EPN-V2

Educational Theory and Practice in Art and Design Education - part-time Programme description

Programme name, Norwegian
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk - deltid
Valid from
2022 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Programplanen er utarbeidet ved;OsloMet;etter forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning, fastsatt;av Kunnskapsdepartementet;21.desember 2015 med hjemmel i lov 1.april 2005 nr. 15 om universiteter og;høgskoler;(universitets- og høyskoleloven) § 3-2 annet ledd.;

;

Praktisk-pedagogisk utdanning i;design, kunst og håndverk, deltid;er et profesjonsstudium på 60 studiepoeng, organisert;over to år. Hovedområdene i utdanningen er pedagogikk (30 studiepoeng) samt fagdidaktikk (30 studiepoeng).;I tillegg har studenten;undervisningspraksis i både grunnskole og videregående skole.;;

;

Fagfeltet forvalter viktig og samfunnsrelevant kunnskap, der både innovasjon, entreprenørskap og bærekraft står sentralt.;Lærere i design, kunst og håndverk bruker visuelle virkemidler i undervisningen for å gi barn og unge en mulighet til å utvikle skaperevne;og estetisk sans. Læreren tar i bruk ulike materialer, redskaper og teknikker slik at elevene lærer om sammenhenger mellom materialer, tradisjon og kultur gjennom praktisk-estetisk og skapende arbeid.;;

Target group

PPU i;design, kunst og håndverk retter seg mot;kunstnere, designere og arkitekter;som ønsker å kvalifisere seg for undervisningsarbeid i grunnskole og videregående skole,;samt; undervisningsarenaer;som kulturskole, folkehøgskole, museer, gallerier og andre institusjoner.;

Admission requirements

For;opptak;til praktisk-pedagogisk utdanning må søker ha;;

  • en mastergrad som inneholder minst ett relevant fag som gir kompetanse til å undervise, jf. forskrift 23. juni 2006;nr;724 til opplæringsloven kapittel 14;;

eller;

  • en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag,;;

eller;;

  • en bachelorgrad på minimum 180 studiepoeng med inntil tre fag som gir kompetanse til å undervise i praktiske og/eller estetiske fag*, hvorav ett av fagene må ha et omfang på minimum 120 studiepoeng. Øvrige fag må ha et omfang på minimum 30 studiepoeng. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C eller bedre fra denne bachelorgraden.;

;*Dette gjelder områder/ faglig fordypning i visuell kunst, kunst- og håndverksfag, arkitektur, mote; og klesdesign samt produktdesign.

Studiet krever;politiattest.;

;

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet ¿ storbyuniversitetet:: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681 og;forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning:;https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771

Learning outcomes

Kunnskap;;

Kandidaten:;;

  • har;bred;fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap;om;relevante trinn;og utdanningsnivå;
  • har;kunnskap;om;og;forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet;;
  • har;bred;kunnskap om;gjeldende lov- og planverk;og;kan oppdatere sin kunnskap innenfor;området;;
  • har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster;
  • har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag;;
  • har kunnskap om;etiske problemstillinger;og om barn og unges rettigheter i et nasjonalt;og internasjonalt perspektiv;;
  • har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet;

;;

Ferdigheter;;

Kandidaten:;

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og;erfaringsbasert;kunnskap;
  • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser;
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning;
  • kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljøer;
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling;
  • kan finne, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en aktuell problemstilling, både muntlig og skriftlig;
  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste;

;

Generell kompetanse;;

Kandidaten:;;;

  • kan formidle;og kritisk reflektere over;sentrale;faglige,;pedagogiske og fagdidaktiske;teorier,;problemstillinger;og løsninger, både skriftlig og muntlig;
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt både alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer;
  • kan gjennom relevante uttrykksformer utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom dette bidra til både egen,;kollegers og skolens utvikling;;
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte,;samt;samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket;

