Programplaner og emneplaner - Student
Teacher Specialist in Health and Social Care Studies Programme description
- Programme name, Norwegian
- Lærerspesialistutdanning i helse- og oppvekstfag
- Valid from
- 2021 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Lærerspesialistutdanning i helse- og oppvekstfag skal kvalifisere til å bli lærerspesialist og inneholder både en faglig og didaktisk bredde og fordypning, samt kompetanse knyttet til organisasjonsutvikling og innovasjon. Dette skal sette studentene i stand til å bidra med å utvikle skolen som en kollektiv, lærende organisasjon og styrke egen undervisnings- og veiledningspraksis. For å gjøre studiet relevant for studentene vektlegges også tett samarbeid med praksisfeltet.
Studietilbudet er en videreutdanning på mastergradsnivå som kan inngå som del av master i yrkespedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Interesserte som ønsker at det skal kunne inngå som del av dette masterstudiet må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for masterstudiet i yrkespedagogikk. Etter opptak på masterstudiet kan det søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomførte og beståtte emner. Søknad om fritak vurderes individuelt.
Studiet er organisert som et deltidsstudium over fire semestre med samlinger på campus og samlinger på nett, og inneholder fem emner.
Target group
Yrkesfaglærere med yrkesfaglærerutdanning eller praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag, som underviser ved utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag. Det er ønskelig at studentene er tilknyttet en skole/arbeidsplass som kan benyttes som del av sin læringsarena.
Admission requirements
Det er fire ulike former for yrkes- eller profesjonsfaglig bakgrunn som gir grunnlag for opptak:
- fullført treårig yrkesfaglærerutdanning (bachelorgrad) innen fagområdet helse- og oppvekstfag
- fagbrev + 4 års praksis i faget + 2 års yrkesteoretisk utdanning + ettårig PPU for yrkesfag
- annen 3-årig yrkes- eller profesjonsrettet bachelorutdanning, eller annet yrkes- eller profesjonsrettet utdanningsløp tilsvarende bachelornivå innen helse- og oppveksfag + ettårig PPU for yrkesfag.
- realkompetanse, vurdering av utdanning og erfaring som tilsvarer opptakskravet. Kompetanse som vurderes er kortere eller lengre utdanning på ulike nivåer, og dokumentert erfaring med opplæring og/eller praksis i virksomheter i arbeidslivet.
Learning outcomes
Studiet skal kvalifisere studentene til å ha en pådriverrolle i arbeidet med å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet og utvikle skolen som lærende organisasjon. Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Kandidaten:
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet ledelse-, organisasjon og medvirkning (LOM) og spesialisert innsikt i organisasjonslæring
- kan anvende kunnskap på nye områder innen helse- og oppfekstfaget
- har inngående kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
- har avansert kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av yrkesfagene
- har inngående kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
- har avansert kunnskap om læring og yrkesdidaktikk
- kan analysere yrkesdidaktiske problemstillinger med utgangspunkt i nyere forskning på feltet og aktuell læringsteori
- har inngående kunnskap om psykologi innefor tjenesteyting i helse- og oppvekstyrker
- har avansert kunnskap om utvikling og endring i helse- og oppvekstyrkene
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan analysere aktuelle teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor kollektiv læring og kompetanseutvikling på arbeidsplassen/skolen
- har ferdigheter i systematisk kunnskapsutvikling basert på erfaringer fra organisasjonspraksis, arbeid og yrkesutøvelse
- kan analysere aktuelle teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak
- kan bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid i sin ledelse av innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer digitalt, muntlig og skriftlig
- kan analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid på egen arbeidsplass/skole
- kan vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
- kan anvende kunnskap om psykologi i kommunikasjon og i bruk av mestringsstrategier
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan analysere og drøfte samfunnsmessige utviklingstrekk som danner grunnlag for å styrke satsingen på livslang læring og kompetanseutvikling med arbeidsplassen og praktisk yrkeserfaring som arena
- har kompetanse i forskningsmetode og kunnskapsteori for å oppnå kunnskapsutvikling og læring
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser
- kan bidra til utvikling av læringsmiljø blant kollegaer og elever
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovasjonspedagogikk og læringsledelse
- kan analysere, vurdere og videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til elevenes ulike læringsbehov, nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse
- kan etablere og videreutvikle samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv
- kan gjennomføre og begrunne forskningsbasert evaluering av pedagogisk virksomhet og bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser på egen arbeidsplass/skole
- kan anvende verktøy og metoder som styrker den enkeltes mestringstro, som lærer, elev eller kollega
Content and structure
Studiet består av 60 studiepoeng og gjennomføres på deltid over fire semestre. Hvert semester har tre fellessamlinger på campus og to nettbaserte samlinger. Studentene gjennomfører arbeidskrav mellom samlingene. Arbeidskravenes fokus er å forske på egen arbeidsplass/skole gjennom konkrete utviklingsprosjekter som studentene skal planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere.
