EPN-V2

Norwegian as a Second Language for Teachers in Adult Education Programme description

Programme name, Norwegian
Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Se emneplan.

Target group

None

Admission requirements

Individual written exam, 3 hours.

The exam result can be appealed.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har grunnleggende kunnskap om det norske språkets struktur i et kontrastivt perspektiv og med vekt på funksjonell språkbruk
  • har utvidet kunnskap om andrespråksteorier og teoretiske perspektiver på flerspråklighet
  • har bred kunnskap om kjennetegn ved ulike sjangre og teksttyper i samfunn og arbeidsliv
  • har bred kunnskap om andrespråksdidaktikk

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan implementere språklige og metaspråklige dimensjoner i den ordinære fagundervisningen
  • kan veilede elever i deres språkutvikling og tekstbruk
  • kan veilede elever om hvordan kultur, verdier, makt og stemmer realiseres gjennom ulike tekstlige modaliteter og praktiske arbeids- og livssituasjoner
  • kan vise hvordan språket brukes på en kvalifisert måte i arbeid og hverdagsliv
  • kan ta i bruk ulike språklige veiledningsstrategier i lesing, skriving og utvikling av muntlig kompetanse

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan gjennomføre og begrunne egne didaktiske valg i norskopplæringen av voksne andrespråksinnlærere
  • kan bidra til flerspråklige og flerkulturelle perspektiver i opplæringen
  • har bred kunnskap om og innsikt i voksnes andrespråkslæring og utvikling

Content and structure

Grade scale A-F.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

Teaching and learning methods

Studiet består av samlinger som kombinerer forelesninger og andre pedagogiske arbeidsformer. Disse eksemplifiserer teorier i praksis og muliggjør studentaktive bidrag og refleksjoner over didaktiske valg knyttet til egen undervisning i norsk som andrespråk for voksne andrespråksinnlærere. Mellom samlingene forutsettes det at studentene arbeider selvstendig med teoretiske og didaktiske problemstillinger

Work requirements

Sergiy Denysov

Assessment

The course builds on Mathematics 1000 and Mathematics 2000 (all study programs), but is independent of Mathematics 3000 and can therefore be taken in the 4th semester if the rest of the study portfolio allows for this.

Other information

Ordinary differential equations with variable coefficients

Laplace transforms

Fourier series

Partial differential equations