Programplaner og emneplaner - Student
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication Programme description
- Programme name, Norwegian
- Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Programplanen er utarbeidet ved OsloMet etter forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 21.desember 2015 med hjemmel i lov 1.april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler (universitets- og høyskoleloven) § 3-2 annet ledd.
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama- og teaterkommunikasjon heltid, er et profesjonsstudium på 60 studiepoeng, organisert over ett år. Hovedområdene i utdanningen er pedagogikk (30 studiepoeng) samt fagdidaktikk (30 studiepoeng). I tillegg har studenten undervisningspraksis i både grunnskole og videregående skole.
Fagfeltet forvalter viktig og samfunnsrelevant kunnskap der både kulturelle og immaterielle verdier inngår. Lærere i drama- og teaterkommunikasjon bruker metoderikdommene i dramafaget - de teatrale virkemidler og uttrykksformer - for å gi barn og unge en mulighet til å utvikle alle sider ved sin personlighet og legger vekt på at faget åpner opp mot samfunnets ulike arbeidsfelt og inn i et livsløpsperspektiv.
-
Target group
PPU i drama- og teaterkommunikasjon retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for undervisningsarbeid i grunnskole og videregående skole i tråd med de til enhver tid gjeldende læreplanverk og andre arenaer som kulturskoler, folkehøgskoler og museer.
-
Admission requirements
For opptak til praktisk-pedagogisk utdanning må søker ha
en mastergrad som inneholder minst ett relevant fag som gir kompetanse til å undervise, jf. forskrift 23. juni 2006 nr. 724 til opplæringsloven kapittel 14
eller
en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag,
eller
en bachelorgrad på minimum 180 studiepoeng med inntil tre fag som gir kompetanse til å undervise i praktiske og/eller estetiske fag*, hvorav ett av fagene må ha et omfang på minimum 120 studiepoeng. Øvrige fag må ha et omfang på minimum 30 studiepoeng. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C eller bedre fra denne bachelorgraden. *Dette gjelder faglig fordypning innen dramapedagogikk, teaterkunnskap og sceniske og skapende uttrykk innen drama og teaterkommunikasjon.
Det gis tilleggspoeng for pedagogisk yrkespraksis som lærer.
Studiet krever politiattest.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681 og forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771
Det innføres masterkrav for opptak til PPU innen år 2030.
-
Learning outcomes
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap om relevante trinn
- har bred kunnskap om og forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
- har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
- har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljøer
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag-og utdanningspolitikse spørsmål
- kan med stor grad av selvstendighet viderutvikle egen kompetanse og bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, samt samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Læringsutbyttet er i tråd med forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771
-
Content and structure
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama- og teaterkommunikasjon (PPUDTK) har noen felles emner med praktisk- pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk (PPUDKH). Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått pedagogikk 1 før studenten starter på pedagogikk 2. Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 1 før studenten starter på fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
1. semester
2. semester
-
Teaching and learning methods
Studiet forutsetter en selvstendig og systematisk arbeidsform og aktiv deltakelse i felles aktiviteter. Obligatoriske kurs og oppgaver er lagt inn i studiet som arbeidskrav. OsloMet gir undervisning innenfor sentrale deler av studiet. Det forutsettes at studentene arbeider aktivt med fagstoffet på egen hånd og også setter seg inn i temaer og fagstoff som ikke blir direkte belyst gjennom undervisningen. Det legges vekt på at studentene skal utvikle faglige kunnskaper og ferdigheter gjennom samarbeid, diskusjon og refleksjon i grupper og ved presentasjoner i plenum. Det og det er derfor krav om stor grad av obligatorisk tilstedeværelse i undervisning og aktiviteter. Ved gjennomføring av prosjekter og studier i grupper kan samarbeid, undervisning og formidling foregå både på Campus og ved eksterne arenaer.
