Programplaner og emneplaner - Student
M. Phil Programme in Early Childhood Education Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i barnehagekunnskap
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 8 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Master i barnehagekunnskap gir faglig fordypning i spørsmål knyttet til barnehagen som pedagogisk virksomhet og barnehagelærerens profesjonsutøvelse. Studiet gir innsikt i forskning om barnehagens hverdagsliv, barns lek og kulturuttrykk, barnehagen som organisasjon og samfunnsinstitusjon samt flerkulturelle problemstillinger. Studentene skal etter endt studium kunne sette egen profesjonsutøvelse inn i en samfunnskontekst og bidra i utvikling av barnehagen som pedagogisk virksomhet. Studiet gir kunnskap som skal sette studenten i stand til å analysere faglige problemstillinger og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse, kvalitetsutvikling og barnehageforskning. Masterprogrammet skal bidra til å styrke barnehagelæreres faglige kompetanse slik at barnehagelærere med mastergrad er med på å utvikle barnehagens praksis. Utdanningen skal bidra til økt kunnskap og kompetanse hos ansatte i barnehagefeltet og dermed bidra til å oppfylle barnehagens samfunnsmandat.
Studenter som har gjennomført relevante emner på masternivå kan søke om innpass for av inntil 30 studiepoeng. I særskilte tilfeller kan det søkes om innpass av ytterligere 15 studiepoeng.
Fullført program gir graden Master i barnehagekunnskap, på engelsk Master of Childhood Education and Care.
-
Target group
Master i barnehagekunnskap er et studium som bidrar til utvikling av kvaliteten i barnehagen. Studieprogrammet retter seg mot de som vil utvikle sin faglige og analytiske kompetanse til å gjennomføre systematisk vurdering av barnehagens praksis, og til å lede og drive kvalitetsutvikling i barnehagen og barnehagesektoren. Master i barnehagekunnskap kvalifiserer for opptak på ph.d.-program innenfor relevante fagfelt. Den spesialiserte kompetansen som tilegnes gjennom studiet, kan brukes i det profesjonelle fellesskapet og i det direkte arbeidet med barn i barnehagen.
-
Admission requirements
The teaching methods in most subjects consist of a combination of lectures, seminars, group work, and presentations. Traditional lectures are supplemented by student-active learning forms including discussions, collaborations and fellow student responses. A significant degree of self-study must be expected. Teaching methods are selected on the basis of meeting the expected learning outcomes.
The learning outcomes of lectures is to be introduced to important areas of knowledge and gain an understanding of the core areas of journalism, non-fiction and / or the media and communication subjects in general. Achieved learning outcomes of seminars and group work is to become independent and show the ability to innovate and reflect on one's own practice, be able to present own research in an understandable way, and show the ability for critical and constructive analysis of others' media productions and research.
Individual supervision will be the central form of work for the development of the master's thesis. Achieved learning outcomes of individual supervision will be to be able to carry out an independent, limited research or development project within the field of study in line with current research ethics norms, and be able to reflect on research ethics issues.
During the work on the master's thesis, students are encouraged to establish colloquium groups. Learning outcomes of such colloquium groups will be to be able to critically discuss with fellow students' and give and receive constructive feedback.
The master's program places considerable emphasis on the development of knowledge and skills through process-oriented project work, either individually or in groups. Several individual subjects, as well as the work on the master's thesis itself, provide opportunities for project work in collaboration with actors from the industry.
The syllabus is in Norwegian and English. Some subjects are taught in Norwegian, but an approximately equal proportion of the subjects are taught in English. Good English skills will therefore be an advantage.
-
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende faglige og forskningsmessige kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om barnehagefeltet og barnehageforskning
- har spesialisert innsikt i faglige tema, som knytter seg til barn, barndom og barnehage i et mangfoldig samfunn
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder innen barnehagefeltet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere, utvikle, evaluere og formidle barnehagefaglig kunnskap
- kan innhente og håndtere forskningsdata på en etisk forsvarlig måte
- kan bruke sin innsikt i vitenskapelig tenkning og metodologi i et selvstendig forskningsarbeid
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan avdekke behov og bidra til ny kunnskap som er relevant for barnehagefeltet
- kan bidra til arbeid med barnehagefeltets utfordringer i et samfunn preget av mangfold og endring
- kan anvende og formidle avansert kunnskap om barnehagens hverdagsliv, barns lek og kulturuttrykk, barnehagen som organisasjon samt flerkulturelle problemstillinger
-
Content and structure
Master i barnehagekunnskap består av tre obligatoriske emner og fire valgemner, alle på 15 studiepoeng, samt masteroppgaven.
De tre obligatoriske emnene skal gi studentene et felles faglig fundament og en tydelig progresjon gjennom studieprogrammet. I det første obligatoriske emnet MBH4410 Barnehagepedagogiske grunnlagsspørsmål får studentene avansert kunnskap om barnehagefaglige og pedagogiske grunnlagsspørsmål, og emnet fungerer som et kunnskapsgrunnlag som videreutvikles gjennom masterutdanningen. Det andre obligatoriske emnet MBH4100 Vitenskapsteori og forskningsmetoder gir en bred oversikt over ulike vitenskapsteoretiske retninger, forskningsetikk og metodiske tilnærminger som benyttes i barnehageforskningen. Det tredje obligatoriske emnet MBH4460 Forskningsdesign og metodologi utdyper forståelsen av sammenhengen mellom vitenskapsteori og metodiske tilnærminger, og studentene vil i dette emnet utvikle spesialisert kompetanse i forskningsdesign, forskningsmetodologi og forskerrollen i barnehageforskningen.
De fire valgemnene MBH4420 Mangfold og bærekraft i barnehagen, MBH4430 Barnehageledelse, organisasjon og profesjon, MBH4440 Hverdagsliv i barnehagen – pedagogikk, estetikk og lek, samt MBH4450 Pedagogisk ledelse, veiledning og kompetanseutvikling i barnehagen, gir studentene mulighet til å fordype seg i barnehagepedagogiske spørsmål og temaer.
Masteroppgaven er en fordypning i aktuelle temaer innen barnehagekunnskap.
Studieprogrammet kan tas på heltid over to år eller deltid over fire år. Deltidsstudenter følger emner og undervisning sammen med heltidsstudenter, men med en annen progresjon.
Studiets oppbygging for deltidsstudenter
Første semester består av et obligatorisk emne.
- Obligatorisk emne 1: MBH4410 Barnehagepedagogiske grunnlagsspørsmål (15 studiepoeng)
Andre semester består av et obligatorisk emne.
- Obligatorisk emne 2: MBH4100 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 studiepoeng)
Tredje semester består av valg mellom to emner.
- Valgemne 1: MBH4420 Mangfold og bærekraft i barnehagen (15 studiepoeng)
- Valgemne 2: MBH4430 Barnehageledelse, organisasjon og profesjon (15 studiepoeng)
Fjerde semester består av valg mellom to emner. I tillegg utarbeidedes prosjektskissen til masteroppgaven dette semesteret.
- Valgemne 3: MBH4440 Hverdagsliv i barnehagen – pedagogikk, estetikk og lek (15 studiepoeng)
- Valgemne 4: MBH4450 Pedagogisk ledelse, veiledning og kompetanseutvikling i barnehagen (15 studiepoeng)
Femte semester består av et obligatorisk emne. I tillegg utarbeides prosjektskissen til masteroppgaven dette semesteret.
- Obligatorisk emne 3: MBH4460 Forskningsdesign og metodologi (15 studiepoeng)
- MBD5903 Masteroppgave (45 studiepoeng)
Femte, sjette, sjuende og åttende semester består av masteroppgaven. Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studentene dokumentere selvstendig fordypning i et valgt område innenfor barnehagekunnskap. Studentene får erfaring med å utvikle et forskningsdesign og anvende forskningsmetodiske tilnærminger, samt innsikt i vitenskapsteoretiske og forskningsetiske problemstillinger.
