EPN-V2

BIT6210 Art Therapy - part 2 Course description

Course name in Norwegian
Billedterapi - del 2
Study programme
One-year Advanced Programme in Art Therapy
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Programme description
Course history

Introduction

Billedterapi - del 2 har tre hovedområder: Fordypning i billedterapeutisk metode, relasjoner i terapeutrollen og faglig utviklingsarbeid.

  • Fordypning i billedterapeutisk metode: Studentene får innføring i flere tilnærmingsmåter, samt bruk av billedterapi i et flerkulturelt perspektiv
  • Relasjoner i terapeutrollen: Studentene trener på ulike interaksjonsmåter, mestringsstrategier og øver opp innsikt i gruppeprosesser.
  • Faglig utviklingsarbeid: Studentene skal gjennomføre et selvstendig arbeid og velger tema for fordypningsoppgave utfra spesielle interesser forankret i erfaringer i praksisperioden.

Required preliminary courses

Gjennomført BIT6100 Billedterapi del 1. I tillegg må BITPRA Praksis i billedterapi være bestått før eksamen i BIT6200 Billedterapi kan avlegges.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har inngående kunnskap om mangfoldet i utøvelse av billedterapi
    • har inngående kunnskap om relasjonsteori, etikk og etiske retningslinjer
    • har inngående kunnskap om et selvvalgt avgrenset område innen billedterapi

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende ulike interaksjonsmodeller og tilnærmingsmåter overfor ulike klientgrupper i psykisk helsearbeid, andre relevante klient- og målgrupper, og klienter fra andre kulturer
  • kan analysere og forholde seg kritisk til egen personlig kompetanse, kreativitet og mot, samt styrke evnen til videreutvikling
    • kan gjennomføre og forholde seg kritisk til selvstendig teoretisk arbeid

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i å utarbeide målrettete bildeterapi-opplegg i psykisk helsearbeid, med andre relevante klient- og målgrupper, samt med klienter fra andre kulturer.
    • kan analysere forskjellen mellom egne og andres tanker og følelser
    • kan bruke seg selv som terapeut med muligheter og begrensninger i billedterapi
    • kan kommunisere skriftlig og muntlig om faglige problemstillinger i billedterapi

Teaching and learning methods

Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.

Course requirements

Ingen

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

;

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
  • har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
  • kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
  • kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne behov for kompetanseheving
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
  • kan arbeide i nettverksrelasjoner

Permitted exam materials and equipment

Skriftlig fordypningsoppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Individuell muntlig presentasjon:

  • En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point). Tid: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, og ca. 15 minutter til oppklarende spørsmål).

;

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Examiners

Alle hjelpemidler tillatt.

Course contact person

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.