Programplaner og emneplaner - Student
SP2S6100 Psychosocial Functioning in a Socio-Ecological Framework Course description
- Course name in Norwegian
- Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv
- Study programme
-
Special Needs and Inclusive Education 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes gradert skala A-F.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.
De tre eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift/vitnemål sammen med tittel på masteroppgaven og navn på studieretningen.
Det kan framsettes klage på del 1 masteroppgaven. Del 2 og 3 er definert som praktisk/muntlig eksamen og eksamensresultatet kan derfor kun påklages med grunnlag i formelle feil.
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Learning outcomes
Gradert skala A-F.
Content
Emnet består av følgende hovedtemaer:
- teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
- observasjon og kartlegging på individ- og systemnivå i skolen
- etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid
Teaching and learning methods
To interne sensorer ved begge eksamenene. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Course requirements
Emnet bygger på emnet MLEST3110 - Innføring i dramaarbeid og sceneproduksjon.
Assessment
Eksamen er en prosjektoppgave i gruppe (3-5 personer) basert på selvvalgt tema og problemstilling. Tema og problemstilling må godkjennes av faglærer. Eksamen gjennomføres som en gruppepresentasjon i videoform. Gruppen lager en presentasjon med varighet på 15-20 minutter, hvor alle medlemmene bidrar og deltar. Eksamenspresentasjonen skal deles med resten av kullet. Et kort skriftlig sammendrag (max. 1500 ord) og litteraturliste leveres i tillegg. Studentene står fritt til å arbeide med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Det er anledning til å gjennomføre eksamen i emnet som en individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved studiestart. Omfanget på prosjektoppgaven vil ikke variere etter gruppestørrelse.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av prosjektoppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny problemstilling og leveres ny eksamen. Dersom det ikke kan gjennomføres gruppeeksamen, arrangeres eksamen individuelt.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen. Tilsynssensor evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Admission requirements
Se programplanen.