EPN-V2

Special Needs and Inclusive Education 2 Programme description

Programme name, Norwegian
Spesialpedagogikk 2
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Internationalisation improves the quality of education and strengthens the academic community on the programme, at the same time as it prepares the students to become global citizens. The increasing globalisation of the labour market also makes international professional experience, language skills and cultural knowledge more and more important. Staff at the radiography programme have established cooperation with universities and university colleges in and outside Europe, and OsloMet is a member of different academic networks.

Students are offered the possibility to gain international experience and achieve the related learning outcomes, both through incoming and outgoing exchanges, and through the use of English as the language of instruction in selected courses. The programme's focus on multicultural and global issues prepares the students for professional work in a multicultural society. International academic literature gives students access to English specialist terminology and relevant knowledge about current international challenges. An understanding og English academic literature is important in order to be able to actively participate in the international radiography community.

Students can choose to write their bachelor's thesis in English, Norwegian or another of the Scandinavian languages. Students who go on exchanges must write their thesis in English if the exchange is in a country outside Scandinavia. Reference is made to the university's criteria for student exchanges and information about stays abroad.

Incoming exchange students

The program may accept radiography students who are enrolled at institutions of higher education abroad. Admitted students may be offered the opportunity to complete clinical placements during the 5th semester and/or take part in the following courses in the 6th semester: RAB3100 Specialization in CT and Digital Health Technology, and RAB3900 Bachelor's Thesis. These courses are offered in English only if international students are admitted as exchange students.

Exchanges

Students are encouraged to take part of their education at an institution abroad. As a rule, the minimum duration of an exchange period is three months, and an exchange can take place during the practical training period in the fifth semester. Reference is made to the criteria that apply to student exchanges and information about stays abroad.

Target group

Admission requirements

Learning outcomes

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om spesialpedagogikk som fag- og forskningsfelt, samt etiske utfordringer i spesialpedagogisk arbeid
  • har kunnskap om ulike perspektiver på psykososiale vansker og hvordan slike vansker kan forebygges og avhjelpes
  • har kunnskap om rådgivning, samarbeid og utviklingsarbeid i skolen

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker, basert på relevante kartleggingsmetoder
  • kan kritisk anvende rådgivningsferdigheter i spesialpedagogisk arbeid på individ og systemnivå
  • kan innhente og reflektere over oppdatert spesialpedagogisk fag- og forskningslitteratur på en strukturert måte, og kritisk vurdere kvalitet, samt praktisk relevans

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og anvende fagkunnskaper og profesjonelle ferdigheter i spesialpedagogisk arbeid over tid både individuelt og i en gruppe
  • kan vurdere og gjennomføre kompetanse- og organisasjonsutvikling i skolen, og har evne til kritisk refleksjon over egen rolle og utvikling som profesjonsutøver
  • har innsikt omkring etiske utfordringer, problemstillinger og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid

Content and structure

Studiet er organisert som et deltidsstudium hvor det veksles mellom samlinger på campus og en nettbasert organisering. Studiet består av følgende to emner:

  1. Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv (15 studiepoeng)
  2. Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen (15 studiepoeng)

I emnet «Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv» vil ulike forståelsesmåter av psykososiale vansker bli synliggjort og problematisert. Emnet skal belyse hvordan ulike utfordringer i skolen kan forebygges og avhjelpes, og det rettes søkelys mot ulike tilnærmingsmåter for å skape gode betingelser for utvikling og læring. Tidlig innsats og tiltak for å skape inkluderende praksiser i skolen vil være sentralt i emnet. Studiet har fokus på studentenes erfaring og legger opp til at studentene skal reflektere over egen praksis og organisasjon.

I emnet «rådgivning og utviklingsarbeid i skolen» blir det fokusert på ulike rådgivningsperspektiver som grunnlag for spesialpedagogiske tiltak. I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivning- og innovasjonsarbeid. Sentralt i hele studiet er studentenes utvikling av egen praksis, men også organisasjonsutvikling på skolene studentene tilhører.

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Samlingene vil bygge på temaforelesninger og studentaktive studieformer med refleksjon og erfaringsdeling rundt praksisrelaterte arbeidskrav, samt praktiske øvelser. Mellom samlingene vil studentene arbeide med arbeidskrav på eget arbeidssted.

Arbeidsformene er viktig del av studiet, og skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene kan variere mellom:

  • forelesning
  • nettbaserte forberedelser mellom samlingene
  • arbeid i læringsgrupper
  • gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i grupper
  • videopptak av veiledningssituasjoner
  • skriftlige oppgaver
  • arbeid med kasusoppgaver
  • studentfremlegg

Work requirements

Arbeidskrav

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Studentene skal gjennomføre to arbeidskrav per semester, samt gruppeeksamen på høsten og individuell semesteroppgave på våren. I arbeidskravene vil det inngå kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av ny faglig kunnskap. Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Studietilbudet er et samlingsbasert deltidsstudium. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med studiene mellom samlingene, blant annet gjennom arbeidskrav, refleksjonsoppgaver og aktivt arbeid med pensumlitteratur.

Ettersom studiet har et praksis- og utviklingsorientert fokus, med vekt på studentenes egne erfaringer, er det et krav om 80% tilstedeværelse hvert semester for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20% kan unntaksvis kompenseres med en skriftlig oppgave etter avtale med faglærer.

Assessment

Emne 1, høst: SP2S6100, Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv, 15 stp

Eksamensform: Prosjektoppgave i gruppe

Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått

Emne 2, vår: SP2S6200 Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen

Eksamensform: Individuell semesteroppgave.

Vurderingsuttrykk: Gradert karakter A - F

Other information

Programplan for spesialpedagogikk 2 (oppdrag)

Special Needs and Inclusive Education 2

30 studiepoeng. Videreutdanning, deltid

Studieprogramkode: SP2SO

Emnekoder: emne 1 SP2S6100; emne 2 SP2S6200

Godkjent av utdanningsutvalget 16.03.2020 Gjeldende fra høstsemester 2020

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier Institutt for yrkesfaglærerutdanning