EPN-V2

ASPR6100 Teaching Norwegian as a Second Language 1 Course description

Course name in Norwegian
Andrespråkspedagogikk 1
Study programme
Teaching Norwegian as a Second Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emne 1 vil inneholde grunnleggende temaer innenfor andrespråkspedagogikk, flerspråklighet, språklæring og språkutvikling, herunder utvikling av muntlige ferdigheter og elevaktive læringsformer. Videre vil grunnleggende lese- og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk, estetiske arbeidsformer og bruk av skjønnlitteratur i andrespråksopplæring vektlegges.

Required preliminary courses

Opptak på programmet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om teorier om flerspråklighet, andrespråklæring og -utvikling
  • kunnskap om norsk grammatikk i lys av mellomspråk og språktypologi
  • kunnskap om den første lese- og skriveopplæringen for andrespråkselever, også for elever på mellom- og ungdomstrinn
  • kunnskap om betydningen av muntlige ferdigheter i andrespråksutvikling
  • kunnskap om hvordan estetiske arbeidsmåter og bruk av skjønnlitteratur kan være stimulerende for identitetsutvikling, danning og språklæring
  • innsikt i relevante læreplaner, lovverk og styringsdokumenter som regulerer opplæring for elever med norsk som andrespråk og lærerrollen i en flerkulturell kontekst

Ferdigheter

Studenten kan

  • legge til rette for språkutviklende og elevaktive arbeidsmåter i opplæringen
  • legge til rette for god lese- og skriveopplæring for andrespråkselever
  • analysere mellomspråkstrekk i elevtekster
  • analysere og vurdere skjønnlitterære tekster med tanke på andrespråkslesere
  • bruke ulike litteraturdidaktiske arbeidsmåter
  • veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkselever
  • reflektere kritisk omkring kulturmøter og litteraturdidaktiske problemstillinger
  • reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
  • formulere faglig innsikt om andrespråkslæring muntlig og skriftlig

Content

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

Knowledge  

The student:  

  • has knowledge of how social, socio-economic and health-related challenges have consequences for the individual and next-of-kin  
  • has knowledge of social problems that apply to the groups of clients at the practical training establishment  
  • has knowledge of the organisation of the practical training establishment and relevant collaborative agencies and other services in the city district/municipality  
  • has knowledge of relevant social policy and legal authority relating to the tasks at the practical training establishment  
  • has knowledge of how social work is carried out at the practical training establishment and relevant collaborative institutions  
  • is familiar with what characterises interprofessional cooperation in the practical training establishment  

  

Skills  

The student:  

  • can apply different theoretical perspectives in social work with users at the practical training establishment  
  • can apply different methodological approaches at their practical training establishment.  
  • can use their communication skills when interacting with individuals  
  • can use the digital tools in operation at the practical training establishment  
  • can use critical reflection on their own practice  

  

General competence  

The student:  

  • has insight in different people’s living conditions and social vulnerability when interacting with the practical training establishment’s users  
  • has insight into how power manifests itself in interactions between the practical training establishment and the users  
  • is familiar with the importance of digital communication in professional practice and interaction
  • has increased awareness of their own understanding of social problems and situations 
  • can reflect on their own attitudes and ethical issues relating to the values and practice of social work

Teaching and learning methods

Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevtekster. Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se undervisningsplanen (jf. også programplanen). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • En gruppeoppgave der studentene skal planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg med andrespråkselever knyttet til faglige og didaktiske tema. Deretter drøftes erfaringene i et felles skriftlig notat med bruk av pensumlitteratur og eventuelt annen relevant litteratur. Omfang: 2000-2500 ord.
  • En individuell fagartikkel om bruk av estetiske arbeidsmåter i litteraturundervisning etter nærmere omtale i undervisningsplanen. Omfang: 1600 ord (+/-10%). Arbeidskravet forutsetter også deltaking i prosessorientert arbeid på en av samlingene.
  • Individuell oppgave der studenten utformer en plakat om norsk språk i et kontrastivt perspektiv. Omfang: En plakat per student. Plakaten presenteres for medstudenter på samlingen.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter, se også programplanen.

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen over 10 dager. Omfang 2500 ord (+/-10%).

Ny og utsatt eksamen

Se programplanen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning blir fulgt og innleveringsteksten er studentens selvstendige arbeid.

Grading scale

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter, A-F.

Vurderingskriterier

Se programplanen.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer og tilsynssensor.

Admission requirements

The student must have passed exams corresponding to 20 credits from the autumn semester.