Programplaner og emneplaner - Student
NOAN6100 Basic Language Competence Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende språkkompetanse
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet gir grunnleggende opplæring i norsk som andrespråk og språk i bruk med vekt på funksjonell og formell grammatikk på ulike nivåer i tekst, fra ordlæring til tekstforming i et bredere språktypologisk perspektiv.
Språkbruk og språkforståelse som sosial praksis er et overordnet perspektiv. Lesing, skriving og muntlig kommunikasjon kombineres i emnet/studiet.
Emnet innledes med en kort presentasjon av kompetansebehov knyttet til kommunikasjon og språkkompetanse i opplæring og yrkesliv relatert til Det europeisk rammeverk for språk (CEFR) og til styringsdokumenter for opplæring av voksne andrespråksinnlærere i norsk kontekst.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om norsk grammatikk og språkstruktur i et andrespråksperspektiv
- har utvidet kunnskap om oppbygging av tekstlige nivåer
- har utvidet kunnskap om ulike sjangre og teksttyper
- har kunnskap om språktypologi og global og kontrastiv grammatikk
Ferdigheter
Studenten
- kan sammenligne språklige strukturer i et globalt perspektiv
- kan gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkslelever
- kan analysere lærebøker og elevtekster, og bruke det til å planlegge egen undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- har en overordnet forståelse av hvordan språklige uttrykk og form har sammenheng med tekstformål, målgruppe og kontekst
- har innsikt i hvordan valg av ulike språkstrukturer og språklige uttrykk i tekster, muntlig og skriftlig fungerer, og hva de er egnet til å uttrykke.
-
Content
MAVIT4050 Theory of Science and Research Methods, 10 ECTS credits or equivalent. MAVIT4060 Qualitative and Quantitative Research Methodology, 10 ECTS credits.
-
Teaching and learning methods
The course will use varied, student-active work methods. The teaching will be given digital and physical, in addition to blended learning with seminars on campus during the course. Work and teaching methods include digital and physical lectures, individual literature studies and written work, oral presentations, group discussions and supervision. Up to two hours of guidance is given on the project description.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:
- Individuell skriftlig oppgave der studentene skal vurdere og analysere en selvvalgt læreboktekst på alle lingvisktiske nivåer. Omfang 1 000 ord +/- 10 %
- Individuell presentasjon av en konstruksjon eller språkstruktur i norsk i et kontrastivt perspektiv mo et annet selvvalgt språk. Presenteres for medstudenter på samling. Omfang 10-15 minutter
- Gruppeoppgave (3-4 studenter) der studentene jobber med og presenterer en mellomspråksanalyse av en elevtekst. Presentasjonens varighet 10-15 minutter per gruppe.
Hensikten med arbeidskravet er å øke studentenes lingvistiske forståelse, gi dem trening i egen lesing på de ulike lingvistiske nivåene samt mulighet til å anvende sin teoretiske kunnskap om språkstrukturer og tekstlige nivåer i møte med konkrete tekster som er relaterte til deres undervisningspraksis. I tillegg vil studentene kunne få øve seg på muntlig fremstilling av fagkunnskap og identifisering av ulike språklige kjennetegn i både målspråks- og mellomspråkstekster, på fonologisk, morfologisk, leksikalsk, syntaktisk og tekstuelt nivå.
Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet til én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.
-
Assessment
A project examination in the form of a project description for the student's master’s thesis, individual or in groups, depending on whether the thesis will be written individually or in a group. Scope: 3,000 words (+/- 20%). For group assignments, one overall grade is awarded for the whole group.
Resit examination: If the student fails the assignment, he/she will be given opportunity to submit a reworked version.
If the course is taught in English, students can also choose to write/conduct the examination in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).
-
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
-
Grading scale
Pass/fail.
-
Examiners
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.