Programplaner og emneplaner - Student
Professional management of Driving School Programme description
- Programme name, Norwegian
- Faglig leder av trafikkskole
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studiet skal kvalifisere studentene for faglig ledelse av en trafikkskole. Etter gjennomført studium skal de være i stand til å inneha en lederrolle i arbeidet med å legge til rette for en trafikkopplæring på høyt nivå. Faglig leder skal også bidra til å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet for å utvikle egen arbeidsplass som en lærende organisasjon. En faglig leder på en trafikkskole er underlagt Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m. (trafikkopplæringsforskriften) (TROF) § 6-15, som setter krav til utvikling, vedlikehold og samkjøring av undervisningsopplegg slik at det harmonerer med gjeldende forskrifter og læreplaner.
Gjennom utdanningen skal studentene tilegne seg et bredt perspektiv på trafikkopplæringens og trafikkskolenes rolle med tanke på samfunnets mangfold og myndighetenes visjon om null skadde og null drepte i trafikken (0-visjonen). Studentene skal dyktiggjøre seg til å arbeide med både daglig drift, ledelse og kvalitetsutvikling av den faglige og pedagogiske kompetanse ved trafikkskolen. De skal også være i stand til å etablere drifts- og utviklingsplan for egen virksomhet. I tillegg må lederen kunne planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere veiledning av kollegiet, individuelt og i gruppe, slik at forskrifter og læreplaner ivaretas.
Target group
Målgruppen er trafikklærere med godkjent utdanning som trafikklærer og som ønsker å utvide sin kompetanse til å bli leder av trafikkskole.
Admission requirements
Opptakskrav:
- Fullført og bestått godkjent trafikklærerutdanning
- Minimum to års praksis på heltid som trafikklærer
Deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid etter gjeldende regelverk.
Learning outcomes
Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om trafikkskolens økonomiske og administrative drift og faglig leders forpliktelser i forhold til relevante lover og forskrifter
- har innsikt i faktorer som hemmer og fremmer utvikling i et mangfoldig kollegium
- har kunnskap om det etiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning av trafikklærere
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning av kollegaer på individ- og gruppenivå
- kan anvende evaluering og ledelsesteoretiske perspektiver i arbeidet med å utvikle og kvalitetssikre pedagogisk plattform og undervisningsplaner i samarbeid med ansatte
- kan anvende teknologi i pedagogisk og administrativt arbeid og for å kunne drifte og utvikle en trafikkskole
Generell kompetanse
Studenten
- kan etablere og følge opp en moralsk og etisk ansvarlig arbeidskultur
- kan nyttiggjøre seg relevant fagstoff og forskning i trafikksikkerhetsarbeidet og for å kunne utvikle en bærekraftig trafikkskole
- kan holde seg oppdatert på myndighetenes prioriteringer og føringer for trafikkopplæringen
- har evne til strategisk tenkning og planlegging for drift av trafikkskole i et samfunn med bredt mangfold
Teaching and learning methods
Studiet er nettstøttet og organiseres som deltidsstudium med fellessamlinger og arbeidskrav mellom samlingene. Deler av studiet kan tilrettelegges som nettbasert i form av fjernundervisning via digitale kommunikasjonskanaler. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver/arbeidskrav på egen eller annen egnet arbeidsplass.
Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og i nettbaserte opplegg, og at de bidrar med refleksjon og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Arbeidskravene skal bidra til kompetanseheving, utvikling av studentenes evne til egenvurdering og tilrettelegging av arbeidsoppgaver som faglig leder. Studentenes erfaringer fra praksis står sentralt, og refleksjon over egne og kollegaers erfaringer legger et viktig grunnlag for studiet.
Prinsipper som ligger til grunn for valg av arbeidsformer og organisering av innhold:
- Praksis- og problemorientering: Utgangspunkt for studiet er sentrale utfordringer og oppgaver knyttet opp mot faglig leders virke i trafikkopplæringen. Det innebærer at praktisk lærerarbeid og refleksjon har en sentral plass. Studentene skal lære gjennom å arbeide med virkelighetsnære problemer og situasjoner. Problemorienteringen gjennomføres ved observasjon, feltstudier, oppgaveløsning og utviklingsarbeid, både individuelt og i gruppe.
- Opplevelsesorientering: Studentene skal gjennom øvelser, utprøving og erfaringer gi uttrykk for sine følelser og refleksjoner i ulike situasjoner. De skal også tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine kolleger.
- Erfaringslæring: Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over egen praksis vil studentene øke bevissthet og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner. Bruk av videopptak av veiledning er et sentralt verktøy. Veiledninger individuelt og i gruppe kan tas opp på video og drøftes.
- Studentmedvirkning: Studentene utarbeider forventninger, mål og planer for egen læring. Vurdering av egen veiledning er sentralt, både ved undervisningssted og som øvelser sammen med medstudenter. Studentene deltar også i en fortløpende vurdering av studieopplegg og undervisnings- og læringsprosesser
Work requirements
The programme Practical Pedagogy for Tertiary Vocational Education 1 will confer basic teaching competence for work in tertiary vocational education. The students will learn to plan, execute, document and assess learning work for students in tertiary vocational education. They will learn to use research-based knowledge and try a variety of teaching activities in their workplace. The students are expected to develop a critical and reflective attitude to their own practice in tertiary vocational education, and an awareness of their role in the double practice field.
The programme is adapted to the varied and profession-oriented fields of tertiary vocational education. The programme therefore focuses on using the students’ experience in their learning work.
Practical Pedagogy for Tertiary Vocational Education 1 is an English-language commissioned programme conducted in collaboration with Noroff – School of Technology and Digital Media.
Assessment
The target group for the programme is vocational teachers affiliated to Noroff – School of Technology and Digital Media.
Other information
General admission requirements
Qualified applicants must document that they have achieved the Higher Education Entrance Qualification or equivalent prior learning and work experience.
The following requirements must be met in order to qualify to apply for admission on the basis of prior learning and work experience:
1. The applicant must be at least 25 years of age in the year of admission and cannot have achieved the Higher Education Entrance Qualification. Applicants must document one of the following:
- craft certificate or equivalent and at least two years’ relevant work experience, or
- at least five years’ relevant work experience. Up to two of these five years can be replaced by relevant unpaid work, education, organisation work experience or similar.
2. Applicants must have adequate proficiency in English to be capable of completing the programme. This must be documented with, as a minimum, the subject English (140 hours per year) from a vocational upper secondary school programme or equivalent, passed with the grade 2 or better. Applicants whose first language is not a Nordic language must document that they meet the requirement for English language proficiency at a level corresponding to the Higher Education Entrance Qualification.
Relevant part-time work of varying scope and length can be converted into full-time in accordance with the applicable rules.
Special admission requirements
The applicant must be affiliated to Noroff – School of Technology and Digital Media through an employment relationship and work on educational development, learning work or counselling work for adults. This should be documented by an employer reference.