EPN

Flexible practice teacher education for vocational teachers Programme description

Programme name, Norwegian
Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere
Valid from
2024 SPRING
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Studiet har til hensikt å kvalifisere yrkesfaglærere til rollen som praksislærere og lærerutdannere.

 

Praksislærer har stor betydning for lærerstudentens læring og utvikling, og for kvaliteten på praksisopplæringen. Pedagogisk praksis er regnet som en likeverdig opplæringsarena i likhet med utdanningsinstitusjonene. Her skal prøve ut og bearbeide egne erfaringer og refleksjoner om læringsutbyttene slik at arbeidslivsrelevansen økes.

 

Ifølge Nasjonale retningslinjer for Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag og treårig Yrkesfaglærerutdanning bør praksislærere kvalifiseres gjennom videreutdanning fordi praksislærerrollen forutsetter solid og sammensatt kompetanse for å ivare kvaliteten i praksisopplæringen.

 

Studiet er asynkront og fleksibelt. Det innebærer at studentene kan gjennomføre studiet i eget tempo, dog innenfor et studieår. Studiet er delt opp i tre emner som hver utgjør ti studiepoeng.

 

Utdanningen er bygd opp rundt følgende kompetanseområder:

 

  • Praksislæreridentitet som lærerutdanner, rolle og ansvarsområder

  • Pedagogisk praksis som integrert og likeverdig læringsarena

  • Yrkesdidaktikk i praksisopplæringen

  • Lærerstudentens utdanning og utvikling

  • Observasjon, vurdering, progresjon og skikkethet i praksisopplæringen

  • Veiledningsteori og veiledningsstrategier, kommunikasjon og samhandling

  • Koherens og samarbeid mellom lærerutdanning og praksisfeltet

Target group

Målgruppen er yrkesfaglærere som ønsker å kvalifisere seg som praksislærere.

Admission requirements

Opptakskravet er godkjent yrkesfaglærerutdanning med minimum to års relevant yrkespraksis. Det stilles også krav om ansettelse i skolen, dette må dokumenteres i form av en arbeidsavtale ved søknad om opptak til studiet.

Learning outcomes

Kandidaten skal etter fullført praksislærerutdanning for yrkesfaglærere ha følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse

 

 

Kunnskap

Kandidaten

  • har solid kunnskap om yrkesfaglærerstudenters helhetlig utdanning- og læreprosesser og lærerstudentrolle

  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og analytisk og kritisk tenkning

  • har bred kunnskap om praksisopplæring som en integrert og likeverdig del i lærerutdanningen

  • har kunnskap om etiske perspektiver og forpliktelse i praksislærerrollen, og i kvalifisering som yrkesfaglærer

  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for praksislærerrollen og lærerutdanning.

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan observere og vurdere studenter i praksis utfra en helhetlig profesjons- og yrkesfaglig forståelse

  • kan planlegge, gjennomføre, kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser

  • kan velge ut og anvende ulike tilnærminger i veiledning tilpasset ulike arenaer

  • kan vurdere og legge til rette for studentens progresjon slik at de kan mestre det mangfold av oppgaver de vil møte som yrkesfaglærere

  • kan kritisk analysere og begrunne egen praksis som praksislærere både teoretisk, erfaringsbasert og etisk

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan reflektere over sin identitet som lærerutdanner og dens betydning for studentenes profesjonelle læring og utvikling

  • kan analysere og tilrettelegge for koherens og samarbeid mellom lærerutdanning, og praksisfeltet

  • kan forstå betydning av yrkesfagets særpreg i veiledning av studentene

  • kan reflektere over veilederrollen og forstå makt i et etisk perspektiv

  • kan analysere relevante styringsdokumenter i lys av rollen som praksislærer

Content and structure

Studiet er delt i tre obligatoriske emner på ti studiepoeng hver med en avsluttende eksamen etter hvert emne. Det anbefales at studiet gjennomføres i kronologisk rekkefølge.

  • Emne 1: Praksislærers identitet som lærerutdanner: rolle og ansvarsområde (10 studiepoeng)

  • Emne 2: Profesjonsrettet veiledning (10 studiepoeng)

  • Emne 3: Vurdering av studentens helhetlige kompetanse og skikkethet (10 studiepoeng)

For utfyllende informasjon om hvert emne, se den enkelte emneplan.

 

Alle de tre emnene kan påbegynnes i første semester. Emne 1 har avsluttende eksamen på slutten av første semester, emne 2 og 3 har avsluttende eksamen på slutten av andre semester.

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

I løpet av studiet skal studentene utvikle sin kompetanse som praksislærer ved å arbeide selvstendig med det faglige innholdet som er tilgjengelig i universitetets digitale læringsplattform. Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.

 

Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer etter behov.

 

Bruk av film- og lydopptak

I studiet tas det film- og lydopptak som grunnlag for egenevaluering/refleksjon, arbeidskrav og eksamen. Film og lydopptak behandles i henhold til gjeldende regler for personvern.

Internationalisation

Det blir lagt til rette for å inkludere internasjonale elementer i studiet ved bl.a. å gi studentene innsikt i internasjonale perspektiver om praksislærerrollen og bruk av engelskspråklig litteratur og forskning.

Work requirements

I løpet av studiet skal studentene dokumentere ulike arbeidskrav. Hensikten med arbeidskravene er å utvikle studentenes evne til å reflektere over praksislærerrollen samt over relevante og sentrale problemstillinger.

I alle arbeidskrav skal det henvises til litteratur og forskningsartikler.

 

Arbeidskrav skal være levert innen fastsatte frister. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med emneansvarlig.

 

Arbeidskrav vurderes til” Godkjent” eller” Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen” Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse 14 dager etter at resultatet er gjort kjent for studenten. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

 

Arbeidskravene må være vurdert til godkjent senest to uker før eksamen for at studentene kan avlegge eksamen.

 

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Assessment

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.

 

Vurderingsformer/eksamen:

 

Emne 1 - PRAK6100 - Praksislærers identitet som lærerutdanner: rolle og ansvarsområde

 

  • Vurderings-/eksamensform: Individuell skriftlig eksamen i form av et refleksjonsnotat (omfang 2 000 ord +/- 10 %)

  • Vurderingsuttrykk: Bestått / Ikke bestått

  • Antall studiepoeng: 10

  • Semester: Første semester

 

 

Emne 2 - PRAK6200 - Profesjonsrettet veiledning

 

  • Vurderings-/eksamensform: Individuelt videoopptak (omfang: inntil 10 min) og refleksjonsnotat (omfang 2 000 ord +/-10 %)

  • Vurderingsuttrykk: Bestått / Ikke bestått

  • Antall studiepoeng: 10

  • Semester: Andre semester

 

Emne 3 - PRAK6300 - Vurdering av studentens helhetlige kompetanse og skikkethet

 

  • Vurderings-/eksamensform: Individuell multimodal presentasjon (omfang 10 minutter)

  • Vurderingsuttrykk: Bestått / Ikke bestått

  • Antall studiepoeng: 10

  • Semester: Andre semester

 

Other information

Godkjent av utdanningsutvalget ved LUI 13.12.2021

Revisjon godkjent av prodekan for utdanning ved LUI 28.06.2023 (blant annet økt fra 15 til 30 stp derfor opprettet ny studieprogramkode)