EPN-V2

Norwegian as a Second Language for Teachers in Adult Education Programme description

Programme name, Norwegian
Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Videreutdanningen Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen skal bidra til å gi formell kompetanse til å undervise i norsk som andrespråk, i tråd med formålet i Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (Integreringsloven).

    Videreutdanningen skal gi lærerne økt innsikt i språkets form-, innholds- og bruksside samt et faglig grunnlag for didaktisk refleksjon og utvikling av kunnskap om andrespråkslæring og undervisning i andrespråk. Hensikten er å dyktiggjøre lærerne til å ta adekvate pedagogiske og metodiske avgjørelser som både vil anerkjenne andrespråksinnlærernes medbrakte kompetanse, bidra til at de oppøver kritisk holdning til egen språklig formidling og lære å bruke det norske språket som redskap for videre læring og utvikling.

  • Target group

    Målgruppen for studiet er lærere som underviser voksne andrespråksinnlærere i norsk etter læreplan i norsk for voksne innvandrere. Disse lærerne vil prioriteres ved opptak, men studiet vil også, ved ledig kapasitet, være åpent for lærere som underviser voksne innvandrere i norsk i grunnskolen/ Forberedende voksenopplæring (FVO), videregående opplæring, arbeidsmarkedsbedrifter, studieforbund, Kompetansepluss eller liknende.

  • Admission requirements

    Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert søker:

    Prioritet 1

    • Godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen
    • Ansettelse som lærer i norsk i voksenopplæringen, etter Læreplanen i norsk for voksne innvandrere.

    Prioritet 2 (ved ledig kapasitet etter prioritet 1)

    • Godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen
    • Lærer som underviser voksne innvandrere i norsk i grunnskolen/Forberedende voksenopplæring (FVO), videregående opplæring, arbeidsmarkedsbedrifter, studieforbund, Kompetansepluss eller liknende.

    Vitnemål og attest som bekrefter ansettelsesforholdet, må vedlegges.

    Søkere rangeres etter karakterpoeng i lærerutdanningen.

  • Learning outcomes

    Se emneplanen.

  • Content and structure

    Studiet omfatter følgende temaer/elementer:

    • Norsk språkstruktur og hvordan norsk språk er i sammenligning med andre språk
    • Sentrale kjennetegn ved andrespråkslæring og flerspråklighetsutvikling
    • Sosiale og menneskelige aspekter i andrespråkslæring, for eksempel motivasjon, holdninger, alder og liknende
    • Didaktikk knyttet til undervisning i norsk som andrespråk
    • Det europeiske rammeverket for språk, læreplan i norsk for voksne innvandrere og andre relevante styringsdokumenter

    Studietilbudet er på 30 studiepoeng og består av to emner på 15 studiepoeng hver. Emne 1 tilbys i høstsemesteret og emne 2 tilbys vårsemesteret. Studiet er samlingsbassert med en kombinasjon av fysiske og digitale samlinger. I hvert semester er det tre samlinger av to dagers varighet.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    1. semester

  • Teaching and learning methods

    Studiet består av samlinger som kombinerer forelesninger og andre pedagogiske arbeidsformer. Disse eksemplifiserer teorier i praksis og muliggjør studentaktive bidrag og refleksjoner over didaktiske valg knyttet til egen undervisning i norsk som andrespråk for voksne andrespråksinnlærere. Mellom samlingene forutsettes det at studentene arbeider selvstendig med teoretiske og didaktiske problemstillinger

  • Work requirements

    Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av 180 studiepoeng omfang og minst ett års relevant yrkespraksis innen fagområder hvor det er relevant med realkompetansevurdering.

    Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering. Kompetansen som vurderes er dokumentert utdanning samt erfaring med opplæring i og vurdering av arbeidslivs- og organisasjonskompetanse.

    Søkere som ikke har generell studiekompetanse må oppfylle følgende krav for å være kvalifisert realkompetansesøker:

    1. Søker må være 25 år eller eldre i opptaksåret og må dokumentere ett av følgende strekpunkter
    • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis
    • minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. ​

    2. Søker må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid.

    ​3. Søker må i tillegg ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene. Yrkespraksis og utdanning under dette punkt kommer i tillegg til yrkespraksis og utdanning nevnt under punkt 1.

    Søkere som har generell studiekompetanse må i tillegg ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.

  • Assessment

    Se emneplanen.

  • Other information

    Se emneplanen.