EPN-V2

MINF6100 Nation, State, and the Multi-national Society Course description

Course name in Norwegian
Nasjon, stat og det flernasjonale samfunn
Study programme
One Year Programme in Migration and Integration Management
One Year Programme in Organisation and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Bestått VERN1400/VERND1400/VERNL1400

Godkjente arbeidskrav i VERN2110/VERND2110/VERNL2110

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • kan redegjøre for nødvendigheten av å skille mellom mål og tiltak
  • kan forklare målhierarkier og redegjør for kriterier for prioritering av mål
  • kan redegjøre for og begrunner ulike former for innen deltaker design (N=1 design)
  • har kunnskap om evalueringskriterier og -metoder
  • kan redegjøre for ulike parters ansvar i en forsvarlig planprosess

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjennomføre en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med vekt på brukers ønsker og selvbestemmelse
  • kan redegjøre for og diskutere etiske problemstillinger knyttet til planlegging av tiltak
  • kan operasjonalisere generelle mål til spesifikke mål
  • kan beskrive og gjennomføre konsekvensanalyser i en opplærings- eller omsorgsarbeid
  • kan foreslå, begrunne og gjennomføre valg av design med utgangspunkt i informasjon om atferd og miljøvariabler i casebeskrivelser
  • kan planlegge og begrunne valg av design og gjennomfører endring av egen atferd

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan beskrive prinsippene innenfor internkontroll og kvalitetssikring
  • har innsikt i kravene til dokumentasjon og journalføring som ligger i lovgivningen

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sammenhengen nasjon, stat og integrasjonsproblematikk
  • innblikk i motiver for forskjellige oppfatninger av grenser og grensetrekning
  • innsikt i sammenhengen mellom nye minoritetskulturer og den opprinnelige majoritetskultur
  • forståelse for debatten om integrasjon, parallellsamfunn og «Leitkultur»

Ferdigheter

Studenten

  • kan argumentere for forskjellige syn på nasjon, nasjonsdannelse og stat
  • har evne til å se forskjellige sider og praksiser i utførelsen av statlige grenseregimer
  • har kompetanse til å se utfordringer og muligheter knyttet til nye befolkningssammensetninger og den demokratiske samtalen

;

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår betydningen av den enkeltes identitet knyttet til nasjon
  • forstår politiske og etiske konsekvenser av stat og grenser
  • forstår migrasjonens sosiale og kulturelle virkninger i det flernasjonale samfunn

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • presentasjon av caseanalyse i gruppe
  • presentasjon av forslag til målvalgs- og opplæringsplan
  • presentasjon av caseanalyse, målvalgs- og opplæringsplan i plenum, gruppevis fremlegg
  • individuell presentasjon av selvendringsprosjekt i liten gruppe

Course requirements

Hjemmeeksamen 1 uke, individuell, omfang inntil 3200 ord

Ved ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, 1 uke, individuell, omfang inntil 3200 ord

Assessment

Alle

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F

Grading scale

To sensorer

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Pål Veiden