EPN-V2

SP2S6200 Counselling and development work within an Educational Context Course description

Course name in Norwegian
Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid i skolen. Emnet fokuserer på hvordan psykososiale vansker kan forebygges og avhjelpes på individ- og systemnivå blant annet gjennom rådgivningsprosesser og innovasjonsarbeid. Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for å forbygge og avhjelpe psykososiale vansker. Gjennom praktisk trening av kommunikasjons- og samspillsferdigheter vil emnet forberede studenter til å gjennomføre spesialpedagogiske rådgivnings- og innovasjonsprosesser. Dette være seg både på individ nivå og med tanke på å kunne lede samarbeid med eksterne aktører i skolen. Utviklingsarbeid og rådgiving vil være tett knyttet sammen, slik at studentene kan veilede omkring utviklingsarbeid, i tillegg til selv å initiere utviklingsrettede tiltak.

  • Required preliminary courses

    Ingen

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
    • har bred kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid
    • har oppdatert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og utviklingsarbeid i skolen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bevisst anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier samt utviklingsprosesser i det spesialpedagogiske arbeidet, også knyttet til psykososiale vansker
    • kan bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
    • kan anvende kommunikasjons- og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ og systemnivå

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid på individ og systemnivå
    • kan analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid, samt initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole
    • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser knyttet til samarbeid og skolens psykososiale miljø
  • Content

    Muntlig eksamen i grupper* på 3 - 5 studenter. Under eksamen skal hver student presentere og reflektere over en spesialpedagogisk problemstilling eller tema knyttet til emnets faglige innhold. Refleksjonen skal være praksisrelatert og knyttet opp mot emnets læringsutbytte og relevant teori. Omfang: 10 - 15 minutter per student.

    *Det kan i særlige tilfeller søkes om å avlegge eksamen individuelt

  • Teaching and learning methods

    Se programplanen

  • Course requirements

    Arbeidskrav

    For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:

    Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave i form av et refleksjonsnotat knyttet til utviklingsarbeid. Refleksjonsnotatet har et omfang på 1500 ord +/- 10%.

    Arbeidskrav 2: Individuell oppgave knyttet til rådgivning. Arbeidskravet dokumenteres i form av en podkast eller video på 3 - 5 minutter eller et skriftlig dokument på 1500 ord +/- 10%.

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

  • Assessment

    Emnet legger vekt på å skape en grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidsfeltet. Det rettes særlig fokus mot rammefaktorer, sentrale begreper og etiske prinsipper. Emnet vil gi kunnskap om barn og unges utvikling og gi muligheter til å reflektere over ulike spesialpedagogiske tiltak.

  • Permitted exam materials and equipment

    Opptakskravet er generell studiekompetanse. Andre med spesiell interesse for fagområdet eller erfaring fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering.

  • Grading scale

    Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om rammefaktorer for det spesialpedagogiske arbeidet
    • har kunnskap om sentrale begreper i spesialpedagogisk arbeid
    • har kunnskap om læringsteorier og barn og unges utvikling

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan diskutere enkle observasjoner av barn og unges utvikling
    • kan reflektere over bruk av individuelle opplæringsplaner som hjelpemiddel i arbeidet
    • kan reflektere over ulike spesialpedagogiske tiltak i barnehage, skole og SFO

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende etiske prinsipper i yrkesutøvelsen
    • viser forståelse for likeverdig opplæring for barn og unge med ulike behov
  • Examiners

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Target group and admission

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang: 300-700 ord per oppgave
    2. Disposisjon for eksamensoppgaven. Individuell oppgave, omfang 800 - 1200 ord eller en videologg på 3 - 5 minutter. Disposisjonen skal i tillegg presenteres og diskuteres med medstudenter i grupper på 3 - 5 studenter

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.