Programplaner og emneplaner - Student
UTVB1300 Introduction to methods and scientific theory Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i metoder og vitenskapsteori
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
-
Introduction
The course consists of 1 introductory meeting, and 6 - 12 seminars of 4 x 45 minutes, and time for discussion and a final seminar (4 x 45 minutes). The introductory meeting takes place 2 weeks ahead of the main part of the course. At this meeting, the structure, content and purpose of the course are presented. The students are asked to give short presentations of their Ph.D. projects, and describe how the course is relevant to it. The main purpose of this early session is to help the students to start systematic work with the course readings.
The seminars target central themes from the course readings for discussion and reflection. A high level of student participation is expected. During this time, students will produce several reaction papers (3 - 4 pages double spaced), and a final presentation of one central theme from the course. Themes are assigned by the lecturers.
The final seminar consists of a discussion of the presentations, which are distributed in advance as papers not to exceed 10 pages double spaced, and introduced by each candidate in a short (3 minute) session. Course teachers mediate the discussions.
-
Required preliminary courses
Ingen.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utviklingsstudiers vitenskapsteoretiske grunnlag;
- har bred kunnskap om metoder som er relevante for samfunnsvitenskapelig forståelse av utviklingsspørsmål (hovedfokus er på kvalitative metoder); og
- skal være klar over og ha reflektert rundt viktige etiske problemstillinger knyttet til faget.
Ferdigheter
Studenten
- har forståelse for hvordan vitenskapsteori former og setter premisser for forståelse av og utøvelse av utviklingsforskning;
- kan vurdere kritisk hvordan metoder blir brukt i utviklingsforskning;
- kan vurdere de forskningsetiske sidene ved faglige arbeider relevante innen utviklingsstudier; og
- kan planlegge datainnsamling på temaer som er relevante for utviklingsstudier.
Generell kompetanse
Studenten
- har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om vitenskapsteoretiske problemstillinger;
- har tilegnet seg god kunnskap om etiske problemstillinger;
- kan analysere samfunnsvitenskapelige problemstillinger i lys av vitenskapsteoretisk og metodologiske perspektiver.
-
Content
Radical behaviorism as a philosophical system - ontology and epistemology;
-
Teaching and learning methods
Portfolio.
Portfolio requirements:;4 reaction papers
-
Course requirements
Skriftlige arbeider
- Som et ledd i utformingen av en prosjektbeskrivelse for feltarbeidet, skal hver feltarbeidsgruppe (normalt gupper på fire-fem studenter) utarbeide et bakgrunnsnotat med beskrivelse av tematikk, problemstilling og metoder som gruppa fokuserer på. Denne teksten skal være på 1500 ord +/- 10% pluss litteraturliste.
Arbeidskravene skal utføres innen fastsatte frister. Dokumentert gyldig fravær fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes i hvert enkelt tilfelle av den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
For å kunne avlegge eksamen, kreves deltakelse i følgende obligatoriske aktiviteter:
- Studentene skal gjennomføre et forsøksfeltarbeid. Hele arbeidsprosessen med problemformulering, operasjonalisering, annet forberedende arbeid, samt gjennomføringen av datainnsamlingen og en kort muntlig presentasjon av prosessen skal ta til sammen om lag to uker. Dette er forberedelse til feltarbeidet i påfølgende semester og er derfor obligatorisk.
- Individuelt refleksjonsnotat i etterkant av forsøksfeltarbeid om metodeøvelsen og erfaringen med gruppearbeid (400-800 ord).
- Deltakelse i feltforberedende aktiviteter. Dette omfatter landgruppebaserte seminarer samt undervisning i litteratursøking og akademisk skriving. Dette legger grunnlaget for feltarbeidet i påfølgende semester, og deltagelse er derfor obligatorisk.
Udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
Studenter med dokumentert gyldig fravær fra obligatorisk undervisning som overstiger 20 %, men ikke over 50 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet. Omfanget av dette arbeidet skal være 2000 ord (+/- 10 %). Frist for innlevering og tema for dette arbeidet bestemmes i hvert enkelt tilfelle. Fravær (dokumentert og/eller udokumentert) som overskrider 50 % kan ikke kompenseres, og det gis i slike tilfeller derfor ikke mulighet for å avlegge eksamen.
-
Assessment
All
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
-
Grading scale
Pass / Fail
-
Examiners
Internal;