Programplaner og emneplaner - Student
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication Programme description
- Programme name, Norwegian
- Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Programplanen er utarbeidet ved OsloMet etter forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 21.desember 2015 med hjemmel i lov 1.april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler (universitets- og høyskoleloven) § 3-2 annet ledd.
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama- og teaterkommunikasjon heltid, er et profesjonsstudium på 60 studiepoeng, organisert over ett år. Hovedområdene i utdanningen er pedagogikk (30 studiepoeng) samt fagdidaktikk (30 studiepoeng). I tillegg har studenten undervisningspraksis i både grunnskole og videregående skole.
Fagfeltet forvalter viktig og samfunnsrelevant kunnskap der både kulturelle og immaterielle verdier inngår. Lærere i drama- og teaterkommunikasjon bruker metoderikdommene i dramafaget - de teatrale virkemidler og uttrykksformer - for å gi barn og unge en mulighet til å utvikle alle sider ved sin personlighet og legger vekt på at faget åpner opp mot samfunnets ulike arbeidsfelt og inn i et livsløpsperspektiv.
Target group
PPU i drama- og teaterkommunikasjon retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for undervisningsarbeid i grunnskole og videregående skole i tråd med de til enhver tid gjeldende læreplanverk og andre arenaer som kulturskoler, folkehøgskoler og museer.
Admission requirements
For opptak til praktisk-pedagogisk utdanning må søker ha
en mastergrad som inneholder minst ett relevant fag som gir kompetanse til å undervise, jf. forskrift 23. juni 2006 nr. 724 til opplæringsloven kapittel 14
eller
en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag,
eller
en bachelorgrad på minimum 180 studiepoeng med inntil tre fag som gir kompetanse til å undervise i praktiske og/eller estetiske fag*, hvorav ett av fagene må ha et omfang på minimum 120 studiepoeng. Øvrige fag må ha et omfang på minimum 30 studiepoeng. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C eller bedre fra denne bachelorgraden. *Dette gjelder faglig fordypning innen dramapedagogikk, teaterkunnskap og sceniske og skapende uttrykk innen drama og teaterkommunikasjon.
Det gis tilleggspoeng for pedagogisk yrkespraksis som lærer.
Studiet krever politiattest.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681 og forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771
Det innføres masterkrav for opptak til PPU innen år 2030.
Learning outcomes
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap om relevante trinn
- har bred kunnskap om og forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
- har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
- har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljøer
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag-og utdanningspolitikse spørsmål
- kan med stor grad av selvstendighet viderutvikle egen kompetanse og bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, samt samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Læringsutbyttet er i tråd med forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771
Teaching and learning methods
Studiet forutsetter en selvstendig og systematisk arbeidsform og aktiv deltakelse i felles aktiviteter. Obligatoriske kurs og oppgaver er lagt inn i studiet som arbeidskrav. OsloMet gir undervisning innenfor sentrale deler av studiet. Det forutsettes at studentene arbeider aktivt med fagstoffet på egen hånd og også setter seg inn i temaer og fagstoff som ikke blir direkte belyst gjennom undervisningen. Det legges vekt på at studentene skal utvikle faglige kunnskaper og ferdigheter gjennom samarbeid, diskusjon og refleksjon i grupper og ved presentasjoner i plenum. Det og det er derfor krav om stor grad av obligatorisk tilstedeværelse i undervisning og aktiviteter. Ved gjennomføring av prosjekter og studier i grupper kan samarbeid, undervisning og formidling foregå både på Campus og ved eksterne arenaer.
Studentens eksisterende kunnskap innen drama- og teaterkommunikasjon står sentralt og kan være utgangspunkt for en større fordypningsoppgave/FoU-oppgave som gjennomføres i fagdidaktikk 2 (i andre semester).. Fordypningsoppgaven skal gi innsikt i og erfaring med systematisk undersøkelse, akademisk skriving og arbeidsmåte. Fordypningsoppgaven legger grunnlag for refleksjoner rundt praktisk-estetisk arbeid, erfaringer fra praksis- og undervisning.
Arbeidsformer:
- forelesninger, seminarer og individuelt studium
- faglige innføringer og formidling
- individuelt arbeid, gruppearbeid og prosjektarbeid
- ekskursjoner
- varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer
Practical training
This programme description was prepared by OsloMet pursuant to the National Curriculum Regulations for Engineering Education, adopted by the Ministry of Education on 18 Mai 2018.
The Norwegian Qualifications Framework for Higher Education, which was adopted by the Ministry of Education and Research on 20 March 2009 and 15 December 2011, provides an overview of the overall learning outcomes defined in terms of the knowledge, skills and general competence candidates are expected to have achieved on completion degree programme. The learning outcomes described in the programme description have been prepared in accordance with the National Curriculum Regulations and the Qualifications Framework.
The tuition is research-based and is revised annually to be able to meet businesses and the labour market’s expectations of a newly graduated engineer.
Students on the Electrical and Electronic Engineering programme can choose between the following specialisations:
- Electronics
- Automation and Robotics
The specialisations provide the students with relevant technical qualifications in basic engineering subjects, specialisation subjects, and related technologies.
As a bachelor in electrical engineering, you are well qualified for work in electronics, automation, robotics, instrumentation and design of electrical systems. Electrical engineers work with development, construction, testing and research on systems within industrial production, instrumentation, the health sector, transport, energy and communication. The study programme offers opportunities for exciting jobs in private and public sector, both at home and abroad.
