Programplaner og emneplaner - Student
Introduction to Special Needs Education Programme description
- Programme name, Norwegian
- Innføring i spesialpedagogikk
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Mastergrad i økonomi og administrasjon
Studentene velger studieretning tidlig i 1. semester.
Studieretningen utgjør fordypningen i studiet, og skal gjøre studenten i stand til å løse praktiske problemstillinger innenfor fagområdet i arbeidslivet. Studentene velger mellom disse tre studieretningene:
- Finansiell økonomi
- Strategi, organisasjon og ledelse
- Økonomisk analyse
Merk at studieretning regnskap og revisjon har eget opptak, og kan ikke tas uten at man har søkt og fått opptak direkte til den studieretningen.
Masterprogrammet består av 120 studiepoeng fordelt på følgende måte:
- obligatorisk(e) metodeemne(r) som angitt for hver studieretning (se nedenfor)
- minst 40 studiepoeng innenfor valgt studieretning (30 studiepoeng for studenter med studieretning Finansiell økonomi under visse forutsetninger, se beskrivelse nedenfor, under heisemner)
- minst 20 studiepoeng med støtteemner
- øvrige studiepoeng velges fritt blant emner i valgt studieretning eller fra de andre studieretningene eller fra valgfrie emner, ev faglig relevante emner fra andre masterprogram (må forhåndsgodkjennes av Handelshøyskolen).
- 30 studiepoeng masteroppgave knyttet til studieretningen
Mastergrad i regnskap og revisjon (MRR)
For studenter tatt opp til studieretning regnskap og revisjon, består masterprogrammet av 120 studiepoeng fordelt på følgende måte:
• 10 studiepoeng obligatorisk metodeemne
• 60 studiepoeng obligatoriske emner (70 for de som må ta ØARR4500 på grunn av manglende forkunnskaper)
• minst 20 studiepoeng med støtteemne (her dekker det obligatoriske emnet ØARR4600 10 av de 20 studiepoengene, se beskrivelse under studieretning)
• øvrige studiepoeng velges fritt blant emner i studieretningen eller fra de andre studieretningene eller fra valgfrie emner, ev faglig relevante emner fra andre masterprogram (må forhåndsgodkjennes av Handelshøyskolen).
- 30 studiepoeng masteroppgave knyttet til studieretningen
Studieretningen gir den faglige dybden i mastergraden, mens støtteemnene sørger for faglig bredde, som er ett av vilkårene for å tildele sidetittelen siviløkonom.
Heisemner
Noen emner inngår både i Handelshøyskolens bachelorstudium i økonomi og administrasjon og i Handelshøyskolens masterstudium i økonomi og administrasjon, med likt eller tilnærmet samme pensum. Studenter som har noen av disse heisemnene i bachelorgraden ved OsloMet, kan ikke ta emnene ved masterstudiet.
- ØABED4100 Valuation - Equity Research (tilsvarer ØABED3700 Valuation - Equity Research)
- ØASØK4000 Makroøkonomisk politikk (tilsvarer ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk)
- ØAMET4300 Matematikk (tilsvarer ØAMET2000 Matematikk II)
Overgangsordning:
- ØABED4500 Internstyring (tilsvarte ØABED3400 Management Control Systems)
- ØABED4200 Derivatives (tilsvarte ØABED3800 Derivatives)
- ØABED4600 Investments (tilsvarte ØABED3500 Investments)
- ØABED4001 Corporate Finance (tilsvarte ØABED3001)
Disse emnene organiseres ikke lengre som heisemner, men studenter som har tatt noen av disse bacheloremnene tidligere ved OsloMet, kan ikke ta det tilsvarende masteremnet.
Dersom man har 3 av heisemnene innen finans i sin bachelorgrad fra OsloMet, oppfyller man kravet til studieretningen Finansiell økonomi ved å velge masteremner i finans på totalt 30 studiepoeng.
Studieretninger - innhold
Finansiell økonomi
Følgende emner er obligatoriske:
• ØABED4001 Corporate Finance, 1. semester
• ØABED4600 Investments, 1. semester
• ØAMET4100 Økonometri, 2. semester
I tillegg må studenten velge minst to emner fra denne studieretningen. Studenten velger mellom emnene:
• ØABED4500 Internstyring, 2. semester
• ØABED4100 Valuation - Equity Research, 2. semester
• ØABED4200 Derivatives, 2. Semester
• ØABED4400 Corporate Governance, 3. semester
• ØABED4300 Risikostyring, 3. semester
For å oppfylle krav til bredde i graden, velger studenten minst 20 studiepoeng med støtteemner som ikke tilhører Finansiell økonomi.
