EPN

FYSBA6010 Pedriatic physiotherapy knowledge based Course description

Course name in Norwegian
Fysioterapi for barn - kunnskapsgrunnlag og praksis 1
Study programme
Videreutdanning i fysioterapi for barn
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet har fokus på utfordringer for helsefaglig, spesielt fysioterapifaglig, virksomhet i lys av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, barnets og familiens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det legges vekt på kritisk analyse og vurdering av hvordan kunnskap anvendes i behandling og/eller forebyggende tiltak. Innholdet i emnet omhandler også utprøving og kritisk vurdering av kartleggings-/undersøkelsesinstrumenter. Prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapi i praksis inngår også.

Overlapping

Emnet har 100 prosent overlapping med MAFYS4000/MAFYSD4000 og FYSEL6010.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om teorier knyttet til utvikling, bevegelse, funksjon og deltakelse innen fagfeltet fysioterapi for barn og unge

  • inngående kunnskap om teorier om motorisk kontroll og læring hos barn og unge med typisk og atypisk utvikling

  • inngående kunnskap om forståelse av mestring

  • inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis i fysioterapi

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier i analyse av bevegelse og funksjon hos barn og unge

  • anvende og kritisk reflektere over standardiserte kartleggingsinstrumenter

  • integrere forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og barnets og familiens preferanser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget og praksis i fysioterapi for barn og unge

  • formidle faglige og etiske problemstillinger knyttet til fysioterapi for barn og unge

Teaching and learning methods

Emnet har fire samlinger. Tre ligger i 1. semester mens den fjerde ligger i starten av andre semester.

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, veiledet gruppearbeid og studentsamarbeid. På tre av samlingene inngår gruppeveiledning hvor studentenes video-opptak fra praksis er utgangspunkt for analyse og drøfting. Opptakene skal være på ca. fem minutter.

Course requirements

Det kreves obligatorisk tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver samt på gruppeveiledning.

Assessment

Læringsutbyttene.

Individuell mappe med to oppgaver, hver med omfang inntil 2500 ord. Arbeidet pågår gjennom hele emnet.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet mappe.

Grading scale

Gradert skala A-F. Det settes samlet karakter.

Examiners

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.