Programplaner og emneplaner - Student
BÆR6200 Sustainability perspectives in your own teaching Course description
- Course name in Norwegian
- Bærekraftperspektiver i egen undervisning
- Study programme
-
Advanced competence and sustainability in your own profession
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Hensikten med emnet er at studenten skal utvikle sin yrkesdidaktiske kompetanse for å sikre yrkesrelevant og oppdatert yrkesopplæring i tråd med fagfornyelsen og utviklingen i egen bransje i et samfunns- og bærekraftperspektiv.
Required preliminary courses
Emne «Bærekraftig utvikling i eget yrke» eller tilsvarende må være bestått få å kunne avlegge eksamen på BÆR6200.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om fagfornyelsen og nye føringer for yrkesopplæringen i læreplanene
- kunnskap om bærekraft i yrker innen eget utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- analysere og eksemplifisere læreplanverket med fokus på bærekraft og kvalitet i eget yrke
- involvere elever/lærlinger i opplæringen
- bevisstgjøre elevene på bærekraftutfordringer i deres yrkesinteresse(r)
- gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesdifferensiert undervisning og læring med fokus på bærekraft
Generell kompetanseStudenten kan
- videreutvikle egen undervisning med fokus på relevans og bærekraft
- arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Analysere og konkretisere innhold i læreplanverket med fokus på kvalitet og bærekraft i egen undervisning. Dette skal drøftes med kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres gruppevis med inntil tre studenter i gruppen, i form av en digital presentasjon på 5-10 minutter.
- Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10%
- Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Dette dokumenteres i form av en individuell logg, omfang 1000 ord +/- 10 %, i tillegg til bilder, video, skisser el.
- Planlegge og gjennomføre et utviklingsarbeid knyttet til egen yrkesdifferensiert undervisning om bærekraft. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt eller i grupper med inntil tre studenter. Arbeidet dokumenteres skriftlig med undervisningsplan og oppgavetekst med vurderingskriterier, evt. presentasjoner og elevvurderinger. Omfang: 1000 ord +/-10 % pr student.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.
Assessment
Avsluttende vurdering er en individuell prosjekteksamen. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer med et utviklingsarbeid i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter (se arbeidskrav 4). Omfang: 2000 ord +/- 10%
Ny/utsatt eksamen
Ved første ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjekteksamen. Ved senere forsøk leveres ny prosjekteksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.