det tillates maksimalt at man har tatt to av emnene utenom selve bachelorgraden.

Studenter som er tatt opp til det 5-årige studieløpet i økonomi og administrasjon ved OsloMet, søker ikke opptak til det 2-årige masterstudiet, men går direkte videre på masterdelen under forutsetning av at bachelordelen er fullført og bestått. Unntak: Det er viktig å merke seg at de som vil ta studieretning regnskap og revisjon (MRR) ikke går direkte videre til masterdelen. Disse må søke eget opptak til det 2-årige masterstudiet, studieretning regnskap og revisjon - MRR, og konkurrerer om studieplassene sammen med øvrige søkere til studiet på bakgrunn av karakterene fra bachelorstudiet. Ved aksept av tilbud, mister man plassen på det 5-årige studiet.

Programplanen er utarbeidet i tråd med vilkår for bruk av siviløkonomtittelen, vedtatt av UHR-økonomi og administrasjon.

Bachelorgrad tatt i land utenfor Norge må være på minimum 3 år utover kravet for å oppnå generell studiekompetanse i Norge. For søkere med bachelorgrad som er tatt utenfor Norden kreves det bestått enten GMAT fokus- eller GRE-test. Testen må være avlagt innenfor de siste 4 årene. Det kreves minimum 555 poeng på testen GMAT fokus. Som en overgangsordning, for søkere som har tidligere versjon av GMAT avlagt innenfor de siste 4 årene, vil også denne testen godkjennes, med minimum 600 poeng. Ved GRE-testen kreves det minimum 152 poeng på den kvantitative delen (ny skala).