Programplaner og emneplaner - Student
Flexible Education for Practice Teachers in Vocational Education Programme description
- Programme name, Norwegian
- Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere
- Valid from
- 2022 FALL
- ECTS credits
- 15 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- kan drøfte barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- kan drøfte sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
- kan kritisk vurdere og tolke barns, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
- kan, under veiledning, anvende barnesykepleiefaget med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
- kan argumentere med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- kan, under veiledning, identifisere og belyse komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan, under veiledning, anvende praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- arbeider kunnskapsbasert og identifiserer barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- prioriterer og iverksetter nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
- anvender kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- identifiserer og ivaretar det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
- anvender avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
- anvender avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
- samarbeider med og benytter omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
- informerer, veileder og underviser barn og omsorgspersoner
- bidrar til kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, under veiledning, lede arbeid i egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
- kan, under veiledning, analysere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan delta i veiledning og reflektere over egne handlinger
Target group
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Admission requirements
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier og studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.;
Learning outcomes
Kandidaten skal etter fullført praksislærerutdanning for yrkesfaglærere ha følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse
Kunnskap
Kandidaten
- har solid kunnskap om yrkesfaglærerstudenters helhetlig utdanning- og læreprosesser og lærerstudentrolle
- har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og analytisk og kritisk tenkning
- har bred kunnskap om praksisopplæring som en integrert og likeverdig del i lærerutdanningen
- har kunnskap om etiske perspektiver og forpliktelse i praksislærerrollen, og i kvalifisering som yrkesfaglærer
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for praksislærerrollen og lærerutdanning og kan oppdatere sin kompetanse innenfor fagområdet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan observere og vurdere studenter i praksis utfra en helhetlig profesjons- og yrkesfaglig forståelse
- kan planlegge, gjennomføre, kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser
- kan velge ut og anvende ulike tilnærminger i veiledning tilpasset ulike arenaer
- kan vurdere og legge til rette for studentens progresjon slik at de kan mestre det mangfold av oppgaver de vil møte som yrkesfaglærere
- kan kritisk analysere og begrunne egen praksis som praksislærere både teoretisk, erfaringsbasert og etisk
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan reflektere over sin identitet som lærerutdanner og dens betydning for studentenes profesjonelle læring og utvikling
- kan analysere og tilrettelegge for koherens og samarbeid mellom lærerutdanning, og praksisfeltet
- kan forstå betydning av yrkesfagets særpreg i veiledning av studentene
- kan reflektere over veilederrollen og forstå makt i et etisk perspektiv
Content and structure
Studiet er delt i tre obligatoriske emner på fem studiepoeng hver med en avsluttende eksamen etter hvert emne. Det anbefales at studiet gjennomføres i kronologisk rekkefølge.
- Emne 1: Praksislærers rolle og arbeidsoppgaver samt identitet som lærerutdanner (5 studiepoeng)
- Emne 2: Veiledningsstrategier, refleksjon og yrkesdidaktikk (5 studiepoeng)
- Emne 3: Vurdering av studentens helhetlige kompetanse og skikkethet (5 studiepoeng)
For utfyllende informasjon om hvert emne, se den enkelte emneplan.
Teaching and learning methods
I løpet av studiet skal studentene utvikle sin kompetanse som praksislærer ved å arbeide selvstendig med det faglige innholdet som er tilgjengelig i universitetets digitale læringsplattform. Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.
Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.
For å sikre studentens progresjon skal emne 1 gjennomføres og avsluttes i løpet av første semester. Emne 2 startes opp sistedel av første semester og avsluttes tidlig i midten av andre semester. Emne 3 startes opp midten av andre semester og avsluttes i slutten av andre semester.
Internationalisation
10 studiepoeng overlappende med BARNPRA1/BARNPRA10 og MBARNPRA1/MBARNPRA10.
Work requirements
I løpet av studiet skal studentene dokumentere ulike arbeidskrav. Hensikten med arbeidskravene er å utvikle studentenes evne til å reflektere over praksislærerrollen samt over sentrale problemstillinger som er relevante.
I alle arbeidskrav skal det henvises til litteratur og forskningsartikler.
Arbeidskrav skal være levert innen fastsatte frister. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle emneansvarlig.
Arbeidskrav vurderes til” Godkjent” eller” Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen” Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse 14 dager etter at resultatet er gjort kjent for studenten. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Arbeidskravene må være vurdert til godkjent senest to uker før eksamen for at studentene kan avlegge eksamen.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Assessment
Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.
Emne 1: PRAKY6100* - Praksislærers rolle og arbeidsoppgave samdt identitet som lærerutdanner
- Eksamensform: Individuell skriflgi eksamen i form av et refleksjonsnotat
Emne 2: PRAKY6200* - Veiledningsstrategier, refleksjon og yrkesdidaktikk
- Eksamensform: Individuell lydfil
Emne 3: PRAKY6300* - Vurdering av studentens helhetlige kompetanse og skikkethet
- Eksamensform: Individuell multimodal presentasjon
*Emne én (PRAKY6100) gjennomføres i første semester og eksamen avlegges ved slutten av semesteret, emne to (PRAKY6200) starter undervisning første semester, eksamen avlegges i midten av andre semester, emne tre (PRAKY6300) starte i midten av andre semester, og eksamen avlegges i slutten av andre semester.
Other information
Programplan godkjent av utdanningsutvalget ved LUI 13.12.2021