Studiet består av fem emner, hvor tre av dem er på 10 studiepoeng og to på 15 studiepoeng:
- Første semester: Yrkesdidaktikk og tilpasset opplæring til elevenes ulike yrkes- og utdanningsplaner, 10 studiepoeng
- Andre semester: Innovasjonsprosesser og læringsledelse i yrkesfag, 10 studiepoeng
- Andre semester: Spesialisering i organisasjonslæring, 10 studiepoeng
- Tredje semester: Kvalitetsutvikling gjennom veiledning, vurdering og dokumentasjonsarbeid, 15 studiepoeng
- Fjerde semester: Yrkesfaglig fordypning, psykologi og utvikling i helse- og oppvekstyrker, 15 studiepoeng
Som det framgår avlegges eksamen i 10 studiepoeng første semester, i andre semester avlegges 20 studiepoeng, i tredje og fjerde semester avlegges det 15 studiepoeng hver.
Faglige innholdsmomenter som er gjennomgående i hele studiet
- Læringsledelse individuelt og i team
- Aksjonsforskning
- Skoleutvikling
- Veiledning
- Kollektiv profesjonsutvikling på egen arbeidsplass/skole
Grunnleggende fokusområder i studiet
- Praksisbasert og virkelighetsnær videreutdanning basert på studentens egen skole/arbeidsplass virksomhet, dens planer og organisering
- Veilederrollen i forhold til både elever og kolleger
- Yrkesretting, interesse- og yrkesdifferensiering
- Ledelse av entreprenørielle prosesser
- Nytenking og innovasjonsprosesser
- Forskningsbasert evaluering av pedagogisk virksomhet
1st year of study
1. semester
2nd year of study
Teaching and learning methods
Studiet organiseres på deltid og er samlings- og nettbasert. Det legges vekt på oppgave- og prosessorientering, prosjekt- og utviklingsarbeid, deltakermedvirkning og erfaringslæring.
På samlingene legges det opp til en kollektiv læringsprosess. Introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppearbeid og erfaringsdeling med refleksjon er i fokus. I tillegg kommer det systematiske og praktiske arbeid med læring og utvikling på egen skole, som må organiseres opp og integreres i det daglige arbeidet. Mellom samlingene forutsettes det at studentene deltar på nettbasert samhandling.
Work requirements
Programplanen gjelder for studieåret 2018-2019.
Har du kunstfaglig utdanning eller bakgrunn fra kreative fagområder og ønsker å utvikle dine karrieremuligheter innen kunst- og kulturfeltet? Det finnes i dag et stort utdanningstilbud innen kreative fagområder. En utfordring er å omsette dette i en yrkeskarriere der du overlever økonomisk og samtidig oppnår dine faglige og kreative mål i henhold til dine ambisjoner - enten du ønsker å starte egen virksomhet eller ønsker å jobbe i eksisterende institusjoner og organisasjoner som prosjektleder, produsent eller leder på ulike nivåer.
Studiet i kulturledelse er et årsstudium som henvender seg til personer som har bakgrunn fra kunstfaglige og kreative fagområder, og som ønsker å utvikle sin kompetanse innen kulturledelse. Kulturledelse består av mange ulike fagområder, og studiet består av fag og emner som er grunnleggende for den som vil organisere og lede egen virksomhet, eller ønsker å jobbe i organisasjoner og institusjoner innen kunst- og kulturfeltet.
Assessment
Studiets målgruppe er personer med minimum bachelorgrad (180 studiepoeng) eller tilsvarende realkompetanse fra kunst- og kulturfeltet eller kreative fagområder. Det forutsettes at søkere har kunstfaglig kompetanse/erfaring fra før og ønsker å komplettere sin kompetanse for å kunne jobbe innen kunst- og kulturfeltet og kreative næringer - som eksempelvis prosjektleder, produsent eller leder på ulike nivåer - eller for å kunne starte og drive sin egen virksomhet.
Other information
Godkjent av prodekan for studier LUIDato 01.02.2018
Endringer godkjent av prodekan for studier 23. mai og 4. juni 2019Gjeldende fra høstsemesteret 2019