EPN-V2

One Year Programme in Migration and Integration Management Programme description

Programme name, Norwegian
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning
Valid from
2022 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Det legges opp til en kombinasjon av teoretiske studier og refleksjon, kombinert med praktisk øvelse. Det forutsettes at deltakerne holder framlegg om temaer i emnet, knyttet til kurslitteraturen og/eller egne erfaringer. Deltakerne skal bidra til egen og andres læring gjennom å være forberedt, delta aktivt på samlingene og gi hverandre kommentarer på notater som skrives mellom samlingene.

Praksis

Det gjennomføres miniprosjekter knyttet til egen undervisning før/mellom samlingene. Informasjon om miniprosjektene gis i god tid før samlingene. Observasjon og veiledning av hverandres undervisning inngår som en praksiskomponent i emnet i form av besøk i hverandres undervisning (kollegaveiledning). Kollegaveiledningsarbeidet foregår i tverrfaglige grupper på 4-5 deltakere. Gruppen jobber sammen gjennom hele semesteret, og hver av deltakerne velger en undervisningsøkt (for eksempel forelesning, seminarundervisning, veiledning) der resten av gruppen inviteres inn som observatører.

Innleveringer

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente innleveringer og deltakelse på samlinger.

I forkant av hver samling fullfører deltakerne 1-3 oppgaver, som leveres på Canvas til fastsatte frister. Innleveringene danner grunnlag for vesentlige deler av arbeidet på samlingene. Detaljert informasjon om innleveringene blir publisert i Canvas. I tillegg skal det leveres en grupperapport fra kollegaveiledningsarbeidet.

For å få emnet godkjent må deltakerne ha deltatt på minst 80 prosent av samlingene, samt ha dokumentert pedagogisk basiskompetanse gjennom innleveringer, kollegaveiledning og et selvvalgt prosjektarbeid som leder til en avsluttende prosjektrapport. Det er obligatorisk å delta på hele første samling.

Fravær fra en samling fritar ikke fra innleveringer knyttet til tema for samlingen. I tilfelle en deltaker er fraværende fra en hel samling (og dermed en innholdskomponent i emnet) må arbeidet med denne komponenten dokumenteres særegent i form av et notat der en problemstilling innen temaet drøftes i lys av kurslitteraturen.

Target group

Avsluttende vurdering består av to deler:

  1. Pedagogisk profileringsdokument (4-6 sider, individuell innlevering). I profileringsdokumentet skal studenten beskrive og begrunne din tilnærming til undervisning, læring og vurdering. Notatet utarbeides med referanse til relevant forskningslitteratur og til egen praksis, og med utgangspunkt i ditt konkrete fagområde/profesjonsfelt. I dokumentet skal du også legge vekt på:

o studenters læring og framtidige profesjonelle praksiso utvikling av egen undervisningo kollegial involveringo en forskende tilnærming

  1. Faglig rapport. I denne innleveringen skal studenten presentere og analysere (en) utfordring(er) knyttet til undervisning, læring og vurdering i høyere utdanning. Velg gjerne et spørsmål/en utfordring som er relevant for eget fagområde/ egen undervisning. Omfang: 2800-3300 ord (eksl. litteraturliste) dersom man skriver alene - 5000-6500 ord dersom man samarbeider i gruppe.

Frist for innlevering: . Senest 2 uker etter siste samling.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen: Alle.

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan tilbys som individuell eksamen.

Klageadgang

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Vurderingsuttrykk

Bestått – Ikke bestått.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det pedagogiske profileringsdokumentet og den faglige rapporten vurderes samlet til bestått eller ikke bestått. Dersom ett av arbeidene vurderes til ikke bestått avlegges ny eksamen i denne delen. For å gå opp til eksamen må alle innleveringene være gjennomført.

