Programplaner og emneplaner - Student
MINF6100 Nation, State, and the Multi-national Society Course description
- Course name in Norwegian
- Nasjon, stat og det flernasjonale samfunn
- Study programme
-
One Year Programme in Migration and Integration ManagementOne Year Programme in Organisation and Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bestått VERN1400/VERND1400/VERNL1400
Godkjente arbeidskrav i VERN2110/VERND2110/VERNL2110
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- kan redegjøre for nødvendigheten av å skille mellom mål og tiltak
- kan forklare målhierarkier og redegjør for kriterier for prioritering av mål
- kan redegjøre for og begrunner ulike former for innen deltaker design (N=1 design)
- har kunnskap om evalueringskriterier og -metoder
- kan redegjøre for ulike parters ansvar i en forsvarlig planprosess
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjennomføre en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med vekt på brukers ønsker og selvbestemmelse
- kan redegjøre for og diskutere etiske problemstillinger knyttet til planlegging av tiltak
- kan operasjonalisere generelle mål til spesifikke mål
- kan beskrive og gjennomføre konsekvensanalyser i en opplærings- eller omsorgsarbeid
- kan foreslå, begrunne og gjennomføre valg av design med utgangspunkt i informasjon om atferd og miljøvariabler i casebeskrivelser
- kan planlegge og begrunne valg av design og gjennomfører endring av egen atferd
Generell kompetanse
Studenten:
- kan beskrive prinsippene innenfor internkontroll og kvalitetssikring
- har innsikt i kravene til dokumentasjon og journalføring som ligger i lovgivningen
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om sammenhengen nasjon, stat og integrasjonsproblematikk
- innblikk i motiver for forskjellige oppfatninger av grenser og grensetrekning
- innsikt i sammenhengen mellom nye minoritetskulturer og den opprinnelige majoritetskultur
- forståelse for debatten om integrasjon, parallellsamfunn og «Leitkultur»
Ferdigheter
Studenten
- kan argumentere for forskjellige syn på nasjon, nasjonsdannelse og stat
- har evne til å se forskjellige sider og praksiser i utførelsen av statlige grenseregimer
- har kompetanse til å se utfordringer og muligheter knyttet til nye befolkningssammensetninger og den demokratiske samtalen
;
Generell kompetanse
Studenten
- forstår betydningen av den enkeltes identitet knyttet til nasjon
- forstår politiske og etiske konsekvenser av stat og grenser
- forstår migrasjonens sosiale og kulturelle virkninger i det flernasjonale samfunn
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- presentasjon av caseanalyse i gruppe
- presentasjon av forslag til målvalgs- og opplæringsplan
- presentasjon av caseanalyse, målvalgs- og opplæringsplan i plenum, gruppevis fremlegg
- individuell presentasjon av selvendringsprosjekt i liten gruppe
Course requirements
Hjemmeeksamen 1 uke, individuell, omfang inntil 3200 ord
Ved ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, 1 uke, individuell, omfang inntil 3200 ord
Assessment
Alle
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F
Grading scale
To sensorer
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Pål Veiden