EPN-V2

SP2S6200 Counselling and development work within an Educational Context Course description

Course name in Norwegian
Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid i skolen. Emnet fokuserer på hvordan psykososiale vansker kan forebygges og avhjelpes på individ- og systemnivå blant annet gjennom rådgivningsprosesser og innovasjonsarbeid. Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for å forbygge og avhjelpe psykososiale vansker. Gjennom praktisk trening av kommunikasjons- og samspillsferdigheter vil emnet forberede studenter til å gjennomføre spesialpedagogiske rådgivnings- og innovasjonsprosesser. Dette være seg både på individ nivå og med tanke på å kunne lede samarbeid med eksterne aktører i skolen. Utviklingsarbeid og rådgiving vil være tett knyttet sammen, slik at studentene kan veilede omkring utviklingsarbeid, i tillegg til selv å initiere utviklingsrettede tiltak.

  • Required preliminary courses

    Ingen

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
    • har bred kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid
    • har oppdatert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og utviklingsarbeid i skolen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bevisst anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier samt utviklingsprosesser i det spesialpedagogiske arbeidet, også knyttet til psykososiale vansker
    • kan bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
    • kan anvende kommunikasjons- og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ og systemnivå

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid på individ og systemnivå
    • kan analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid, samt initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole
    • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser knyttet til samarbeid og skolens psykososiale miljø
  • Content

    Emnet består av to overordnede temaer:

    1. Utviklingsarbeid
      • Innovasjonsarbeid i skolen
      • Samarbeid med eksterne aktører
    2. Rådgivning
      • Rådgivningsteorier
      • Rådgivningsferdigheter

    De to temaene er tett knyttet sammen slik som beskrevet i avsnittet «Innledning». Rådgiving om utviklingsarbeid knyttes til hvordan aktivt bruke både teorier om utviklingsarbeid og teorier om rådgiving.

  • Teaching and learning methods

    Se programplanen

  • Course requirements

    Arbeidskrav

    For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:

    Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave i form av et refleksjonsnotat knyttet til utviklingsarbeid. Refleksjonsnotatet har et omfang på 1500 ord +/- 10%.

    Arbeidskrav 2: Individuell oppgave knyttet til rådgivning. Arbeidskravet dokumenteres i form av en podkast eller video på 3 - 5 minutter eller et skriftlig dokument på 1500 ord +/- 10%.

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

  • Assessment

    Eksamen er en individuell skriftlig semesteroppgave. Med utgangspunkt i de to arbeidskravene, skal studenten drøfte sentrale faktorer som hemmer og fremmer spesialpedagogisk rådgivning og utviklingsarbeid i skolen. Drøftingen skal relateres til begge arbeidskravene, emnets læringsutbytter og relevant teori. Omfang på besvarelsen er 4500 ord +/- 10%.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av semesteroppgaven, ved senrere forsøk leveres ny semesteroppgave.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Grading scale

    Gradert skala fra A til F

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

  • Target group and admission

    Se programplanen.