Programplaner og emneplaner - Student
BÆR6100 Sustainable development in your own profession Course description
- Course name in Norwegian
- Bærekraftig utvikling i eget yrke
- Study programme
-
Advanced competence and sustainability in your own profession
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet handler om at hver enkelt yrkesfaglærer skal få videreutvikle en relevant og oppdatert yrkesfaglig dybdekompetanse innen bærekraft knyttet til eget yrkesfaglig felt. Dybdekompetansen skal gi grunnlag for å kunne begrunne og utvikle forståelse for dagens og morgendagens faglige løsninger i eget yrke/fagbrevområde, samt yrkets utvikling og nye krav i et bransje- og samfunnsperspektiv.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studentene skal videreutvikle sine språklige ferdigheter slik at de kan forstå og selv delta i samtaler om flere av dagliglivets hendelser og gjøremål, og slik at de kan forstå videotekster om ulike emner fortalt av ulike tegnspråkbrukere.
Studentene skal også videreutvikle sine kunnskaper om norsk tegnspråk og dets utvikling gjennom årene.
Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Content
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
- Besøke en arena for uformell naturfagundervisning (f.eks. naturfaglige aktiviteter/undervisningsopplegg på museer, vitensentre eller andre læringsarenaer) eller delta på en konferanse i naturfag. Gjennomføringen skal dokumenteres ved at studenten skriver en logg på 200-400 ord.
- Utarbeide, gjennomføre og evaluere en vurderingssituasjon i valgfritt naturfagemne på egen skole. Arbeidet presenteres i en "delingskonferanse" for medstudenter og faglærer. Omfang konferanse: 1 time
- Individuell skriftlig fagtest i bærekraftstematikk på digital læringsplattform (omfang: 60 minutter).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi teknologi- og designundervisning krever avansert utstyr, er det krav om 100 % deltakelse på undervisning i temaet Teknologi og programmering.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisning, se programplan.
Teaching and learning methods
Ingen forkunnskapskrav.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder bærekraft i eget yrke eller bransje. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en video på 1-2 minutter
- Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10%
- Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Med utgangspunkt i hospiteringen skal studentene analysere eget yrke i et bærekraftperspektiv (produkter, tjenester, arbeidsprosesser o.l.) Oppgaven gjennomføres individuelt og dokumenteres i form av en logg på 1000 ord +/- 10% i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende. En oversikt over hospiteringen skal framgå av loggen.
- Identifisere og formidle sentrale områder om bærekraft i eget yrke eller bransje og analysere hvilken betydning det kan ha for egen yrkespraksis og undervisning. Dette skal presenteres overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Oppgaven kan gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Dokumentasjon: Digital presentasjon på 10-15 minutter og et skriftlig refleksjonsnotat med erfaringer fra presentasjonen. Refleksjonsnotatet skal være på 500 ord pr student, +/- 10%.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplandelen
Assessment
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10%.
Ny/utsatt eksamen
Ved første ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Permitted exam materials and equipment
Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk, med noe bruk av norsk, for eksempel i undervisningsmateriell. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i disse timene. Det benyttes tolk ved behov.
Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.
Grading scale
Eksamen er en muntlig gruppeeksamen med 3-4 studenter som gjennomføres på norsk tegnspråk. Varighet 5-10 minutter. Studentene får utdelt en liste med 10 mulige samtaletemaer 24 timer før gruppeeksamenens oppstart. Sensor trekker tema ved oppstart av samtalen. Studentenes prestasjon vurderes individuelt.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Examiners
Ingen hjelpemidler er tillatt.