Programplaner og emneplaner - Student
Norwegian as a Second Language for Teachers in Adult Education Programme description
- Programme name, Norwegian
- Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Se emneplan.
Target group
None
Admission requirements
Individual written exam, 3 hours.
The exam result can be appealed.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har grunnleggende kunnskap om det norske språkets struktur i et kontrastivt perspektiv og med vekt på funksjonell språkbruk
- har utvidet kunnskap om andrespråksteorier og teoretiske perspektiver på flerspråklighet
- har bred kunnskap om kjennetegn ved ulike sjangre og teksttyper i samfunn og arbeidsliv
- har bred kunnskap om andrespråksdidaktikk
Ferdigheter
Kandidaten
- kan implementere språklige og metaspråklige dimensjoner i den ordinære fagundervisningen
- kan veilede elever i deres språkutvikling og tekstbruk
- kan veilede elever om hvordan kultur, verdier, makt og stemmer realiseres gjennom ulike tekstlige modaliteter og praktiske arbeids- og livssituasjoner
- kan vise hvordan språket brukes på en kvalifisert måte i arbeid og hverdagsliv
- kan ta i bruk ulike språklige veiledningsstrategier i lesing, skriving og utvikling av muntlig kompetanse
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan gjennomføre og begrunne egne didaktiske valg i norskopplæringen av voksne andrespråksinnlærere
- kan bidra til flerspråklige og flerkulturelle perspektiver i opplæringen
- har bred kunnskap om og innsikt i voksnes andrespråkslæring og utvikling
Teaching and learning methods
Studiet består av samlinger som kombinerer forelesninger og andre pedagogiske arbeidsformer. Disse eksemplifiserer teorier i praksis og muliggjør studentaktive bidrag og refleksjoner over didaktiske valg knyttet til egen undervisning i norsk som andrespråk for voksne andrespråksinnlærere. Mellom samlingene forutsettes det at studentene arbeider selvstendig med teoretiske og didaktiske problemstillinger
Work requirements
Sergiy Denysov
Assessment
The course builds on Mathematics 1000 and Mathematics 2000 (all study programs), but is independent of Mathematics 3000 and can therefore be taken in the 4th semester if the rest of the study portfolio allows for this.
Other information
Ordinary differential equations with variable coefficients
Laplace transforms
Fourier series
Partial differential equations