Programplaner og emneplaner - Student
One-year Advanced Programme in Art Therapy Programme description
- Programme name, Norwegian
- Videreutdanning i billedterapi
- Valid from
- 2020 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Se emneplanen.
-
Target group
Brobygging for demokratisk medborgerskap
Building Bridges for Democratic Citizenship
15 studiepoeng
Bachelornivå - oppdragsstudium
Deltid: Studieprogramkode: BDMOO
Varighet: 2 semester
Godkjent av studieutvalget 18.03.2016
Redaksjonell endring 15. august 2019Gjeldende fra vårsemesteret 2020Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
-
Admission requirements
- Bestått 3-årig grunnutdanning på universitets- og høgskolenivå som lærer, sykepleier, sosionom, barnevernspedagog, vernepleier, fysioterapeut eller ergoterapeut (eller relevant embetseksamen/mastergrad, for eksempel cand. psykol., cand. ped., cand. spes.ped.).
- Minimum 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet grunnutdanning. Eldre 2-årige grunnutdanninger innen nevnte fagfelt som i dag er 3-årige, kvalifiserer for opptak. Med relevant yrkespraksis menes arbeid med pasienter, klienter, elever eller brukere.
- Billedoppgave, se under
Vurdering av billedoppgave med skriftlig refleksjon inngår i opptaksgrunnlaget. Oppgaven vedlegges søknaden. For å få tilbud om studieplass må oppgaven være vurdert til godkjent. Billedoppgaven med skriftlig refleksjon vurderes ikke på grunnlag av tekniske tegneferdigheter.
Oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- refleksjon over hvordan samspill og dialog med bildet under den skapende prosessen kan ha terapeutisk verdi for den som lager bildet;
- refleksjon over tanker og følelser rundt enkeltelementer som farger, former og billeduttrykket som helhet;
- refleksjon over hvordan valg og bruk av materialer førte til det ferdige billeduttrykket;
- søkerens tanker om hvordan hun/han vil anvende billedterapi knyttet opp mot sin tidligere grunnutdanning.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681
-
Learning outcomes
Læringsutbyttene er utformet på masternivå.
En kandidat med fullført og bestått videreutdanning i billedterapi har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har avansert kunnskap om sentrale teorier og metoder som ligger til grunn for samspillet mellom skapende prosesser og terapeutiske virkemidler i billedterapi
- har inngående kunnskap om egen og andres billedskapning, estetiske virkemidler og grunnleggende kunstfaglige begreper
- har inngående kunnskap om relasjons- og kommunikasjonsteori, og utvalgte deler av utviklings- og personlighetspsykologi
- har inngående kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser, samt andre relevante målgrupper for billedterapeutisk arbeid
- har inngående kunnskap om forskningsprosesser, kvantitativ og kvalitativ metode
Ferdigheter:
- kan analysere billedterapeutisk teori og arbeide selvstendig med forskjellige uttrykksformer og uttrykksmedier overfor ulike brukere
- kan bruke relevante metoder i kommunikasjon og relasjonsarbeid og reflektere over egen faglig utøvelse i terapeutrollen
- kan analysere og forholde seg kritisk til eget fags særegne bidrag i et tverrfaglig samarbeid
Generell kompetanse:
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i selvstendig arbeid med å planlegge, begrunne, lede og vurdere billedterapeutiske prosesser primært innen psykisk helsearbeid, men også for andre klient- eller brukergrupper.
- kan formidle en yrkesetisk holdning preget av respekt overfor klienter/elevers uttrykk, tanker og følelser
- kan analysere yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- kan kommunisere og formidle sentral kunnskap om billedterapi skriftlig og muntlig til aktuelle instanser
-
Content and structure
Billedterapi (60 studiepoeng) er et deltidsstudium med undervisning organisert over to år. Undervisningen er organisert som 15-20 samlinger á tre til fem dager. Arbeidsbelastningen i hvert semester tilsvarer om lag 400 arbeidstimer for studenten.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
1. semester
2nd year of study
3. semester
3rd year of study
-
Teaching and learning methods
Utdanningen består av undervisning på studiesamlinger og selvstendig arbeid individuelt og i smågrupper mellom samlingene.
Studiet krever at studenter deltar med stor grad av egenaktivitet, og det forutsettes at studenten tilegner seg kunnskap gjennom selvstudium.
Arbeidsformene på fellessamlingene varierer mellom forelesninger, gruppearbeid, seminarer og individuelt arbeid som kombinerer teori og praktiske øvelser. De praktiske øvelsene omfatter erfaring med eget billedskapende arbeid, deltakelse i prosessgrupper og utprøving av rollene som terapeut, klient og observatør.
Litteraturstudier, skriftlige oppgaver, oppgaver innenfor eget billedskapende arbeid og oppgaver knyttet til billedterapipraksis, - utført både individuelt og i grupper - står sentralt i periodene mellom fellessamlingene.
Det blir trukket inn noe fagstoff fra del II i del I for at studenten skal få en helhetlig forståelse av faget og være bedre rustet til å være ute i praksis.
Det blir utarbeidet undervisningsplaner til alle samlinger med utgangspunkt i programplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om blant annet krav om tilstedeværelse, arbeidskrav, pensum og støttelitteratur.
Seminarer
Studentene deltar i seminarer om pensumlitteratur og fordypningsoppgaver.
Prosessgrupper
På hver undervisningssamling deltar studentene i mindre prosessgrupper, hvor de selv opplever hvordan det er å være i en billedterapigruppe og hvordan den ledes.
Veiledning
På hver undervisningssamling får studentene veiledning i mindre grupper på praksis og fordypningsoppgaver.
Rollespill
Studentene øver på terapeutrollen i par, triader og større grupper gjennom hele studiet.
-
Work requirements
Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav ved dette studiet er obligatorisk tilstedeværelse på samlingene, praksis og praksisrapporter og ulike hjemmeoppgaver. Arbeidskrav kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Arbeidskravene innenfor et emne står beskrevet i emneplanen.
Arbeidskrav gis for å fremme studentenes progresjon og utvikling og for å sikre deltakelse der dette er nødvendig. Arbeidskrav kan også gis for å prøve studenten i et læringsutbytte som ikke kan prøves ved eksamen.
Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.
Ved forsinkelser i studiet kan studenter få godkjent tidligere godkjente arbeidskrav 2 år tilbake i tid. Dette forutsetter at emnet ikke er endret.
Ikke godkjente arbeidskrav
Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan så langt det er mulig, kunne få tilrettelagt for et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et alternativt opplegg på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne å ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon.
-
Assessment
Målgruppen for emnet er studenter på ettåring utdanningsprogram for jødiske veivisere, som administreres av Det Mosaiske Trossamfund.
-
Other information
Opptakskrav er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.