With a specialization in electronics, you are well qualified for jobs as an electronics engineer in fields such as design, instrumentation, robotics, mechatronics. With specialization in automation and robotics, you are well qualified for jobs as automation engineer and robotics engineer.
Electrical and Electronic Engineering is a three-year full-time study programme, and candidates who have earned 180 credits will be awarded the degree Bachelor of Electrical and Electronic Engineering with specialisation in electronics or automation and robotics.
Internationalisation
The programme is aimed at applicants with a background in science who wish to pursue higher education in electrical and electronic engineering. Applicants who do not have a science background can apply for admission to the OsloMet’s introductory course or three-semester scheme to qualify for the engineering programmes. See OsloMet's website www.oslomet.no.
Work requirements
The Higher Education Entrance Qualification/prior learning and work experience and Mathematics R1+R2 and Physics 1. An introductory course or qualifications from a technical college under previous systems are sufficient to meet the qualification requirements. Applicants with qualifications from a technical college pursuant to the Act relating to Tertiary Vocational Education (2003) only need to take Mathematics R1+R2 and Physics 1.
Reference is made to the Regulations concerning Admission to Higher Education,https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-01-06-13
Assessment
After completing and passing the three-year bachelor’s degree programme in Electrical and Electronic Engineering, the candidate is expected to have achieved the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
KnowledgeThe candidate:
- has broad knowledge of overall system perspective in the discipline of engineering in general, with a specialisation in electronic engineering and information technology. The candidate has knowledge of electrical and magnetic fields, and broad knowledge of electrical components, circuits and systems
- has basic knowledge of mathematics and natural science – including electromagnetism – and relevant social science and economics subjects, and how to use them in problem solving in electronic engineering and information technology
- has knowledge of technological history and developments with the emphasis on electrical technology, the role of engineers in society, consequences of developments in and the use of technology
- is familiar with research and development work in their own field and with relevant methodology and work methods in the field of electronic engineering and information technology
- is capable of updating their knowledge in the field by collecting information and through contact with professional environments and practical work
SkillsThe candidate:
- is capable of applying knowledge and relevant results from research and development work to solve theoretical, technical and practical electronic engineering and information technology problems and of making well founded choices
- has competence in digital engineering, is capable of working in relevant laboratories/fields and masters measurement and troubleshooting methods, the use of relevant instruments and the use of software for targeted and innovative work
- is capable of identifying, planning and carrying out engineering projects, assignments, tests and experiments both independently and as part of a team
- is capable of finding, evaluating, using, and referring to information and relevant material and presenting it in a manner that sheds light on an issue
- is capable of contributing to new ideas, innovation and entrepreneurship through participation in the development, quality assurance and realisation of sustainable products, systems, and solutions that benefit society
General competenceThe candidate:
- is capable of communicating knowledge about electronic engineering and information technology to different target groups both orally and in writing, and has the ability to illustrate the importance and impacts of electronic engineering and information technology
- is capable of reflecting on their own professional practice, including in teams and interdisciplinary contexts, and is able to adapt professional practice to the work situation
- is capable of contributing to the development of good practice by participating in professional discussions in the field and by sharing knowledge and experience with others
Other information
The respective course descriptions (in section 11) give more detailed information about work methods, coursework requirements, reading lists, assessment and exam aids. Teaching plans for each individual course will be published at the start of the semester. They contain detailed reading lists, a progress schedules, detailed information about planned exercises, and required coursework with pertaining deadlines.
The programme comprises the following courses, cf. the National Curriculum Regulations:
Common courses, 30 credits – basic mathematics, systems perspectives on engineering and an introduction to professional engineering practice and work methods. The common courses are common to all study programmes.
Programme courses, 50-70 credits – technical subjects, natural science subjects and social science subjects. Programme courses are common to all programme options in a study programme.
Technical specialisation courses, 50-70 credits –provide a clear specialisation in the student’s engineering field and that are based on programme courses and common courses.
Elective courses, 20-30 credits –provide breadth or depth in the professional specialisation.
Students who have either failed (F) or had valid grounds for absence (medical certificate) at an earlier ordinary exam in an elective course and who wish to retake the course as part of their bachelor’s degree the next year are guaranteed a place on the course (provided that the course is available). They must contact the Section for Academic Affairs before the semester registration starts to be guaranteed a place.
Elective courses 2025-2026
Elective courses are available in the fifth semester and sixth semester (selected during the previous semester). The initiation of elective courses requires a sufficient number of interested students, along with the necessary capacity and adequate teaching resources at the institute. The faculty cannot guarantee that all elective courses and combinations from other study programs are possible, as courses may have the same teaching time and exam day.
5. semester
ELVE3610 Robotics(*)
MEK3100 Programming 2(**)
DAVE3625 Introduction to til Artificial Intelligence
DAVE3700 Mathematics 3000
DAVE3710 Academic English
6. semester
DATA2410 Networking and cloud computing (***)
DAVE3705 Mathematics 4000 (***)
(*) Mandatory course for spesialisation automation and robotics.
(**) Elective for spesialisation electronics.
(***) The subject is offered in the sixth semester and is not part of the standard course of study in the electrical and electronics engineering program. Students in the program have access to enroll in the course, and if completed, it can be approved as an elective in the degree.