EPN

Advanced Course in Physiotherapy for Children Programme description

Programme name, Norwegian
Videreutdanning i fysioterapi for barn
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Videreutdanningsstudiet i fysioterapi for barn er et viktig bidrag til den offentlige satsningen på mer systematisk, effektiv og kunnskapsbasert fysioterapi og habilitering. Fysioterapeuter har sentral plass både i helsetjenesten for barn med spesielle behov innen primærhelsetjenesten i kommunene og i statlige regionale habiliteringsteam innen spesialisthelsetjenesten. Begge tjenestenivåer har krevende oppgaver som fordrer spesialkompetanse i barnefysioterapi.

Barn defineres som aldersgruppen 0-18 år. Fysioterapi fokuserer på barns helse og utfordringer knyttet til bevegelse og funksjon. Målet er å fremme barnets selvstendighet og deltakelse i dagliglivet. Fysioterapitjenesten for barn blir i stadig større grad forankret i en familiesentrert tilnærming til tjenesteyting. Gjennom å drøfte forskning og teori med erfaring fra praksisfeltet vil studentene gis mulighet til å kvalitetssikre og implementere ny praksis.

Studiet går på deltid over ett år og tilsvarer ett semesters fulltidsstudium. Studieåret er på ca. 40 uker, og det forventes en samlet studieinnsats på 20 timer pr uke. Bestått studium gir 30 studiepoeng.

Studiet er hjemlet i Lov om universiteter og høgskoler og Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Informasjon om utdanningen

Godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for helsefag 11.04.2012.

Endringer vedtatt av prodekan ved Fakultet for helsefag 24.05.2016.

Siste endringer vedtatt av prodekan ved Fakultet for helsefag 09.03.2018.

Gjelder for kull 2018.

Target group

Målgruppen er fysioterapeuter som ønsker spesialkompetanse i arbeid med barn i alderen 0-18 år.

Admission requirements

Søkere må ha offentlig godkjenning som fysioterapeut i Norge. Det forutsettes at studentene har tilgang til fysioterapifaglig arbeid med barn under studiet slik at de skal kunne utføre øvingsoppgaver.

Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, rangeres søkerne etter oppnådde konkurransepoeng. Konkurransepoeng er summen av karakterpoeng fra fysioterapeutstudiet, tilleggspoeng for relevant høyere utdanning utover minstekravet og tilleggspoeng for praksis. Det vises til Forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, uttrykt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap       

Studenten har

  • inngående kunnskap om eksisterende teorier, modeller og strategier for vurderinger og tiltak i fysioterapi for barn med problemer relatert til bevegelse og funksjon

  • inngående kunnskap om psykologisk og sosial teori for å analysere faktorer som kan fremme og hemme barns bevegelse, funksjon, sosial deltakelse, helse og livskvalitet

  • kunnskap om familiesentrert tilnærming og betydningen av nettverk og omgivelser.

Ferdighet

Studenten kan

  • anvende kunnskap om biologiske, psykologiske og sosiale forhold for å fremme utvikling, læring og barns deltakelse

  • drøfte ulike faglige, metodiske og etiske forhold som har betydning for barnefysioterapipraksis

  • anvende kunnskap om betydningen av familiesamarbeid for tjenesteyting

  • integrere forskningsbasert kunnskap med klinisk erfaring, barnets og familiens preferanser og kontekstuelle faktorer.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere etiske dilemmaer ved vurdering, intervensjon og evaluering i fysioterapi for barn

  • veilede, diskutere og samarbeide med pasienter og pårørende om faglige problemstillinger

  • formidle faglige spørsmål, analyser, forskningsresultater og konklusjoner innen fagfeltet barnefysioterapi til spesialister og ikke-spesialister

  • utfordre og drøfte tradisjonelle kliniske tilnærminger.

Læringsutbyttene er konkretisert i form av læringsutbytte for hvert av de to emnene.

Content and structure

FYSBA6010 avsluttes med eksamen før emne FYSBA6110 starter.

Undervisningen er organisert i fem fellessamlinger à ca. én ukes varighet. FYSBA6010 har fire samlinger, mens FYSBA6110 har én. Samlingene er jevnt fordelt over året. Hvert emne avsluttes med eksamen.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

Teaching and learning methods

På samlingene veksles det mellom forelesninger, seminarer og veiledet gruppearbeid. Mellomperiodene brukes til arbeidsoppgaver som må gjøres i det kliniske feltet, selvstudier, studentsamarbeid og likemannsvurdering.

Et viktig redskap for læringen er arbeid med praksisrelaterte problemstillinger som utgangspunkt for fordypning i fagstoff fra fellessamlingene, både som individuelt arbeid og som samarbeid.

Studentene skal produsere videoopptak av praksissituasjoner som bringes tilbake for analyse og refleksjon i fellessamlingene.

Faglærer og medstudenter gir tilbakemeldinger på oppgaver.

Work requirements

Obligatorisk tilstedeværelse regnes som arbeidskrav. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i enkelte deler av studiet. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil faglærer så langt det er mulig, angi krav til arbeid som kan kompensere for fraværet. Dersom kompensasjon ikke er mulig, må studenten gå ned til neste kull.

Obligatorisk tilstedeværelse som må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.