Studentens eksisterende kunnskap innen drama- og teaterkommunikasjon står sentralt og kan være utgangspunkt for en større fordypningsoppgave/FoU-oppgave som gjennomføres i fagdidaktikk 2 (i andre semester).. Fordypningsoppgaven skal gi innsikt i og erfaring med systematisk undersøkelse, akademisk skriving og arbeidsmåte. Fordypningsoppgaven legger grunnlag for refleksjoner rundt praktisk-estetisk arbeid, erfaringer fra praksis- og undervisning.
Arbeidsformer:
- forelesninger, seminarer og individuelt studium
- faglige innføringer og formidling
- individuelt arbeid, gruppearbeid og prosjektarbeid
- ekskursjoner
- varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer
-
Practical training
Veilederutdanning for skole, 1.–13. trinn (30 studiepoeng) kvalifiserer for å ha ansvar for pedagogisk veiledning individuelt og i grupper av studenter i lærerutdanning, nyutdannede lærere og kollegagrupper. Studiet skal bidra til å ta i bruk veiledning som strategi i utviklingsprosesser på skoler, og kan sees i sammenheng med ordningen for lærerspesialister i veiledning. Videreutdanningen bygger på rammer for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole.
Studietilbudet er en videreutdanning på mastergradsnivå og kan inngå som del av masterprogrammet i yrkespedagogikk og i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i profesjonspedagogikk, begge studier ved OsloMet. Interesserte som ønsker at det skal kunne inngå som del av et masterstudium må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på gjeldende opptakskrav. Etter opptak på masterstudiet kan det søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomførte og beståtte emner. Søknad om fritak vurderes individuelt.
Studiet er organisert som et deltidsstudium over to semestre med samlinger på campus og nettbaserte samlinger, og inneholder ett fellesemne (15 studiepoeng) og to valgemner (à 15 studiepoeng, hvorav ett emne velges).
Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet - strategi for videreutdanning av lærere.
-
Internationalisation
Målgruppa for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring med ulike veiledningsfunksjoner i skolen, med særlig vekt på praksislærerfunksjonen og veiledning av nyutdannede.
-
Work requirements
Læringsutbytte er nærmere beskrevet i emneplanene.
-
Assessment
Veilederutdanning for skole, 1.–13. trinn (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner, ett fellesemne (15 studiepoeng) og ett valgt emne (15 studiepoeng) for videre spesialisering inn mot veiledning av studenter, nyutdannede eller kollegagrupper. Alle studenter gjennomfører fellesemnet i første semester, før de går videre til enten emne 2a eller 2b i andre semester. Valg av emne 2 gjøres når det søkes om opptak til studietilbudet.
Totalt avlegges eksamen tilsvarende 30 studiepoeng.
Studiets oppbygging
- Emne 1: Veiledning skolen (15 studiepoeng)
- Emne 2a: Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede (15 studiepoeng)
eller
- Emne 2b: Profesjonsveiledning: prosessveiledning for kvalitetsutvikling (15 studiepoeng)
For utfyllende informasjon, se den enkelte emneplan.
-
Other information
Studiet er organisert som et samlings- og nettbasert deltidsstudium over to semestre. En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det forutsettes at den enkelte student deltar aktivt i nettbaserte læringsaktiviteter og gruppearbeid mellom samlingene og har nettilgang og datamaskin. Studiet kan ta i bruk nettbaserte forelesninger, instruksjonsvideoer og diskusjoner. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning og vurdering. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole i studietiden.
Å bli en kompetent veileder, forutsetter inngående kunnskap om pedagogisk veiledning som tilegnes blant annet gjennom praktiske erfaringer med veiledning på egen arbeidsplass, deltakelse i øvelser, refleksjon over eget og andres arbeid og diskusjon med andre. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer.
Studiet legger vekt på å skape sammenhenger mellom forskningsbasert kunnskap, teoretiske begreper og praktiske metoder. Egne erfaringer fra veiledningsøvelser vil danne utgangspunkt for analyse og refleksjon, og lyd- eller videopptak av veiledningssamtaler kan inngår som materiale i arbeidskrav.