Content and structure

Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk (PPUDKH) har noen felles emner med praktisk-pedagogisk utdanning i drama-;og teaterkommunikasjon (PPUDTK). Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått pedagogikk 1 før studenten starter på pedagogikk 2.;Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 1 før studenten starter på fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 2.;

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

2nd year of study

3. semester

4. semester

Teaching and learning methods

Studiet forutsetter en selvstendig og systematisk arbeidsform og aktiv deltakelse i felles aktiviteter. Obligatoriske kurs og oppgaver er lagt inn i studiet som arbeidskrav.;Det gis undervisning innenfor sentrale deler av studiet. Det forutsettes at studentene arbeider;aktivt med fagstoffet på egen hånd;og også setter seg inn i temaer og fagstoff som ikke blir direkte belyst;gjennom undervisningen.;Den enkelte student er selv ansvarlig for å ha tilgang til egnede;rom- og;verkstedsfasiliteter for det estetisk skapende arbeidet.;Det legges vekt på at studentene skal utvikle faglige kunnskaper og;ferdigheter gjennom samarbeid, og det er;derfor krav om stor grad av obligatorisk tilstedeværelse i undervisning og aktiviteter.;Ved prosjektbasert undervisning og studier i grupper kan samarbeidet foregå både på interne og eksterne arenaer.;;

Studentens eksisterende kunnskap innen design, kunst og håndverk står sentralt;og er utgangspunkt for en større fordypningsoppgave/FoU-oppgave som gjennomføres under fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 2. Fordypningsoppgaven;skal gi innsikt i vitenskapelig forståelse og arbeidsmåte. Fordypningsoppgaven legger grunnlag for refleksjoner rundt praktisk-estetisk arbeid og undervisning.;;

Arbeidsformer:;

  • forelesninger, seminarer og individuelt studium;
  • faglige innføringer og demonstrasjoner;
  • individuelt arbeid, gruppearbeid og prosjektarbeid;
  • ekskursjoner;
  • varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer;

;

Deltidsstudentene vil få deltidstilpasset undervisning, men der det er mulig følger deltidsstudentene de samme forelesningene som heltidsstudentene.;Deltidsstudiet er basert på individuelt og gruppebasert arbeid og veiledning via internett gjennom bruk av asynkron og synkron kommunikasjon, som kombineres med inntil 3 campussamlinger pr. semester. Både praktiske og teoretiske studieformer vektlegges.;;

;

Pedagogisk praksis gjennomføres hovedsakelig i grupper, men det kan også legges til rette for individuelle løsninger. Praksis kan avvikles lokalt, under forutsetning av egnede praksissteder og kvalifiserte praksislærere. Praksis tilrettelegges for gjennomføring på deltid. Under praksis må studenter likevel tilpasse seg praksislæreres undervisningsdager. Veiledning og øvrig samarbeid mellom høgskole, praksislærer og student gjennomføres via videokonferanse.;

;

Den enkelte student er selv ansvarlig for å skaffe og vedlikeholde tilfredsstillende nettoppkopling (bredbånd), maskinvare (PC,;headset;og webkamera) og programvare. En oppdatert liste over tekniske minstekrav sendes ut i god tid før studiestart. Høgskolen kan gi support angående;kommunikasjonsprogramvaren. Dette er et supplement til annen teknisk support fra;bredbåndsleverandører;etc. Dette må den enkelte student;organisere selv.;;

