EPN-V2

Teaching Norwegian as a Second Language Programme description

Programme name, Norwegian
Andrespråkspedagogikk for trinn 1–10
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

OsloMet har inngått en avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om et videreutdanningstilbud for skoleledere. Det offisielle navnet er Nasjonal rektorutdanning.

Rektorutdanningen er en videreutdanning som kan inngå i en masterutdanning i skoleledelse. Interesserte som ønsker at studiet skal kunne inngå som del av et slikt masterstudium må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for det enkelte lærested (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått rektorprogram. Det er opp til den enkelte institusjon å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Studiet er basert på at studentene er ansatt som skoleleder i grunnskole eller videregående opplæring, og at de kombinerer studium og arbeid. Studiet er organisert som en deltidsutdanning med syv samlinger à 2-5 dager over tre semester.

Target group

Opptakskrav er minst tre års høyere utdanning tilsvarende 180 studiepoeng.

Søkere som ikke oppfyller kravet om 180 studiepoeng, men som er valgt ut av Utdanningsdirektoratet til å gå på rektorutdanningen ved OsloMet, kan tas opp på bakgrunn av individuell vurdering.

Admission requirements

Se emneplanen.

Learning outcomes

Se emneplanen.

Content and structure

Studiet tilbys som to emner à 15 studiepoeng. Emne 2 bygger på emne 1. Studiet er organisert med tre undervisningssamlinger i hvert semester. Mellom samlingene arbeider deltakerne med selvstudium av pensumtekster, utprøving av ulike aktiviteter i egen (eller lånt) klasse, erfaringsdeling med kolleger og innlevering av oppgaver på OsloMets digitale læringsplattform (se under avsnittet om arbeidskrav).

Overordnete mål for begge emnene er å gi ny forskningsbasert kunnskap om andrespråkslæring og erfaring med andrespråkspedagogikk. Dette gjelder både for elever som får særskilt språkopplæring i egne grupper og for elever med norsk som andrespråk som er integrert i ordinær undervisning.

I tråd med innholdet i LK20 vil estetiske arbeidsformer, praktiske aktiviteter og bruk av digitale verktøy vektlegges. Digital kompetanse er derfor integrert i studiet, både som et eget tema, som redskap i studentenes egen læringsprosess, og i erfaringsdeling og diskusjon knyttet til faglige emner og utforming av læringsaktiviteter for elevene.

Kartlegging av språkkompetanse er et sentralt tema i opplæring av elever med norsk som andrespråk, og studentene vil bli kjent med ulike kartleggingsverktøy, utprøving av disse og dessuten reflektere og diskutere bruken av tester og kartlegging av språk.

De ulike temaene knyttes til LK20, både til læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og læreplanen i norsk. Studentene skal få erfaring med analyse og sammenlikning av disse to planene, og diskutere hvordan planene kan implementeres i undervisningen. Studentene skal også se andrespråkspedagogikken i lys av læreplan i morsmål for språklige minoriteter.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

Teaching and learning methods

Se emneplanen.

Work requirements

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er krav om at studenten må delta på samlingene og utføre arbeidsoppgaver som er inkludert i studiet. Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper. Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få kompensatoriske oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn. Krav om innhold og omfang til det kompensatoriske arbeidet avhenger av de faglige og didaktiske perspektivene studenten har mistet på grunn av fraværet.

Det er knyttet arbeidskrav til hvert emne. Retten til å gå opp til eksamen i emne 1 og 2 forutsetter godkjente arbeidskrav. For nærmere informasjon om innholdet i arbeidskrav, se den enkelte emneplan. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til ett nytt forsøk. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Assessment

Vurderings-/eksamensformer

For nærmere informasjon om avsluttende vurdering, se emneplanene.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i andrespråkspedagogikk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Arbeidet er svært godt og korrekt formulert språklig.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i andrespråkspedagogikk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Arbeidet er meget godt og korrekt formulert språklig.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i andrespråkspedagogikk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Arbeidet er godt og korrekt formulert språklig.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i andrespråkspedagogikk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Arbeidet er delvis godt og korrekt formulert språklig.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i andrespråkspedagogikk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Arbeidet tilfredsstiller minimumskravene til god og korrekt språklig framstilling.

F: Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i andrespråkspedagogikk og/eller arbeidet tilfredsstiller ikke minimumskrav til god og korrekt språklig framstilling. Arbeidet viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen blir arrangert på samme måte som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen går fram av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Other information

Programplan for andrespråkspedagogikk for trinn 1–10

Teaching Norwegian as a Second Language

30 studiepoeng

Videreutdanning, deltid

Oppdragsstudium

Studieprogramkode: ASPRO

Emnekoder: Emne 1: ASPR6100 Emne 2: ASPR6200

Godkjent av utdanningsutvalget 14. januar 2020

Gjeldende fra høstsemesteret 2021

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning