Programplaner og emneplaner - Student
BIT6110 Art Therapy - part 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Billedterapi - del 1
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Billedterapi del I har tre hovedområder: Bilde og kreative prosesser, billedterapiens teorier og metoder og mennesket i utvikling og krise.
- Bilde og kreative prosesser: Studentene arbeider med ulike materialer, metoder, kreativitet og fantasi i eget billeduttrykk og øver opp evnen til å se på egne og andres bilder. De får innføring i barns tegneutvikling og kjennskap til relevante deler av kunsthistorien.
- Billedterapiens teorier og metoder: Studentene får innføring i det grunnleggende ved bruk av billedterapeutisk metode, og prøver ut ulike tilnærmingsmåter.
- Mennesket i utvikling og krise: Studentene lærer om normalutvikling, lidelse og terapi. Delemnet belyser hvordan psykiske lidelser kan forstås, hvordan de arter seg og hvordan de kan oppleves av det enkelte mennesket og av omverdenen.
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om sentrale kunstfaglige begrep og estetiske virkemidler
- har inngående kunnskap om virkningen av kreative prosesser
- har inngående kunnskap om billedterapiens historikk, idégrunnlag og begreper
- har inngående kunnskap om ulike teoretiske referanserammer, primært knyttet til billedterapi og psykisk helsearbeid
- har inngående kunnskap om symptomatologi ved ulike psykiske lidelser og forståelse for menneskelig mangfold
Ferdigheter
Studenten:
- kan bruke relevante kreative metoder med klienter/elever
- kan vise evne til økt selvforståelse gjennom eget kreativt uttrykk, og å gi og ta imot tilbakemeldinger
- kan anvende ulike metoder, arbeidsformer og teknikker i billedterapi
- kan anvende ulike interaksjonsmodeller overfor ulike klientgrupper
Generell kompetanse
Studenten:
- har inngående kjennskap til vurdering av og respekt for klienters billeduttrykk
- kan fremme samspillet mellom kreative og terapeutiske prosesser i arbeid med klienter
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i å utarbeide målrettet billedterapeutisk arbeid både individuelt og i gruppe
- kan kommunisere om faglige problemstillinger i samspillet mellom billedskapende virksomhet og terapeutiske metoder
-
Teaching and learning methods
The main purpose of the course is to improve the students' ability to communicate in English both in writing and orally in a professional context. The course is cross-curricular since a large part of the syllabus is related to subjects within business and economics. It will prepare the students to deal with real situations in the business world.
-
Course requirements
No prerequisites.
-
Assessment
Individuell hjemmeeksamen over tre dager.
Eksamensresultat kan påklages.
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen eller som får vurderingen Ikke bestått kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
In addition to lectures there are case studies, group work, assignment review, discussions, student presentations, and written assignments. Regular attendance and active participation in classroom activities are expected. Independent study is required.
-
Grading scale
In order to be able to register for the exam, the student must have the following approved work requirements - the following assignments are obligatory:
- One short (300-500 words) written assignment based on one of the cases (attendance is mandatory for the case the student writes about)
- An essay, approximately 500 words, on an assigned topic
- An individual 7-minute oral presentation
Feedback will be given on all assignments. The essay must adhere to the rules established in -Mal for oppgaveskriving ved SAM- (available on the SAM home pages). In order to take the final exam, all obligatory assignments must be approved by the instructor. Students will be given the opportunity to re-submit obligatory assignments that have not been approved. If assignments are not approved after re-submission(s), students will not be allowed to take the exam.
-
Examiners
An individual, written 5-hour exam and oral exams will be held at the end of the spring semester. The student gets two separate grades, one for the written and one for the oral exam, and the exams can be taken again separately. The written exam counts 53% of the final grade and the oral exam counts 47%.
Both exams must be passed in order to pass the course.
-
Course contact person
A list of reference aids allowed will be published on our website.