Programplaner og emneplaner - Student
PRAK6200 Professional mentoring Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsrettet veiledning
- Study programme
-
Flexible practice teacher education for vocational teachers
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ekstern sensor godkjenner eksamensoppgavene.
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Required preliminary courses
Torunn Drage Roti
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og kritisk tenkning
- har solid kunnskap om veiledningsstrategier i ulike situasjoner som redskap for profesjonell utvikling
- har kunnskap om etiske perspektiver og verdier i veiledning
- kjenne til ulike observasjonsmetoder som utgangspunkt for veiledning
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke observasjon som utgangspunkt for veiledning
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser tilpasset lærerstudentens nivå, personlig utvikling, yrkesfaglig program og elevkunnskap
- kan anvende forskningsbasert kunnskap og pedagogiske verktøy om læring og veiledning
- kan kritisk vurdere egen rolle som veileder for studenter
Generell kompetanse
Studenten
- kan velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudentens utvikling
- kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i studentens behov, integritet og yrkesfagets særpreg
- reflektere over egen adferd og kommunikasjon og argumentere for egen veiledningspraksis
- anvende veiledningskompetanse i utfordrende samtaler med studenter, for eksempel ved ikke bestått og tvil om skikkethet
Content
Se programplanen
Teaching and learning methods
Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.
Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging av studentene av faglærer.
Course requirements
Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:
- Individuell lydfil på mellom syv til ti minutter hvor det reflekteres over gjennomføring av veiledning på ulike arenaer hvor yrkesopplæring praktiseres; dette i lys av relevant, litteratur og aktuelle styringsdokumenter.
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplanen under Arbeidskrav.
Assessment
Eksamen gjennomføres individuelt i form av et videoopptak av en reell veiledningssamtale og skriftlig refleksjonsnotat som tar utgangspunkt i samtalen.Innholdet skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter.
Omfang: Videoopptak inntil 10 minutter, refleksjonsnotat: 2000 ord +/- 10%
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.Ved første ny og utsatt eksamen kan videoopptak og refleksjonsnotat bearbeides, ved senere forsøk må det produseres nye arbeider.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.