Practical training

Praksisopplæringen;består av totalt 60 dager veiledet pedagogisk praksis i utdanningsinstitusjon og kunst/kultur institusjon.;Praksisopplæringen har felles emneplan.;OsloMet er ansvarlig for organisering av praksis, og Institutt for estetiske fag inngår samarbeid med egnede utdanningsinstitusjoner/kunst/kultur institusjoner. I 2. semester gjennomføres undervisningspraksis i grunnskole. I 3. og 4. semester gjennomføres undervisningspraksis i videregående skole eller det vil være mulig å ha;undervisningspraksis på folkehøgskoler, kulturskoler, ulike kulturarenaer og andre voksenpedagogiske miljøer.;Praksisperiodene er organisert i to fem-ukers perioder bestående av observasjon, undervisningspraksis/formidlingspraksis og muntlig praksisframlegg. Her kan det legges til rette for individuelle behov for deltidsstudenter. I tillegg gjennomføres praksisdager knyttet til;pedagogiske opplegg;for kunst/kultur/museumsformidling. Det bestemte antall praksisdager er absolutte og obligatoriske.;Praksis vurderes som bestått/ikke bestått.;;Ved ikke godkjent praksis gis det mulighet for å gjennomføre praksis på nytt en gang.;

Praksis 2. semester: Praksisfelt er grunnskole og;kunst-/kulturinstitusjoner

Praksis 3. og 4. semester: Praksisfelt er videregående skole og;kunst-/kulturinstitusjoner

;

Skikkethetsvurdering;

Lærerutdanningsinstitusjonen har ansvar for å vurdere om studenter som tar studiet som en del av Praktisk-pedagogisk utdanning er skikket for læreryrket. Studenter som viser liten evne til å mestre læreryrket, må så tidlig som mulig i utdanningen få vite hvordan de står i henhold til kravene om lærerskikkethet og eventuelt få råd og veiledning til å bedre disse forholdene, eller få råd om å avslutte utdanningen. Konkrete beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet.;

Skikkethetsvurderingen må bygge på en helhetsvurdering som omfatter både faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Forskrift;om skikkethetsvurdering i høyere utdanning;kan leses på;http://www.lovdata.no/for/sf/kd/kd-20060630-0859.html;

Internationalisation

I dette emnet vil studentene stifte kjennskap med regelverket og det velferdsrettslige system som er styrende for profesjonsutøvelsen i praksis. Studentene vil lære om barns rettigheter i samfunnet (velferdsrett), og i familien (barnerett), saksbehandlingsregler for offentlig forvaltning (alminnelig og spesiell forvaltningsrett), og hvordan man går frem når man skal løse rettslige spørsmål (rettskildelære og juridisk metode). Emnet inkluderer innføring i grunnleggende menneskerettigheter, og en innføring i barnevernrett.

Undervisningsspråk er norsk.

Work requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om juridisk metode og rettskildelære, maktfordeling og oppbyggingen av forvaltningen
  • har bred kunnskap om rettsprinsipper og grunnbegreper i velferdsretten
  • har bred kunnskap om reglene om barnets rett til medvirkning og selvbestemmelse
  • har bred kunnskap om reglene om taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett, og avvergingsplikt
  • har bred kunnskap om saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak
  • har bred kunnskap om barns rett til beskyttelse og omsorg etter FN’s barnekonvensjon, og andre velferdsrettigheter av særlig betydning for barn og unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner
  • har kunnskap om barnelovens regler om foreldreansvar, fast bosted og samvær
  • har kunnskap om barnevernslovens utvikling, og hovedinnhold

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og drøfte rettslige problemstillinger i henhold til juridisk metode
  • kan anvende saksbehandlingsregler i barnevernfaglig arbeid
  • kan ivareta barnets beste, barns - og foreldres rettssikkerhet, og andre rettsprinsipper i saksbehandlingen
  • kan bidra til å sikre at barn (og foreldre) får sine velferdsrettigheter oppfylt
  • kan samarbeide med ulike etater innenfor gjeldende regelverk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ivareta barnets og familiens rettigheter i møte velferdstjenestene, ut fra kunnskap om rettsreglenes betydning for det barnevernfaglige arbeidet.
  • kan presentere, dokumentere, og begrunne valg av saksbehandlingsskritt for å ivareta barn og familiers rettssikkerhet

Assessment

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og består av forelesninger og studentaktive opplegg knyttet til oppgaveløsning.

Other information

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell skoleeksamen på 5 timer.