- MBD5903 Masteroppgave (45 studiepoeng)
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
2. semester
2nd year of study
Selective Subjects MBH4420
Selective Subjects MBH4430
Selective Subjects MBH4440
Selective Subjects MBH4450
3rd year of study
5. semester
6. semester
-
Internationalisation
Studentene har anledning til å ha et opphold i utlandet og avlegge inntil 30 studiepoeng ved et av OsloMets partneruniversitet. Utenlandsopphold vil gi komparativ og internasjonal kunnskap om barnehagen. Oppholdet organiseres individuelt i samråd mellom student, masterstudiet og internasjonalt team ved fakultetet.
-
Work requirements
Some of the courses include work requirements that must be approved before the student can sit for the exam in the course. This can e.g. be submissions, project assignments, oral presentations or group work. Work requirements are described in more detail in each syllabus. The work requirements help to support the course's learning outcomes, both in that the students are trained through the actual work with these assignments and in that the work requirements often ensure that the students acquire skills and knowledge that are not tested during the exam itself.
-
Assessment
Assessment and grading are in accordance with the provisions on assessment in the Act of 1 April 2005 no. 15 On Universities and Colleges and Regulations on Studies and Examinations at OsloMet - the metropolitan university. The forms of assessment vary from subject to subject and include written assignments, production assignments, semester assignments, home exams and oral exams.
Some of the courses, including the master's thesis, have an oral assessment in addition to another form of examination. Oral examination will function as a supplement to the second form of examination in that it is possible for the student to elaborate on the second answer and show the ability for critical thinking and reflection. The master's thesis is an independent research project related to a self-chosen topic. The examination form is either a dissertation or a practical assignment in combination with a theoretical reflection note, as well as an oral examination.
In several of the courses, the student can choose between two different examination forms, either a theoretical written assignment or a practical assignment. In the latter case, the assignment consists of a production assignment with an accompanying reflection note. For those students who choose a practical variant of the master's thesis, it will usually be an advantage to choose practical assignments in individual subjects to develop the ability to produce in parallel with exercising critical reflection on their own work based on the subject's scientific theories and methods.
Use of sources / source references
It is expected that the master's students already have basic knowledge of the use of sources / source references and the use of quotations. OsloMet takes cheating very seriously, and it is important that students are familiar with the rules that apply to avoid being suspected of cheating / attempted cheating in connection with thesis writing. On this website you will also find important information about cheating https://student.OsloMet.no/retningslinjer-fusk-eksamen.
Censorship and use of supervision sensor
The Department of Journalism and Media Studies normally uses both internal and external examiners. The use of an examiner is described in more detail in the individual syllabus.In addition, the Department of Journalism and Media Studies has a supervisory examiner who will supervise the study program, cf. Regulations on studies and examinations at OsloMet and Guidelines for the appointment and use of examiners at OsloMet.
Assessment terms
A graded scale with five steps from A to E for passing and F for failing is used as the assessment expression. For assessments that end with an oral test, the grade for the second assignment can be adjusted up or down one grade. In order to be able to sit for the oral exam, the second part of the exam must be passed.Censorship can be appealed in accordance with the Universities and University Colleges Act § 5-3.We reserve the right to make changes to the program plan, as a result of e.g. regulatory changes. Changes in the syllabus also occur, and we recommend that students wait to buy textbooks until they have spoken to the individual subject teacher / course coordinator. The syllabi are adopted for one academic year at a time, so that it will be the latest syllabus that applies to the next ordinary examination and subsequent re-sit examination (new / postponed examination).
-
Other information
Revisjon godkjent av dekan 22.mai 2012 på fullmakt fra fakultetsstyret
Redaksjonelle endringer 23. april 2015
Pensum oppdatert 10. mai 2017
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 29. januar 2018
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 17. desember 2019
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 4. desember 2023
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 25. november 2024