Programplaner og emneplaner - Student
Special Needs and Inclusive Education 2 Programme description
- Programme name, Norwegian
- Spesialpedagogikk 2
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Prinsippet om likeverdig opplæring er én av de bærende søylene i det norske utdanningssystemet. Barn og unge har rett til opplæring tilpasset deres evner og behov, og til spesialundervisning med grunnlag i sakkyndig vurdering og enkeltvedtak. Opplæringstilbudet skal vektlegge utviklingsmuligheter med utgangspunkt i individets forutsetninger og i de mulighetene for tilrettelegging og tilpasning som finnes innenfor fellesskapet. Videre skal det utarbeides opplæringsmål som er realistiske for enkeltindividet. Dette fordrer at lærere og andre som arbeider med barn og unge med særskilte behov har inngående kunnskap og kompetanse om kartlegging, tiltaksutvikling og -gjennomføring, samt evaluering og vurdering.
Spesialpedagogikk 1 er en videreutdanning for lærere og andre med høyere utdanning som har ansvar for opplæring og tilrettelegging for barn, unge og/eller voksne med særskilte behov. Videreutdanningen retter seg primært mot yrkesfaglærere på videregående skole, men innholdet i studiet er relevant for lærere i grunnskole, førskolelærere, og andre som i det daglige møter barn og unge med spesialpedagogiske behov. Utdanningen er utviklet med det formålet at lærere og andre som arbeider med særskilt tilrettelegging av opplæring, skal styrke sine kvalifikasjoner i arbeidet med opplæring for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Studiet gir en innføring i høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, sett fra et bio-psyko-sosialt perspektiv. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges i stor grad gjennom hele studiet. Studiet i spesialpedagogikk er innovativt og praksisorientert. Studentenes egen yrkesbakgrunn og arbeidslivserfaring danner en vesentlig referanseramme for studiet.
-
Target group
Opptakskrav er lærerutdanning. Andre med relevant utdanning på høyskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering. Relevant yrkespraksis er arbeid med barn, elever, pasienter, brukere med spesielle behov. Relevant utdanning er treårig bachelor utdanning innen fagområdene pedagogikk, psykologi, helse-/ vernepleie, barnevern og sosialfag.
Det gis to (2) tilleggspoeng for søkere med yrkesdidaktisk bakgrunn. Med yrkesdidaktisk bakgrunn, menes primært lærere i videregående skole som har yrkesfaglig utdanningsbakgrunn og har undervisningserfaring fra yrkesfaglige studieretninger.
-
Admission requirements
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har:
- kunnskap om faget spesialpedagogikk og om lovverket som regulerer spesialundervisning
- kunnskap om høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer
- kunnskap om hvordan tilrettelagte omgivelser og tilpasset opplæring kan fremme læring
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- igangsette den spesialpedagogiske tiltakskjeden slik at barn og unge som ikke får tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringen kan få innvilget spesialundervisning
- kartlegge, sette mål, gjennomføre tiltak, evaluere og justere opplæringstilbudet til barn og unge med spesielle behov
- identifisere faktorer på individ- og systemnivå som bidrar til å vedlikeholde eller avhjelpe spesialpedagogiske utfordringer
Generell kompetanse
Kandidaten har:
- en informasjonssøkende holdning som muliggjør implementering av evidensbaserte tiltak
- gode samarbeidsevner som gjør det mulig å jobbe mot felles mål for barn og unges beste
- evne til å reflektere kritisk over egen rolle som spesialpedagog
-
Learning outcomes
Det faglige innholdet er ordnet i temaer ut fra målområdene i emneplanen. Temaene er ment å være konkretiserende og veiledende ut fra formuleringer om læringsutbytte og å gi handlingsrom for den enkelte lærer og studentene. Helhet og sammenheng i studiet er vesentlig selv om studiet er organisert i to emner. Noen temaer kan introduseres i emne SP16100 og utdypes i emne SP16200. Den fagfordypende oppgaven i SP16200 kan knyttes til temaer i begge emner.
SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner - 15 studiepoeng
- rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
- lærevansker
- kartleggingsmetoder
- individuelle opplæringsplaner
SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter - 15 studiepoeng
- spesialpedagogiske arbeidsmåter
- samarbeid
Spesialpedagogisk praksisforankring
Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller i andres praksis
-
Content and structure
Det spesialpedagogiske studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på utvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Studentenes egenaktivitet og medansvar for utvikling av egen spesialpedagogisk kompetanse er grunnleggende. Studentene skal gjennom hele studiet delta i studievurdering med sikte på en kontinuerlig utvikling av studiet.
Arbeidsformene bidrar til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå, gjennom blant annet:
- forelesninger
- gruppearbeid
- individuelt studiearbeid
- prosjektarbeid/Innovasjonsarbeid
- case-arbeid
- prefleksjon og refleksjon
- utprøvinger i praksis
- litteraturstudier
- rapportskriving
- faglige dialoger
- veiledning
- bruk av IKT
- læringsseminar/fremlegg
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
-
Teaching and learning methods
Det kan etter nærmere avtale med administrativ rådgiver legges til rette for at deler av studiet kan gjennomføres ved internasjonale utdanningsinstitusjoner OsloMet samarbeider med. Studenter som er interessert i en slik ordning, må påregne at en selv må organisere studieoppholdet. Det kan også være aktuelt med studietur til et utenlandsk spesialpedagogisk miljø.
-
Work requirements
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Studentene skal gjennomføre to arbeidskrav per semester, samt gruppeeksamen på høsten og individuell semesteroppgave på våren. I arbeidskravene vil det inngå kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av ny faglig kunnskap. Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Studietilbudet er et samlingsbasert deltidsstudium. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med studiene mellom samlingene, blant annet gjennom arbeidskrav, refleksjonsoppgaver og aktivt arbeid med pensumlitteratur.
Ettersom studiet har et praksis- og utviklingsorientert fokus, med vekt på studentenes egne erfaringer, er det et krav om 80% tilstedeværelse hvert semester for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20% kan unntaksvis kompenseres med en skriftlig oppgave etter avtale med faglærer.
-
Assessment
Emne1: SP16100 - Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner, 15 stp
- Eksamensform: Semesteroppgave i gruppe
- Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
Emne 2: SP16200 - Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter, 15 stp
- Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen, syv dager
- Vurderingsuttrykk: Gradert karakter A - F
-
Other information
Godkjent av styret for Høgskolen i Akershus 25. september 2001
Revisjon godkjent av dekan 11. april 2012
Siste revisjon godkjent av prodekan LUI 24.mars 2014
Redaksjonelle endringer 19.november 2018
Redaksjonelle endringer 15. mai 2019
Endringer vedtatt av Utdanningsutvalget 14.12.2020
Endringer vedtatt av Utdanningsutvalget 13.11.2023