EPN-V2

NOAN6100 Basic Language Competence Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende språkkompetanse
Study programme
Norwegian as a Second Language for Teachers in Adult Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir grunnleggende opplæring i norsk som andrespråk og språk i bruk med vekt på funksjonell og formell grammatikk på ulike nivåer i tekst, fra ordlæring til tekstforming i et bredere språktypologisk perspektiv.

Språkbruk og språkforståelse som sosial praksis er et overordnet perspektiv. Lesing, skriving og muntlig kommunikasjon kombineres i emnet/studiet.

Emnet innledes med en kort presentasjon av kompetansebehov knyttet til kommunikasjon og språkkompetanse i opplæring og yrkesliv relatert til Det europeisk rammeverk for språk (CEFR) og til styringsdokumenter for opplæring av voksne andrespråksinnlærere i norsk kontekst.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om norsk grammatikk og språkstruktur i et andrespråksperspektiv
  • har utvidet kunnskap om oppbygging av tekstlige nivåer
  • har utvidet kunnskap om ulike sjangre og teksttyper
  • har kunnskap om språktypologi og global og kontrastiv grammatikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammenligne språklige strukturer i et globalt perspektiv
  • kan gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkslelever
  • kan analysere lærebøker og elevtekster, og bruke det til å planlegge egen undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • har en overordnet forståelse av hvordan språklige uttrykk og form har sammenheng med tekstformål, målgruppe og kontekst
  • har innsikt i hvordan valg av ulike språkstrukturer og språklige uttrykk i tekster, muntlig og skriftlig fungerer, og hva de er egnet til å uttrykke.

Content

Sentrale temaer vil være:

  • Språkstruktur og tekstkultur i et kontrastivt perspektiv
  • Informasjonsstruktur på ulike tekstnivåer i muntlige og skriftlige tekster
  • Setninger og setningsoppbygging
  • Orddanning og ordlæring i muntlige og skriftlige tekster
  • Tekststruktur, tekstforming og tekstsammenheng i muntlige og skriftlige tekster

Teaching and learning methods

Samlingene er en kombinasjon av digitale samlinger og asynkron læringsform. Samlingene baseres på forelesninger med innslag av studentaktive arbeidsmåter.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:

  • Individuell skriftlig oppgave der studentene skal vurdere og analysere en selvvalgt læreboktekst på alle lingvisktiske nivåer. Omfang 1 000 ord +/- 10 %
  • Individuell presentasjon av en konstruksjon eller språkstruktur i norsk i et kontrastivt perspektiv mo et annet selvvalgt språk. Presenteres for medstudenter på samling. Omfang 10-15 minutter
  • Gruppeoppgave (3-4 studenter) der studentene jobber med og presenterer en mellomspråksanalyse av en elevtekst. Presentasjonens varighet 10-15 minutter per gruppe.

Hensikten med arbeidskravet er å øke studentenes lingvistiske forståelse, gi dem trening i egen lesing på de ulike lingvistiske nivåene samt mulighet til å anvende sin teoretiske kunnskap om språkstrukturer og tekstlige nivåer i møte med konkrete tekster som er relaterte til deres undervisningspraksis. I tillegg vil studentene kunne få øve seg på muntlig fremstilling av fagkunnskap og identifisering av ulike språklige kjennetegn i både målspråks- og mellomspråkstekster, på fonologisk, morfologisk, leksikalsk, syntaktisk og tekstuelt nivå.

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet til én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Assessment

Individuell muntlig eksamen. Omfang 20-30 minutter (inklusive forberedelser) per student.

På eksamensdagen trekker studenten en tekst som danner grunnlag for muntlig eksamen

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått gjennomføres det ny muntlig eksamen og det trekkes nytt tema
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitetet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.