Strategi, organisasjon og ledelse
Følgende emner er obligatoriske:
• ØAMET4000 Statistiske metoder, 1. semester
• ØAADM4000 Strategisk personalledelse, 1. semester
• ØAADM4100 Strategiutvikling, 1. semester
• ØAMET4200 Samfunnsvitenskapelig metode, 2. semester
I tillegg må studenten velge minst to emner fra denne studieretningen. Studenten velger mellom emnene:
• ØAADM4300 Arbeidsmiljø og ledelse, 2. semester
• ØABED4500 Internstyring, 2. semester
• ØAADM4200 International Strategy in a Global Economy, 3. semester
• ØAADM4400 Kunnskapsstrategi i en digital økonomi, 3. semester
• ØAADM4500 Ledelse, 3. Semester
• ØAADM4600 Verdiskapende markedsføring, 3. semester
For å oppfylle krav til bredde i graden, velger studenten minst 20 studiepoeng med støtteemner som ikke tilhører Strategi, organisasjon og ledelse.
Økonomisk analyse
Følgende emner er obligatoriske:
• ØASØK4000 Makroøkonomisk politikk, 1. semester
• ØASØK4100 Mikroøkonomi, 1. semester
• ØAMET4100 Økonometri, 2. semester
I tillegg må studenten velge minst to emner fra studieretningen. Studenten velger mellom emnene:
• ØASØK4700 Arbeidsmarkedsøkonomi, 2. semester
• ØASØK4300 Næringsøkonomi, 2. semester
• ØASØK4200 Environmental Economics, 3. semester
• ØASØK4400 Behavioral Economics, 3. semester
For å oppfylle krav til bredde i graden, velger studenten minst 20 studiepoeng med støtteemner som ikke tilhører Økonomisk analyse.
Regnskap og revisjon
Ved opptak til studieretning regnskap og revisjon - MRR er følgende emner obligatoriske:
• ØAMET4000 Statistiske metoder, 1. semester
• ØARR4000 Foretaksrett, 1. semester
• ØARR4500 Finansregnskap, 1. semester*
• ØARR4100 Årsregnskap, 2. semester
• ØARR4200 Skatterett, 2. semester
• ØARR4701 Bærekraftrapportering, 2. semester
• ØARR4400 Revisjon, 3. semester
• ØARR4600 Verdsettelse for revisorer, 3. semester (finansemne)**
Valgemne:
• ØARR4300 Offentlig regnskap, 1. semester
*) ØARR4500 Finansregnskap er obligatorisk for studenter som mangler nødvendige forkunnskaper i regnskap. Studenter med bachelorgrad i regnskap og revisjon eller annen bachelorgrad som oppfyller kravene for å søke om autorisasjon som regnskapsfører eller studenter som kan dokumentere at de har arbeidet med regnskap/revisjon i minimum 6 måneder fulltid i revisor- eller regnskapsfirma, slipper å ta emnet ØARR4500 Finansregnskap. Disse studentene kan velge to støtteemner – ett i første semester og ett i tredje semester.
*) Studenter som må ta ØARR4500 Finansregnskap i første semester har kun mulighet til å velge ett støtteemne utenfor studieretningen. Dette støtteemnet, sammen med det obligatoriske emnet ØARR4600 Verdsettelse for revisorer, oppfyller kravet om 20 studiepoeng støtteemner ettersom ØARR4600 Verdsettelse for revisorer tilhører finans.
**) Studenter med studieretning Finansiell økonomi kan ikke velge ØARR4600 som støtteemne.
Støtteemner
I tillegg til emnene innenfor studieretningen, velger studenten støtteemner. Støtteemner sørger for faglig bredde i studiet. Støtteemner velges blant emnene som tilbys i de øvrige studieretningene, og må utgjøre minst 20 studiepoeng.
Valgfrie emner
Når krav til valgt studieretning og støtteemner er oppfylt, kan øvrige emner velges fritt fra egen studieretning, en av de tre andre studieretningene eller et annet valgfritt emne, ev relevante masteremner fra andre studieprogram (må forhåndsvurderes av instituttet).
ØAMET4300 Matematikk er et valgemne som tilbys i 2. semester.
Masteroppgave
Masteroppgaven skrives innenfor ens studieretning. I 4. semester arbeider studentene med masteroppgaven, men allerede i 3. semester blir studentene tildelt veileder. Veileder tildeles på bakgrunn av tema studenten skal skrive om. For å få tildelt veileder, kreves det at første studieår (totalt 60 studiepoeng, herunder obligatoriske emner i første studieår) må være bestått. I særlige tilfeller kan det etter søknad vurderes om det er mulig å gjøre unntak dersom studenten mangler ett emne. Det vil bli foretatt en helhetsvurdering, og det vil være avgjørende hvilket emne studenten mangler.
Se masteroppgavens emneplan for mer informasjon om emnet.
Timeplan, kollisjonssikring og progresjon
Den faglige progresjonen i studiet er ivaretatt gjennom emnenes plassering i studieløpet. De obligatoriske emnene er lagt tidlig i studieløpet, og dette er emner som gir forkunnskaper for å kunne gjennomføre studieretningsemner senere i studieløpet, samt gjennomføre masteroppgaven. Det tillates normalt ikke at studenten avviker fra studiemodellen. Det vil framgå av den enkelte emneplan hvilke forkunnskaper emnet bygger på. For enkelte emner kan det være krav om at visse eksamener må være bestått før man får ta eksamen i emnet, eventuelt at det er anbefalte forkunnskaper. Dette fremgår under «forkunnskapskrav» eller “anbefalte forkunnskaper” i emneplanen.