Tilsynssensor

Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Admission requirements

Emnet har følgende fire, brede innholdskomponenter:

  1. Studenters læring – perspektiver og praktisk tilrettelegging. Ulike undervisningsformer. Underviserrollen.
  2. Planlegging og gjennomføring av undervisning i høyere utdanning. Fagforskjeller og –likheter i læring og undervisning. Læringsutbyttebeskrivelser og kvalifikasjonsrammeverk.
  3. Vurdering, tilbakemeldinger og veiledning. Studentevaluering av utdanning.
  4. Profesjonskunnskap, profesjonsutdanninger og profesjonalisering. Sammenhenger mellom ulike kunnskapsformer i utdanningsprogrammer.

Learning outcomes

En kandidat med fullført årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning har følgende læringsutbytte:

Kunnskap;

Kandidaten har;

  • innsikt i migrasjon i et historisk, kulturelt, sosiologisk og økonomiske perspektiv
  • kunnskap om migrasjon og integrering av ulike grupper innvandrere
  • forståelse for utfordringer og mulige målkonflikter i migrasjonspolitikken
  • kunnskap om juridiske begreper og prinsipper knyttet til innvandringslovgivning/-regulering
  • kunnskap om virkningen av ulike integrasjonstiltak

Ferdigheter;

Kandidaten

  • kan anvende relevant akademisk kunnskap på praktiske problemer knyttet til integrasjonsforvaltning
  • har juridisk og organisatorisk forståelse av migrasjons- og integrasjonsforvaltningen
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser problemstillinger knyttet til migrasjons- og integrasjonsarbeidet

Generell kompetanse

Kandidaten;

  • har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger ved integrasjon og migrasjonsarbeid
  • kan selvstendig planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver, i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan bidra til utvikling av god praksis i integrasjonsarbeidet

Content and structure

Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning er et fulltidsstudium og består av emner tilsvarende 60 studiepoeng.;

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Undervisningen i det enkelte emnet går over hele eller deler av semesteret.

Undervisningsformen er en kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppearbeid, ulike skriftlige arbeider og presentasjoner.

Studentenes ansvar for egen læring forutsetter aktiv deltakelse. I studiet blir det i tillegg til forelesninger benyttet ulike studentaktive læringsformer som skriftlige oppgaver, gruppearbeid, muntlig framføring, seminarer etc.;

Practical training

Det er ikke praksis i studiet.;

Internationalisation

På grunn av studiets varighet åpnes det ikke for å ta deler av studiet ved en utenlandsk utdanningsinstitusjon.

To;av emnene vil i sin helhet bli undervist på engelsk, som dermed åpner for innvekslingsstudenter.

Work requirements

Alle arbeidskrav, fastsatt i den enkelte emneplan, må være godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes av emneansvarlig ved oppstart.;

Skriftlige arbeidskrav blir vurdert av en faglærer. Studenten får skriftlig og/eller muntlig tilbakemelding på arbeidskravet. Ved ikke godkjent arbeidskrav gis studenten mulighet til å forbedre arbeidskravet innen en fastsatt frist. Dersom det foreligger særlige grunner kan en student etter søknad gis utsettelse på innlevering av arbeidskravet. Studenter som ikke har fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav, har ikke rett til å avlegge eksamen. Når en oppgave ikke godkjennes vil faglærer gi en skriftlig eller muntlig tilbakemelding om hva som bør forbedres. Studenten får så mulighet til å levere på ny innen en gitt frist.

Når det i et arbeidskrav stilles krav om deltakelse i et gruppearbeid, skal gruppen bekrefte at de enkelte medlemmene har fylt dette kravet gjennom en skriftlig erklæring som leveres sammen med arbeidskravet. Samme prosedyre gjelder ved underkjenning av gruppearbeidskrav som ved individuelle arbeidskrav.

Assessment

Vurderingsformene i studiet varierer fra emne til emne, og er enten hjemmeeksamen eller skoleeksamen.

Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor.

Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Alle emner har graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått.