EPN-V2

DKDM1200 Digital Presentations and Information Architecture Course description

Course name in Norwegian
Digitale presentasjoner og informasjonsarkitektur
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Temaer som tas opp er informasjonsarkitektur, grafisk design for skjerm, universell utforming og brukerorientert design. Emnet fokuserer på verktøy for utforming av brukerorientert design for Internett. Studiet dekker den grunnleggende prosessen med å omforme kompleks informasjon til digital formidling gjennom informasjonsgrafikk, illustrasjoner, fotografier og/eller filmsekvenser. Studiet vil gi innsikt i metoder for idé- og tekstutvikling.

    Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i utvikling og produksjon av digitale presentasjoner og formidlingsressurser.

  • Required preliminary courses

    On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • can explain different forms of medication, routes of administration, pharmacokinetics and pharmacodynamics
    • can explain drug interactions and side effects of medication
    • can describe different reasons for variations in response to medication
    • can explain medicine administration in accordance with procedures
    • can explain relevant laws and regulations within medication handling
    • can explain the risk of addiction and drug abuse
    • has knowledge of generic substitution

    Skills

    The student

    • can demonstrate medicine administration in accordance with the applicable procedure and regulation, including single and double checking
    • can perform calculations of dose, concentration (strength), volume (amount), infusion/injection rate and dilution
    • can use the Norwegian Pharmaceutical Product Compendium (Felleskatalogen) and The Norwegian Drug? Medicines Manual for Health Personnel (Legemiddelhåndboka)

    General competence

    The student

    • can document the effects and side effects of medication and use reporting procedures for non-conformities and side effects
    • can plan, carry out and document drug medicine administration in accordance with applicable regulations
  • Learning outcomes

    The teaching and learning methods include lectures with calculation assignments and self-study.

  • Teaching and learning methods

    The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

    • 100% attendance in supervised group work in pharmacology and medication handling in groups of six students
  • Course requirements

    Emnet skal dyktiggjøre studenten i krav og oppgaver knyttet til det å være trafikklærer for personer med spesielle behov.

  • Assessment

    Eksamen består av:

    • En prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.

    Studentene skal gjennomføre et prosjekt der de skal planlegge og utvikle presentasjoner over selvvalgt, godkjent tema og målgruppe. Gjennom prosjektet skal de vise evne til kritisk analyse og drøfting av valg av verktøy, ideutvikling, struktur og omfang.

    Eksamen skal omfatte minst en digital presentasjon og en teoretisk del knyttet til prosessdokumentasjon. Den digitale presentasjonen skal demonstrere studentenes forståelse av informasjonsarkitektur.

    Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

    • Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
    • Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
    • Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til aktuelle trafikkpedagogiske og trafikkfaglige utfordringer ved undervisning av elever med spesielle behov
    • har kunnskap om utviklingsmetodikk og hvordan denne kan brukes overfor elever med spesielle behov på ulike områder innen det trafikkpedagogiske og trafikkfaglige feltet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende IKT-verktøy i gjennomføring av undervisningsopplegg og/eller formidling
    • kan samarbeide i en prosjektgruppe og reflektere over arbeidet i gruppa og resultatet av arbeidet
    • kan tilrettelegge undervisningen for personer som trenger språklig tilrettelegging

    Generell kompetanse Studenten

    • har innsikt i ulike diagnosers spesifikke utfordringer og hvilke tilrettelegginger de ulike diagnosene
    • kan reflektere rundt tilrettelegging av undervisning for personer med spesielle behov
    • kan uttrykke forståelse for mangfoldet i befolkningen med fokus på det flerkulturelle
    • kan uttrykke forståelse for mangfoldet i befolkningen med fokus på personer med ulike diagnoser
  • Grading scale

    Aktuelle arbeidsmåter er:

    • undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
    • arbeid i grupper med spesiell vekt på øvelser i å benytte IKT og digitale læringsverktøy
    • gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
    • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
    • skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
    • bruk av video og annet teknisk utstyr
  • Examiners

    Utforme et undervisningsopplegg med to timers varighet med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen innenfor temaet spesialpedagogikk og mangfold i trafikkopplæringen. Opplegget skal dokumentere kompetanse i undervisning av personer med spesielle behov. Det totale omfanget av dokumentasjonen er ca. 1400 ord. Arbeidet foregår individuelt.

    Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.

    Krav om tilstedeværelse

    Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent kan kompenseres etter avtale med faglærer. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

    Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav i programplanen.