Programplaner og emneplaner - Student
Special Needs and Inclusive Education 2 Programme description
- Programme name, Norwegian
- Spesialpedagogikk 2
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Spesialpedagogikk 2 (oppdrag) (30 studiepoeng) er en del av den nasjonale strategien for videreutdanning av lærere – Kompetanse for kvalitet – og gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Innholdet i studiet bygger videre på spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende spesialpedagogiske fag med omfang på minimum 30 studiepoeng. Studietilbudet fordyper seg innenfor det psykososiale vanskeområdet, rådgivning og innovasjonsarbeid i skolen.
Studiet er delt i to emner som fokuserer på henholdsvis psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv, og rådgivning og utviklingssarbeid i skolen. Felles for begge emnene er fokuset på miljøets påvirkning på individet, og hvordan fagpersoner kan forstå og møte ulike atferdsuttrykk.
Spesialpedagogikk 2 (oppdrag) er et erfaringsbasert studium som tar utgangspunkt i studentenes erfaringer fra et mangfoldig klasserom. Studiets formål er å styrke deltakernes kompetanse og profesjonalitet til å utvikle og forbedre skolens spesialpedagogiske og inkluderende praksis. Målet er at elever med særskilte behov og spesialundervisning får opplæring av høy kvalitet og opplever et inkluderende læringsmiljø. Studentene skal bruke sin kompetanse til å drive utviklingsarbeid på individ- og systemnivå på egen arbeidsplass og må derfor forholde seg til skolens praksiser, strukturer og skolens samlede læringsmiljø.
Target group
Målgruppen for studiet er lærere i grunnskolen og videregående opplæring, lærere som underviser voksne på disse nivåene, og lærere i kulturskoler.
Admission requirements
Opptakskrav er bestått allmennlærer-, / faglærer-, yrkesfaglærer-, grunnskolelærerutdanning (5-10), PPU eller PPU-Y og minimum 30 studiepoeng i spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende spesialpedagogiske emner. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i opplæringen.
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen og Spesialpedagogikk 1 for 8.-13. trinn. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om spesialpedagogikk som fag- og forskningsfelt, samt etiske utfordringer i spesialpedagogisk arbeid
- har kunnskap om ulike perspektiver på psykososiale vansker og hvordan slike vansker kan forebygges og avhjelpes
- har kunnskap om rådgivning, samarbeid og utviklingsarbeid i skolen
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker, basert på relevante kartleggingsmetoder
- kan kritisk anvende rådgivningsferdigheter i spesialpedagogisk arbeid på individ og systemnivå
- kan innhente og reflektere over oppdatert spesialpedagogisk fag- og forskningslitteratur på en strukturert måte, og kritisk vurdere kvalitet, samt praktisk relevans
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge og anvende fagkunnskaper og profesjonelle ferdigheter i spesialpedagogisk arbeid over tid både individuelt og i en gruppe
- kan vurdere og gjennomføre kompetanse- og organisasjonsutvikling i skolen, og har evne til kritisk refleksjon over egen rolle og utvikling som profesjonsutøver
- har innsikt omkring etiske utfordringer, problemstillinger og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid
Teaching and learning methods
Samlingene vil bygge på temaforelesninger og studentaktive studieformer med refleksjon og erfaringsdeling rundt praksisrelaterte arbeidskrav, samt praktiske øvelser. Mellom samlingene vil studentene arbeide med arbeidskrav på eget arbeidssted.
Arbeidsformene er viktig del av studiet, og skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene kan variere mellom:
- forelesning
- nettbaserte forberedelser mellom samlingene
- arbeid i læringsgrupper
- gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i grupper
- videopptak av veiledningssituasjoner
- skriftlige oppgaver
- arbeid med kasusoppgaver
- studentfremlegg
Work requirements
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Studentene skal gjennomføre to arbeidskrav per semester, samt gruppeeksamen på høsten og individuell semesteroppgave på våren. I arbeidskravene vil det inngå kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av ny faglig kunnskap. Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Studietilbudet er et samlingsbasert deltidsstudium. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med studiene mellom samlingene, blant annet gjennom arbeidskrav, refleksjonsoppgaver og aktivt arbeid med pensumlitteratur.
Ettersom studiet har et praksis- og utviklingsorientert fokus, med vekt på studentenes egne erfaringer, er det et krav om 80% tilstedeværelse hvert semester for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20% kan unntaksvis kompenseres med en skriftlig oppgave etter avtale med faglærer.
Assessment
Emne 1, høst: SP2S6100, Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv, 15 stp
Eksamensform: Prosjektoppgave i gruppe
Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått
Emne 2, vår: SP2S6200 Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen
Eksamensform: Individuell semesteroppgave.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter A - F
Other information
The Bachelor's Degree Programme in Radiography is a three-year programme of professional study (180 credits). Students who complete the programme are awarded the degree of Bachelor in Radiography, which forms the basis for authorisation as a radiographer in accordance with the Act relating to Health Personnel etc.
The programme description has been drawn up on the basis of the National Regulations relating to a Common Curriculum for Health and Social Care Education and the Regulations on national guidelines for radiography education adopted by the Ministry of Education and Research. The programme was established under the Act relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University.
According to Section 2 of the Regulations on national guidelines for radiography education, the purpose of the radiography education is to educate responsible, reflected and professionally competent radiographers who can practise radiography independently and in cooperation with others. The education should be evidence-based, profession-oriented and practice-based and in line with social, scientific and technological developments.
A radiographer uses high-tech medical imaging equipment for accurate diagnosis and treatment. Another important function of radiographers is to assess quality, ensure radiation protection and patient safety, and work to optimise procedures.
Radiography contains elements from several fields, and the combination of these elements makes up the core of the discipline. Radiographers’ expertise in the fields of health technology, basic biological sciences and care subjects enables them to ensure high-quality diagnostic imaging examinations and treatment. The programme is also intended to impart knowledge, skills and attitudes that form a basis for equitable provision of services for all groups in society.
Radiographers come into contact with people with different diseases, injuries and levels of functioning from different social and cultural backgrounds. Radiographers have a duty to safeguard everyone's right to equitable services.
The radiography programme at OsloMet has a particular focus on computed tomography (CT), with a major course are offered in the second semester. In addition, an international specialisation course in CT is offered in the final semester. The programme also includes a separate course in Paediatric X-ray, where the radiographer plays a key role in the investigation of child abuse.
Relevance to working life
Radiographers work with people of all ages in public and private institutions, for example diagnostic imaging departments at hospitals, private medical imaging centres or radiotherapy departments. Radiographers also work in industry, with medical technology equipment suppliers, the pharmaceutical industry, and at universities and university colleges.
Relevance to further education
A bachelor's degree in radiography qualifies students for admission to several different further education and master’s degree programmes, both at OsloMet and at other institutions in Norway and abroad.