EPN

PRAKY6200 Mentoring Strategies, Reflection, and Vocational Didactics Course description

Course name in Norwegian
Veiledningsstrategier, refleksjon og yrkesdidaktikk
Study programme
Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Schedule
Course history

Introduction

I dette emne skal studentene tilegne seg inngående forståelse for teorier og metoder for veiledning av yrkesfaglærerstudenter. Sentrale temaer er: Veiledning, observasjon, kommunikasjon, relasjon og etikk i veiledning. 

Recommended preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og kritisk tenkning.
  • har solid kunnskap om veilednings strategier i ulike situasjoner som redskap for profesjonell utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke observasjon som utgangspunkt for veiledning
  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser tilpasset lærerstudentens nivå, personlig utvikling, yrkesfaglig program og elevkunnskap
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap og pedagogisk verktøy om læring og veiledning

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudentens utvikling
  • kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i studentens behov, integritet og yrkesfagets særpreg

Content

Se programplandelen og innledningsteksten til emnet

Teaching and learning methods

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.   

Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.

Course requirements

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Arbeidskrav 1: Individuell lydfil på mellom fem til syv minutter hvor det reflekteres over muligheter og utfordringer ved gjennomføring av veiledning på ulike arenaer hvor yrkesopplæring praktiseres; dette i lys av relevant, litteratur og aktuelle styringsdokumenter.

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.

Assessment

Eksamen gjennomføres individuelt i form av en lydfil. Innholdet skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: Lydfil på om lag 10 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer.