Programplaner og emneplaner - Student
Digital Presentations and Information Architecture Programme description
- Programme name, Norwegian
- Digitale presentasjoner og informasjonsarkitektur
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 15 ECTS credits
- Duration
- 1 semester
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Target group
Studenter tatt opp på HiOAs bachelorstudium i utviklingsstudier kan begynne på dette emnet såfremt minst 120 studiepoeng er bestått, hvorav minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet (90 studiepoeng). 30 studiepoeng av de 120 studiepoengene kan være fra fjerde eller femte semester eller bestå av annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.
Admission requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet **
- kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid **
- kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet **
- kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering **
- kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten **
- kan beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse **
- kan beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen **
- kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg
- kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe og samfunnsnivå med fokus på friske, utsatte og marginaliserte grupper
- kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø og kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
- kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
- har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
- kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
- kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd **
- finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene **
- reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten **
- kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning for folkehelsen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan diskutere forhold av betydning for svangerskap, fødsel og barseltid
- kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelige metoder for å planlegge og gjennomføre et prosjekt i helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
- kan kommunisere anerkjennende med foresatte*
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere sammenhengen mellom sosiale helsedeterminanter og FNs bærekraftmål
- kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og/-eller vold i nære relasjoner
- kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
- har forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*