Programplaner og emneplaner - Student
Economics and Business Administration, 1-year Programme - part time Programme description
- Programme name, Norwegian
- Årsstudium i økonomi og ledelse - deltid
- Valid from
- 2024 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Opptakskrav til studiet er bestått lærerutdanning innrettet for undervisning i skolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må ha tilleggsutdanning for å undervise i barneskolens 1. til 4. trinn (GLSM 60 studiepoeng eller GLSM 30 og 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet eller PAPS 1+2). Studenter som innvilges studieplass må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisning. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på for å få fullført sin lærerutdanning.
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
-
Target group
Læringsutbyttebeskrivelsene fremkommer i emneplanene.
-
Admission requirements
Studiet i programmering for trinn 1-7 (15 studiepoeng) er organisert i følgende to emner à 7,5 studiepoeng:
- Innføring i programmering for lærere for trinn 1-7.
- Programmering for lærere for trinn 1-7.
Det første emnet gir en grunnleggende innføring i analog og visuell programmering og algoritmisk tenkning med fokus på elevers introduksjon til programmering. Det andre emnet tar for seg mer avansert programmering og har større fokus på didaktiske tilnærminger til programmering. Studiet forutsetter at studentene har en micro:bit med tilleggsutstyr som det opplyses om ved studiestart.
-
Learning outcomes
En kandidat som har bestått årsstudiet i økonomi og ledelse skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har grunnleggende kunnskap i bedriftsøkonomisk analyse
- har oversikt over andre sentrale økonomisk-administrative emner som samfunnsøkonomi, organisasjon, markedsføring og rettslære
- kjenner til de mest grunnleggende økonomiske problemstillinger og utviklingsarbeidsom er relevant innenfor deler av det økonomisk-administrative fagområde
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende den faglige kunnskapen til å løse praktiske oppgaver innen regnskap,markedsføring og rettslære
- kan oppdatere og videreutvikle sin kunnskap innenfor det økonomisk-administrativefagområde
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan se kunnskapen i sammenheng og anvende den på en relevant måte i økonomiskadministrative oppgaver
- har innsikt i relevante fagområder og yrkesetiske problemstillinger
- kan reflektere og begrunne sine valg i en faglig kontekst
-
Content and structure
Studiet har et omfang på 60 studiepoeng, og består av åtte emner som hver har et omfang på 7,5 studiepoeng. Studiet tilbys både som et heltidsstudium over ett studieår og som et deltidsstudium over to studieår. Det er separate opptak til heltids- og deltidsstudiet.
Studenter som går på heltidsstudiet, følger i 1. semester:
- ØAADM1001 Markedsføring
- ØAADM2100 Organisasjonsforståelse
- ØABED1000 Grunnleggende årsregnskap med Excel
- ØASØK1000 Mikroøkonomi I
Studenter som går på heltidsstudiet, følger i 2. semester:
- ØAADM1100 Organisasjonspsykologi
- ØABED1100 Bedriftsøkonomi med IKT
- ØASØK1100 Makroøkonomi I
- ØAJUR2100 Rettslære
Studenter som går på deltidsstudiet velger to emner i hvert semester, fordelt over fire semestre.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
2nd year of study
-
Teaching and learning methods
Hovedformålet med vurdering og veiledning er å forbedre den faglige og didaktiske utviklingen hos den enkelte student. Vurdering og veiledning skal skje fortløpende gjennom hele året. Skriftlige arbeider følges opp av faglærere med veiledning og muntlig og/eller skriftlig tilbakemelding. Etter hvert halvår skal studenter og faglærere oppsummere og evaluere undervisningen og andre læringsaktiviteter.
Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.
For nærmere informasjon om avsluttende vurdering, se emneplanene.
Sensorordning
Se emneplanene.
-
Work requirements
Programming in Education, Level 1-7
Videreutdanning for lærere, deltid
Studieprogramkode: PROSO
Emnekoder:
Emne 1: PROS6100
Emne 2: PROS6200
Godkjent av utdanningsutvalget 25. januar 2019
Siste revisjon utført 2022, høst
Gjeldende fra høstsemesteret 2023
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
-
Assessment
Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høgskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk og sensorordning som benyttes for det enkelte emne.
Kalkulatorreglement
Der kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel i emneplan, gjelder følgende regler for bruk av fysisk kalkulator:
- Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
- Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
- Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
- Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
- Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se retningslinjer ved behandling av fusk/forsøk på fusk til eksamen ved OsloMet.
Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.