Programplaner og emneplaner - Student
Advanced competence and sustainability in your own profession Programme description
- Programme name, Norwegian
- Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke
- Valid from
- 2024 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studiet har fokus på utvikling av dybdekompetanse som grunnlag for dypere forståelse av bærekraftig utvikling i eget yrke og bransje. Bransjenes krav til oppdatert og relevant kompetanse om bærekraft hos elevene som kommer fra videregående opplæring fører også til behov for oppdatert lærerkompetanse. Nettverksbygging og tett samarbeid mellom skoler, lærebedrifter og bransjer står sentralt.
Utvikling av yrkesfaglig dybdekompetanse handler her om analyse av eget yrke, og behov for utvikling i et bærekraftperspektiv. Hensikten med studiet er at hver enkelt yrkesfaglærer skal få videreutvikle en relevant og oppdatert yrkesfaglig dybdekompetanse. Studiet har fokus på studentens selvvalgte yrkesfaglige fordypning og bærekraftig utvikling i eget yrke og bransje, samt hvilke påvirkninger utviklingen vil ha for yrkesopplæringen i eget utdanningsprogram. Dette omfatter en dypere forståelse for dagens og morgendagens faglige løsninger i eget yrke/fagbrevområde. Studenten skal utvikle kompetanse i hele yrkets bredde, som grunnlag for oppdatert og relevant undervisning og ledelse av læring i skole og bedrift. Didaktikk knyttet til arbeid med bærekraft inngår derved i studiet.
Yrkesfagene og samfunnet er i endring, og hospitering i arbeidslivet er derfor en del av studiet.
Studiet omfatter også læreplananalyse, både overordnet del og fagspesifikke læreplaner, for at studentene skal kunne vurdere hvordan de tverrfaglige temaene, grunnleggende ferdigheter og fagspesifikke kompetansemålene kan integreres på en helhetlig og interessedifferensiert måte. I tillegg til grunnlag for dybdelæring, er bruk av digitale løsninger/ny teknologi, bærekraft, kritisk tenkning, yrkesdidaktikk og vurdering sentralt for å få til yrkesrelevant opplæring i brede utdanningsprogram. Det vil derved vies stor oppmerksomhet i studiet.
Studiet skal bidra til utvikling av dypere forståelse av eget yrkesområde/lærefag i et bransjefaglig og samfunnsmessig perspektiv. Studiet i yrkesfaglig fordypning skal utvikle, utvide og forsterke studentens egen yrkeskompetanse.
Target group
Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk er et studium som handler om arbeidsplassen som en arena for læring og kompetanseutvikling, og er rettet mot arbeidsfelt som organisert opplæring, veiledning, personalutvikling, kvalitetssikring og arbeidsledelse. Studiet tar utgangspunkt i at læring er en integrert del av arbeidsprosessen og formålet med studiet er å utvikle handlingskompetanse for pedagogiske oppgaver, funksjoner og utfordringer i offentlig og private virksomheter.
Studiet retter seg både mot virksomhetens og den enkelte arbeidstakers behov for kompetanseutvikling. Raske endringer i arbeidslivet medfører behov for endret og/eller økt kompetanse. Endringer medfører også behov for gode systemer for kompetanseutvikling i den enkelte virksomhet. Studiet tar hensyn til dette, og gjennom studiet vil studentene arbeide med konkrete pedagogiske og utviklingsrettede oppgaver på arbeidsplassen. Deltakerne vil få kunnskap og ferdigheter i pedagogiske tenkemåter og metoder som egner seg for arbeidslivet (yrkespedagogikk) og gjennomføring av utviklingsprosjekter. Utviklingsfeltet defineres i samarbeid mellom studenten og arbeidsstedet. Dermed ivaretas både studentens og arbeidsstedets interesser og utviklingsbehov. Studentene vil også kunne lære å lede slike utviklingsprosesser på egen arbeidsplass.
Siktemålet med studiet er å fremme læring i og for arbeid, både i forhold til den dagsaktuelle situasjon og framtidige utfordringer. For å imøtekomme både enkeltpersoner og virksomheter i offentlig og privat sektor er innholdet i studiet fleksibelt, og kan tilpasses de ulike virksomheters behov innenfor rammen av læring i arbeidslivet.
Admission requirements
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse og tilsetting som yrkesfaglærer, faglærer, faglig leder eller instruktør i videregående opplæring. Tilsetting må dokumenteres med signert arbeidsavtale el. fra arbeidsgiver. Andre tilsatte i videregående opplæring kan tas opp dersom det er ledige plasser.
Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert realkompetansesøker:
1. Søkere må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må dokumentere ett av følgende:
- fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;
- minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.
2. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- har kunnskap om fagets funksjon og plass i samfunnet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- kan forklare komplekse prosesser i eget yrke, og kritisk vurdere gode løsninger i et bærekratsperspektiv
- kan vurdere yrkesfagets muligheter og behov for en samfunnstjenlig utvikling
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre komplekst yrkesfaglig arbeid innen eget yrkesområde i et bærekraftperspektiv
- anvende kunnskaper om bærekraft i eget yrkesfaglige arbeid og i egen undervisning
- kritisk vurdere bærekraftperspektiver i eget yrke og egen undervisning
- gjennomføre og dokumentere evaluerings- og utviklingsarbeid som grunnlag for langsiktig bærekraftig fagutvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende forskning som grunnlag for vurdering av komplekse arbeider i eget yrke og eget lærefag/yrkesområde i et virksomhets- og bærekraftig samfunnsperspektiv undervisning
- bidra til en samfunnstjenlig fagutvikling, sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- vurdere og ta hensyn til etiske perspektiver ved bærekraft i eget fagområde og undervisning
Content and structure
Studiet består av to emner à 15 studiepoeng. Normal studieprogresjon er 15 studiepoeng pr. semester. Studiet kan enten organiseres som et samlingsbasert studium eller helt nettbasert, uten fellessamlinger, etter avtale med oppdragsgiver. Arbeidskrav og hospitering i tre-fem dager per emne inngår i studiet. Hospiteringen skal skje i egen bransje eller yrke og organiseres av studentene selv. Arbeidskravene knyttes til hospitering.
1st year of study
1. semester
2. semester
Teaching and learning methods
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om ledelse og gjennomføring av kompetanseutvikling
- kunnskap kompetanseutvikling og analyse av og kompetansebehov
- innsikt i yrkespedagogiske arbeidsformer, erfaringslæring og livslang læring
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere medarbeideres arbeid og læringsprosess og gi konstruktiv tilbakemelding og veiledning
- planlegge, gjennomføre og vurdere lærings- og utviklingsarbeid på arbeidsplassen
- dokumentere utviklingsarbeid knyttet til kompetanseutvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe
- presentere problemstillinger for læring på arbeidsplassen og anvende teori som grunnlag for vurderinger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- være bevisst hvordan egen forståelse, holdninger og verdier kommer til uttrykk i læring på arbeidsplassen
Work requirements
Studiet gjennomføres vanligvis på deltid, med fellessamlinger og studieoppgaver på eget eller annet egent arbeidssted i mellomperiodene. Studiet er nettstøttet. Veiledning skjer via nett og/eller gjennom direkte kontakt mellom faglærer og student.
Studiet består av følgende tre emner:
- BEPE7100 Grunnleggende metodikk for kommunikasjon og opplæring (15 studiepoeng)
- BEPE7200 Kompetanse, planlegging og utvikling (15 studiepoeng)
- BEPE7301 Lærings- og utviklingsprosjekt om læring i arbeidslivet (30 studiepoeng)
BEPE7100: Grunnleggende yrkespedagogikk og didaktikk for tilrettelegging av læring på arbeidsplassen. I dette inngår å utvikle ferdigheter i formidling.
BEPE7200: Analyse av virksomheter som lærende organisasjoner, kompetanseutvikling, realkompetansevurdering, samt planlegge og gjennomføre opplæring og læringstiltak.
BEPE7301: Innhold og læringsaktiviteter gjennom hele emnet er knyttet til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon, evaluering og presentasjon av et praktisk prosjektarbeid. Prosjektet skal omhandle reelle yrkespedagogiske problemstillinger og utviklingsoppgaver på fortrinnsvis egen arbeidsplass.
Emnene bygger på hverandre, men BEPE7100 0g BEPE 72000 kan tas uavhengig av hverandre. Gjennomført BEPE7200 eller tilsvarende er en forutsetning for BEPE7301.
Hele eller deler av studiet kan planlegges og gjennomføres som oppdrag for offentlige eller private bedrifter og virksomheter. Studiet vil da tilrettelegges ut fra oppdragsgiver behov.
Studiet kan inngå i en fri bachelorgrad.
Assessment
Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for eget studiearbeid og felles læringsmiljø, samtidig som de viser en kritisk-konstruktiv holdning til studieopplegget. I et praktisk-pedagogisk studium er det nær sammenheng mellom hva en arbeider med (innhold) og måten en arbeider på (arbeidsmåter og organiseringsformer). Yrkespedagogisk kunnskap, læringskompetanse, sosial kompetanse og metodekompetanse utvikles gjennom handling, opplevelse, observasjon og refleksjon.
Prinsippet er at «arbeidsmåtene er pensum», og det anvendes varierte arbeidsmåter med stor grad av egenaktivitet, og gjennom dette kan studentene utvikle erfaringsbasert kunnskap. Hensikten er at de skal kunne mestre og vurdere de forskjellige arbeidsmåtene, ferdighetene og teknikkene og kunne ta dem i bruk i egen pedagogiske virksomhet.
Den grunnleggende tilnærmingen er systematisk erfaringslæring, det vil si å:
- gjøre seg bevisst tidligere erfaringer i forbindelse med læring, opplæring, utviklingsarbeid og ledelse
- gjøre nye erfaringer med ulike former for pedagogiske tenkemåter, situasjoner, oppgaver og metoder
-
beskrive handlinger, opplevelser og resultater, og analysere disse ut fra ulike perspektiver for å utvikle
- kunnskap og innsikt om læring, opplæring, utviklingsarbeid og ledelse
- bevissthet om egne normer og holdninger til læring, opplæring og ledelse
- evne til å tilrettelegge og støtte læring og utvikling hos lærlinger og medarbeidere
- planlegge og prøve ut ny praksis med større bevissthet
Læring som skjer i tilknytning til praktiske øvelser, oppgaver og prosjektarbeid støttes og suppleres av innledninger, veiledning og oppsummeringer fra lærere, og av studier av litteratur og andre læremidler.
Other information
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Denne form for læring og ferdigheter opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.