EPN-V2

UTVB1300 Introduction to methods and scientific theory Course description

Course name in Norwegian
Innføring i metoder og vitenskapsteori
Study programme
Bachelor's Programme in Development Studies
One-year Programme in Development Studies, Foundation Level
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent:

Arbeidskrav 1

A) Praktisk oppgave utført i grupper om fremtidens læringsomgivelser. Utprøvinger og analyser av teknologier for læring. Presenteres muntlig, omfang 15 minutter pr. gruppe.

B) I tillegg skal det gis muntlig tilbakemelding på minst en annen gruppes oppgave. Formålet med arbeidskravet er å kunne identifisere og analysere relevante utviklingstrender for digitale læringsomgivelser.

Arbeidskrav 2

En skriftlig redegjøring av søk i databaser knyttet til masteroppgavens tema og problemstilling. Studenten skal velge ut tre artikler fra søket og begrunne relevansen av artiklene for masteroppgaven. Omfang 1200 ord +/- 10 %. Gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med søk i databaser og begrunne utvalg av artikler.

Arbeidskrav 3

Studenten skal sette opp en liste over selvvalgt pensum (ca. 300 sider) som skal godkjennes av faglærer.

Arbeidskrav 4

Studentene velger tema for masteroppgave og leverer individuelt eller i gruppe på inntil tre en prosjektskisse på 1800 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er å definere forskningsområdet for masteroppgaven og utarbeide problemstilling.

I utføring av arbeidskravene forventes studenten å bruke faglige begreper og perspektiver, samt korrekt bruk av kilder i henhold til vitenskapelig praksis.

Required preliminary courses

«Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet på 5 dager. Omfang: 2500 ord +/- 10 %.Ny/utsatt eksamenNy og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.»

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Content

Dette emnet fokuserer på det vitenskapsteoretiske grunnlaget og metoder som er relevante for forståelsen av utviklingsproblematikker. Emnet gir en oversikt over viktige og grunnleggende sider ved fagets vitenskapsteoretiske fundamentet. Hensikten med denne kunnskapen er å kunne forstå og vurdere kvaliteten på andres og eget analytiske arbeid.

Emnet gir kunnskap om kvalitative metoder og analyseverktøy. I tillegg gir emnet en oversikt over kvantitative metoder, slik at studentene både kan forstå data fremkommet fra slike metoder, og kan kritisk vurdere kvaliteten av slikt arbeid.

Emnet gir kunnskap om etiske sider ved både metoder og vitenskapsteori.

Emnet gir studentene viktig kunnskap for prosjektene de skal gjennomføre under feltarbeidet i vårsemesteret.

Teaching and learning methods

Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Course requirements

Eksamen blir vurdert av en ekstern og en intern sensor.

Assessment

Det avholdes individuell 4-timers eksamen under tilsyn. Eksamensbesvarelser kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk. De som eventuelt trenger oppgaveteksten på engelsk, må søke spesielt om dette.

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Følgende tema inngår i kurset:

Vurdering i digitale læringsmiljøer

  • digitalt støttet formativ og summativ vurdering
  • digitale verktøy for tilpasset opplæring

Digitalt støttet samarbeidslæring

  • samarbeid i fleksible læringsmiljøer
  • design for samarbeid

Innovasjon og digitale læringsomgivelser

  • innovative digitale praksiser
  • simulerte læringsaktiviteter

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av en ekstern og en intern sensor. Den eksterne sensoren vurderer et uttrekk på minimum 20 % av eksamensbesvarelsene sammen med intern sensor. Vurderingene som intern og ekstern sensor gjør sammen skal være retningsgivende for intern sensors videre vurdering, slik at det kommer alle studentene til gode. Ekstern sensor skal i tillegg vurdere de oppgavene som intern sensor vurderer til ikke bestått.