Det vil ikke være timeplankollisjoner mellom obligatoriske emner innenfor egen studieretning, men mellom øvrige emner vil det kunne oppstå kollisjoner mellom undervisning og/eller eksamensdatoer. Før studenten velger støtteemner og valgfrie emner, må studenten undersøke timeplan- og eksamensdatokollisjoner. Dersom man velger emner som tilhører 1. og 3. semester i samme semester, må man regne med kollisjoner.
Obligatoriske emner i studieretningene tilbys hvert studieår. De valgbare emnene innen studieretningene kan alternere, slik at noen valgemner ikke nødvendigvis tilbys hvert studieår.
Innpassing av eksterne emner
Studentene kan velge å ta enkelte emner utover de obligatoriske emnene i studieretningen ved andre høgskoler eller universiteter i Norge eller ved andre masterprogram ved OsloMet. Emnene må være på masternivå. Studenter som ønsker å ta emner ved andre masterprogram, må selv undersøke mulighetene ved det aktuelle studiet.
Det er en forutsetning at emnene studenten har tatt i studieløpet tilfredsstiller kravene til minst 40 studiepoeng innen egen studieretning og minst 20 studiepoeng støtteemne. Studenten må avklare med OsloMet hvorvidt emnene kan innpasses, og om de kan inngå i studieretningen, som støtteemne, eller som det valgfrie emnet. Det valgfrie emnet trenger ikke være innenfor fagområdet økonomi og administrasjon, men må likevel være relevant for et masterstudium i økonomi og administrasjon.
Følgende emner ved OsloMet er forhåndsgodkjent og kan inngå i studieretning Strategi, organisasjon og ledelse eller som støtteemne for de som har en annen studieretning enn Strategi, organisasjon og ledelse:
- OAS4300 Ledelse (masterstudium i offentlig administrasjon og styring). Studenter som ikke har mulighet til å ta emnet ØAADM4500 Ledelse i høstsemesteret, kan ta OAS4300 i vårsemesteret.
- MSLV4700 Arbeidsrettslige perspektiver i endringsprosesser (masterstudium i styring og ledelse). Emnet har avvikende semesterordning.
Det er begrenset antall plasser i emnene som er forhåndsgodkjente, og studenter som ønsker disse emnene, må kontakte studieadministrasjonen for mer informasjon om frist for påmelding. Studentene må undersøke at emnet ikke kolliderer med undervisning eller eksamen i andre emner studenten skal ha.
MSLV4700 går over to semestre, med oppstart om høsten. Studenter som ønsker dette emnet må kontakte studieadministrasjonen innen frist for valg av emner for høstsemesteret. Dersom man tildeles plass, må man undervisningsmelde seg til emnet om høsten og vurderingsmelde seg til emnet i vårsemesteret.
Det er også mulig å søke om innpassing av emner, dersom studenten tidligere har tatt emner på masternivå og forutsatt at disse ikke inngikk i bachelorgraden.
Target group
Det blir brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av blant annet forelesninger, gruppearbeid, ulike skriftlige arbeider og presentasjoner. Det må regnes med betydelig grad av selvstudium og egeninnsats.
Pensum er hovedsakelig på engelsk, og flere av emnene undervises på engelsk. Gode engelskkunnskaper vil derfor være en fordel.
Admission requirements
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.
Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:
- Fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
- Minimum fem års relevant yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om og forståelse for spesialpedagogisk tilrettelegging av opplæring
- har forståelse for og innsikt i tiltak for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov
- ha kunnskap om barn og unges psykososiale miljø
Ferdigheter
Kandidaten
- kan nyttiggjøre seg individuelle opplæringsplaner og forstå innholdet i planene
- kan reflektere over ulike tiltak som gjennomføres i samarbeid med andre faggrupper
Generell kompetanse
Kandidaten
- viser evne til samarbeid, ansvarlighet og kritisk tenkning
- kan reflektere over spesialpedagogisk tilrettelegging av opplæring i tråd med etiske krav og retningslinjer, og i lys av teori- og erfaringsbasert kunnskap
- viser forståelse for likeverdig opplæring for barn og unge med ulike behov
Teaching and learning methods
Studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på utvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Studentenes egenaktivitet og medansvar for utvikling av egen spesialpedagogisk kompetanse er grunnleggende. Studentene skal gjennom hele studiet delta i studieevaluering med sikte på en kontinuerlig utvikling av studiet.
Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Aktuelle arbeidsformer:
- undervisning/forelesninger
- gruppearbeid og gruppediskusjoner
- skriftlige arbeider
- utprøvinger i praksis
- litteraturstudier
- veiledning
- bruk av IKT
Arbeidskravene i studiet skal bidra i studentenes spesialpedagogiske kompetanseutvikling og danne grunnlag for arbeidet med eksamensinnleveringene.
Work requirements
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring og bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.
Assessment
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen og utfyllende bestemmelser til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Eksamen er ved avslutning av hvert emne og beskrives i den enkelte emneplan.
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høgskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Studentens rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.