Programplaner og emneplaner - Student
SP2S6200 Counselling and development work within an Educational Context Course description
- Course name in Norwegian
- Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
- 
                                                    
- Curriculum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            SPRING 2026
                                                        
                                                        
 
- Schedule
- Programme description
- 
    IntroductionI dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid i skolen. Emnet fokuserer på hvordan psykososiale vansker kan forebygges og avhjelpes på individ- og systemnivå blant annet gjennom rådgivningsprosesser og innovasjonsarbeid. Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for å forbygge og avhjelpe psykososiale vansker. Gjennom praktisk trening av kommunikasjons- og samspillsferdigheter vil emnet forberede studenter til å gjennomføre spesialpedagogiske rådgivnings- og innovasjonsprosesser. Dette være seg både på individ nivå og med tanke på å kunne lede samarbeid med eksterne aktører i skolen. Utviklingsarbeid og rådgiving vil være tett knyttet sammen, slik at studentene kan veilede omkring utviklingsarbeid, i tillegg til selv å initiere utviklingsrettede tiltak. 
- 
    Required preliminary coursesIngen 
- 
    Learning outcomesEtter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har inngående kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
- har bred kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid
- har oppdatert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og utviklingsarbeid i skolen
 Ferdigheter Studenten - kan bevisst anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier samt utviklingsprosesser i det spesialpedagogiske arbeidet, også knyttet til psykososiale vansker
- kan bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
- kan anvende kommunikasjons- og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ og systemnivå
 Generell kompetanse Studenten - kan nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid på individ og systemnivå
- kan analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid, samt initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser knyttet til samarbeid og skolens psykososiale miljø
 
- 
    ContentEmnet består av to overordnede temaer: - Utviklingsarbeid 
    - Innovasjonsarbeid i skolen
- Samarbeid med eksterne aktører
 
- Rådgivning 
    - Rådgivningsteorier
- Rådgivningsferdigheter
 
 De to temaene er tett knyttet sammen slik som beskrevet i avsnittet «Innledning». Rådgiving om utviklingsarbeid knyttes til hvordan aktivt bruke både teorier om utviklingsarbeid og teorier om rådgiving. 
- Utviklingsarbeid 
    
- 
    Teaching and learning methodsSe programplanen 
- 
    Course requirementsArbeidskrav For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav: Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave i form av et refleksjonsnotat knyttet til utviklingsarbeid. Refleksjonsnotatet har et omfang på 1500 ord +/- 10%. Arbeidskrav 2: Individuell oppgave knyttet til rådgivning. Arbeidskravet dokumenteres i form av en podkast eller video på 3 - 5 minutter eller et skriftlig dokument på 1500 ord +/- 10%. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Faglig aktivitet med krav om deltakelse For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen. 
- 
    AssessmentEksamen er en individuell skriftlig semesteroppgave. Med utgangspunkt i de to arbeidskravene, skal studenten drøfte sentrale faktorer som hemmer og fremmer spesialpedagogisk rådgivning og utviklingsarbeid i skolen. Drøftingen skal relateres til begge arbeidskravene, emnets læringsutbytter og relevant teori. Omfang på besvarelsen er 4500 ord +/- 10%. Ny/utsatt eksamen Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av semesteroppgaven, ved senrere forsøk leveres ny semesteroppgave. 
- 
    Permitted exam materials and equipmentAlle hjelpemidler er tillatt. 
- 
    Grading scaleGradert skala fra A til F 
- 
    ExaminersDet benyttes en intern og en ekstern sensor. 
- 
    Target group and admissionSe programplanen.