Programplaner og emneplaner - Student
BIT6210 Art Therapy - part 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Billedterapi - del 2
- Study programme
-
One-year Advanced Programme in Art Therapy
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Billedterapi - del 2 har tre hovedområder: Fordypning i billedterapeutisk metode, relasjoner i terapeutrollen og faglig utviklingsarbeid.
- Fordypning i billedterapeutisk metode: Studentene får innføring i flere tilnærmingsmåter, samt bruk av billedterapi i et flerkulturelt perspektiv
- Relasjoner i terapeutrollen: Studentene trener på ulike interaksjonsmåter, mestringsstrategier og øver opp innsikt i gruppeprosesser.
- Faglig utviklingsarbeid: Studentene skal gjennomføre et selvstendig arbeid og velger tema for fordypningsoppgave utfra spesielle interesser forankret i erfaringer i praksisperioden.
Required preliminary courses
Gjennomført BIT6100 Billedterapi del 1. I tillegg må BITPRA Praksis i billedterapi være bestått før eksamen i BIT6200 Billedterapi kan avlegges.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har inngående kunnskap om mangfoldet i utøvelse av billedterapi
- har inngående kunnskap om relasjonsteori, etikk og etiske retningslinjer
- har inngående kunnskap om et selvvalgt avgrenset område innen billedterapi
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende ulike interaksjonsmodeller og tilnærmingsmåter overfor ulike klientgrupper i psykisk helsearbeid, andre relevante klient- og målgrupper, og klienter fra andre kulturer
- kan analysere og forholde seg kritisk til egen personlig kompetanse, kreativitet og mot, samt styrke evnen til videreutvikling
- kan gjennomføre og forholde seg kritisk til selvstendig teoretisk arbeid
Generell kompetanse:
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i å utarbeide målrettete bildeterapi-opplegg i psykisk helsearbeid, med andre relevante klient- og målgrupper, samt med klienter fra andre kulturer.
- kan analysere forskjellen mellom egne og andres tanker og følelser
- kan bruke seg selv som terapeut med muligheter og begrensninger i billedterapi
- kan kommunisere skriftlig og muntlig om faglige problemstillinger i billedterapi
Teaching and learning methods
Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.
Course requirements
Ingen
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
- har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring
;
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
- kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
- kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne behov for kompetanseheving
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
- kan arbeide i nettverksrelasjoner
Permitted exam materials and equipment
Skriftlig fordypningsoppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Individuell muntlig presentasjon:
- En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point). Tid: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, og ca. 15 minutter til oppklarende spørsmål).
;
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Examiners
Alle hjelpemidler tillatt.
Course contact person
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.