EPN-V2

PRAKY6200 Mentoring Strategies, Reflection, and Vocational Didactics Course description

Course name in Norwegian
Veiledningsstrategier, refleksjon og yrkesdidaktikk
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
  • Introduction

    I dette emne skal studentene tilegne seg;inngående;forståelse for;teorier og metoder for;veiledning;av yrkesfaglærerstudenter.;Sentrale temaer er:;Veiledning,;observasjon, kommunikasjon, relasjon;og;etikk;i veiledning.;

  • Recommended preliminary courses

    Ingen

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og kritisk tenkning.
    • har solid kunnskap om veilednings strategier i ulike situasjoner som redskap for profesjonell utvikling

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke observasjon som utgangspunkt for veiledning
    • kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser tilpasset lærerstudentens nivå, personlig utvikling, yrkesfaglig program og elevkunnskap
    • kan anvende forskningsbasert kunnskap og pedagogisk verktøy om læring og veiledning

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudentens utvikling
    • kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i studentens behov, integritet og yrkesfagets særpreg
  • Content

    Se programplandelen og innledningsteksten til emnet

  • Teaching and learning methods

    Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.; ;

    Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.

  • Course requirements

    Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

    Arbeidskrav 1: Individuell lydfil på mellom fem til syv minutter hvor det reflekteres over muligheter og utfordringer ved gjennomføring av veiledning på ulike arenaer hvor yrkesopplæring praktiseres; dette i lys av relevant, litteratur og aktuelle styringsdokumenter.

    Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.

  • Assessment

    Eksamen gjennomføres individuelt i form av en lydfil. Innholdet skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: Lydfil på om lag 10 minutter.

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

  • Grading scale

    Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer.