EPN-V2

PDTK1120 Didactic Drama 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte rollen til de ulike aktørene i den akuttmedisinske kjeden (inkludert pasient og innringer)
  • kan drøfte samvirke mellom medisinsk nødmeldetjeneste og med de ulike nødetatene (politi og brann)
  • kan gjøre rede for den medisinske nødmeldetjenestens rolle ved større hendelser
  • kan kritisk vurdere den medisinske nødmeldetjenestens bidrag til prehospital håndtering av tidskritiske tilstander
  • kan drøfte hvilke hensyn medisinsk nødmeldetjeneste må ta ved håndtering av sårbare pasientgrupper (barn, eldre, gravide, pasienter med psykiske lidelser og rusproblematikk)
  • kan gjøre rede for lover, forskrifter og rundskriv som regulerer den medisinske nødmeldetjenestens rolle i det prehospitale arbeidet

Ferdigheter

Studenten

  • kan tematisere og analysere medisinsk nødmeldetjeneste sin rolle i den akuttmedisinske kjeden
  • kan analysere systemfaglige problemstillinger knyttet til sårbare pasientgrupper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk reflektere over hvordan medisinsk nødmeldetjeneste påvirker det prehospitale pasientforløpet
  • kan bidra til pasientsikkerhet, koordinering og kontinuitet på tvers av akuttmedisinske tjenester og sektorer i hele pasientforløpet

Recommended preliminary courses

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om begreper, teorier og modeller i sentrale teorier og forstår anvendelse av disse innen rammen av kunst og kultur.
  • har god kunnskap om ulike måter å begrunne lederautoritet på, og hvordan ulike former for autoritet forekommer i praksis.
  • har innsikt i ulike måter estetikk kan prege organisasjon og ledelse på, både som forståelsesmåte/epistemologi og som virksomhetstype, herunder de særskilte utfordringene ledelse av kunstneriske prosesser innebærer.
  • har kunnskap om ulike team-paradigmer og hvordan kompetanse kan settes sammen og utvikles for ulike typer grupper og ensembler.
  • forstår hvordan nøkkelbegreper innen strategifaget kan anvendes i ledelse på kulturfeltet.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forstå ledelsesfaglige situasjoner og problemstillinger gjennom anvendelse av teoretisk innsikt i ledelsesfaget.
  • kan anvende kritisk ulike typer ledelseslitteratur til å strukturere og gjennomføre faglige resonnementer.
  • kan bidra i planlegging og ledelse av strategisk utviklingsarbeid, basert på tydelig begrepsapparat og utvalgte verktøy for analyse og beslutningstaking.
  • kan formulere spørsmål og gjøre teori- og metodevalg for et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utredningsprosjekt om en konkret ledelsesproblemstilling, og kunne gjennomføre dette med veiledning.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere selvstendig og kritisk over egen og andres lederadferd i lys av ulike teorier og perspektiver.

Teaching and learning methods

Gradert karakterskala A-F.

Course requirements

Undervisningsformene er forelesninger, arbeid med konkrete case (reelle organisasjoner/ledere) i grupper og drøftinger i plenum. Studentpresentasjoner av både teori/forskning og case vil ha en sentral plass.

Assessment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Presentasjon i gruppe av et emne. Presentasjonen skal holdes for hele klassen. Emnet kan være en artikkel eller en case, og fastlegges i begynnelsen av semesteret. Presentasjonen kan gjøres på valgfritt format og skjer normalt innenfor en ramme på 20-30 minutter. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med nærlesning av en vitenskapelig artikkel om ledelse.
  • Arbeidskrav 2: Skisse til semesteroppgave. Skissen er grunnlag for veiledning i plenum eller individuelt/skriftlig og skal godkjennes av faglærer. Skissen skal være på ca. 1 side. Formålet med arbeidskravet er dels å fokusere studentens tenkning om selvvalgt eksamensoppgave, og dels sikre at oppgaven er mulig å gjennomføre.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A - F