Programplaner og emneplaner - Student
PRAKY6300 Assessment of Students' overall Competence and Fitness for Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Vurdering av studentens helhetlig kompetanse og skikkethet
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet tar for seg praksislærers ansvar og forpliktelse i vurdering av studentenes helhetlige lærerkompetanse i samsvar med nasjonale retningslinjer, styringsdokumenter og en løpende skikkethetsvurdering.
;
Utvikling av evne til kritisk refleksjon over egen rolle som lærerutdanner, og et helhetlig syn på lærerutdanning står sentralt.
-
Recommended preliminary courses
Ingen
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om vurdering i pedagogisk praksis for å fremme lærelyst hos studenten
- har kunnskap om etiske perspektiver og skikkethet i profesjonskvalifisering med vekt på veiledning av studenter
;
Ferdigheter
Studenten kan
- kan observere og vurdere praksisstudenter i praksis utfra en helhetlig etisk profesjonsforståelse
- kan bidra i utvikling av koherens og samarbeid mellom lærerutdanning, og praksisfelt
;
Generell kompetanse
Studenten kan
- drøfte etiske utfordringer og dilemma knyttet til rollen som lærerstudent og praksislærer
- analysere og kritisk vurdere veiledningens betydning for å styrke egen og studentens profesjonelle utvikling
-
Content
Se programplandelen og emnets innledningstekst
-
Teaching and learning methods
Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.; ;
Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.
-
Course requirements
Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Arbeidskrav 1: Individuelt skriftlig refleksjonsnotat over hvilke muligheter og utfordringer løpende vurdering av lærerstudentens skikkethet og faglig progresjon gir. Refleksjonsnotatet skrives i lys av relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter.;Omfang: 700 ord +/-10%.
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen.
-
Assessment
Eksamen er en individuell multimodal presentasjon tilknyttet relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: Multimodal presentasjon på om lag 10 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.
-
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer.